סגור
מבחן רכב JAC ES4
JAC ES4. מכונית שהיא מוצר "עלי אקספרס" בר חלוף (צילום: טל סער)

ניתוח
האם מכוניות הלואו קוסט הסיניות ישתלטו על השוק בישראל

יבואנים עוקפים את מסורת השיווק היקרה ומציעים מכוניות חשמליות במחירים שיגרמו ללקוחות לחשוב אם להעדיף רכב מפונפן, על פני מכונית זולה יותר. מסעות הפרסום הצנועים של JAC ו-YUDO הם סנונית ראשונה שאולי מרמזת על העתיד לבוא

לפני כשבועיים הודיעה דלק רכב, יבואנית מאזדה, פורד, ב.מ.וו ו-NIO כי היא מתעתדת לרכוש את פעילות יבוא הרכב של מטרו, יבואנית דונגפנג לישראל. שווי העסקה המדווח עומד על 110 מיליון שקל, לא מעט כסף עבור זיכיון שלא מכר אפילו מכונית דונגפנג אחת (למעט VOYAH שהיא מותג נפרד ומכירותיה זניחות).
אבל החדשות היותר מעניינות הסתתרו בדיווח השני של דלק רכב שבו צוין השווי של של המלאי של מטרו: 275 מיליון שקל, סכום שמגמד את שווי העסקה ומחזק את הסברה שמטרו, יבואנית של אופנועים וקטנועים פשוט נכנסה בכל הכוח לזיכיון ליבוא רכבים שהיה גדול על מידותיה. אחרי הכול, ב-1 בינואר ייכנס לתוקף מס קנייה חדש על רכב חשמלי ומטרו – או דלק רכב - תהיה חייבת לשלם למדינה את מס הקנייה לפני ה-1 בינואר.

פרימיום טק עולה פרימיום כסף

כדי לייבא כיום מכוניות לישראל צריך לא רק להשקיע מאות מיליונים במלאי של מכוניות אלא צריך גם לשווק אותם, כלומר להקים רשת של סוכנויות מכירה ולהשקיע תקציבי עתק בפרסום ובשיווק. על כך יעידו מסעות הפרסום השונים של יבואני הרכב שעדיין לא השיקו מותגים בישראל, מדונגפנג עצמה ועד לדיפאל של צ'אנגאן. לאלה יש להוסיף את העובדה שהשוק כבר מתעייף מכך שבכל שבוע מוצג דגם שיש לו מסך יותר גדול או יותר מסתובב ובשוק מורגשת סוג של רוויה, שגם מבצעי "קנו עכשיו וקבלו מודל 2025" לא מצליחים לנער. ואולם, דווקא בשוליים של השוק מתחילה כעת תופעה שעשויה ליצור שינוי בשוק הרכב הישראלי.

מודל המכירה הסיני שלא הגיע לישראל

בישראל, כאשר יבואן רכב פותח סוכנות מכירה במרכז תל אביב, בהרצליה פיתוח או בלב אחד ממרכזי ההייטק, ההודעה על פתיחת הסוכנות מלווה בהכרזות על היקף ההשקעה אשר נאמד במיליוני שקלים. לעומת אלה, הסוכנויות בסין מרגישות פשוטות למדי. ויש לכך סיבה: בניגוד לישראלים, הסינים רואים במכוניות מוצר "עלי אקספרס" בר חלוף שאין צורך להשקיע באופן ניכר במכירתו. ואולם, דווקא במהלך השבועות האחרונים התחיל מסע פרסום צנוע להגעת המכוניות החשמליות של JAC הסינית שזיכיון היבוא שלה מוחזק כעת גם בידי אוטומקס וגם בידי EV MOTORS.
מסע הפרסום של JAC אינו מתבסס על הפיצ'רים שיש ברכב, אלא הוא מדגיש רק העובדה שהמכוניות שישווקו על ידי אוטומקס יהיו זולות. מבדיקת רישומי משרד התחבורה עולה שהמכוניות נרשמו במחירים המגיעים עד לכ- 149 אלף שקל. לצד המכוניות של JAC אוטומקס משווקת גם את המכוניות החשמליות של יצרנית הרכב הסינית YUDO. המחיר הרשמי הוא 130 אלף שקל.
בפועל בשני המקרים מדובר במחירים שסביר להניח שיהיו עליהם הנחות גדולות. המשותף לשני היצרנים הללו הוא שהמכוניות שלהן הן באמת מוצרי צריכה מאוד בסיסיים. אין כאן אבזור חריג, ביצועים מסעירים או יכולת טעינה מרשימה. אבל היבואן לא בחר למתג אותם מה שהם לא.
בצד אחר של הספקטרום נמצאת הסינית העממית של DAYUN. אשר מיובאת על ידי קבוצת כדורי. מדובר במכונית שרחוקה מאוד מלהיות מפוארת: על פי המפרט יש לה רק 2 כריות אוויר. אבל המחיר שהוצהר בפני משרד התחבורה הוא 85 אלף שקל, מחיר שהופך את הדאיון הקטנה למכונית שמתומחרת ביחס ישר למה שהיא מציעה ולא באופן חזירי אשר מסתמך על התדמית שהיבואן יוכל למכור לישראלים. בשני המקרים, גם זה של אוטומקס וגם של של כדורי, אופן השיווק אינו מתבסס על רשת סוכנויות מפוארת. לאוטומקס יש שורה של זכיינים קיימים שישווקו את המכוניות לצד מכוניות אחרות שאוטומקס מייבאת. סוכנויות של קבוצת כדורי גם לא תמצאו הרבה, הן ממוקמות בערים מרכזיות, לעתים במרכזי שירות (כלומר מוסך) של יבואנים אחרים.
המשותף הוא שבשני המקרים לא מדובר במנגנון של יבואני הרכב הוותיקים שפותחים סוכנויות ענק בתקציבים אסטרונומיים.

המהלך הרגולטורי שאיפשר את היבוא

היבוא של "מכוניות הלואו קוסט" הסיניות מתאפשר בין היתר הודות למהלך שנוי במחלוקת של משרד התחבורה. המשרד האריך לפני כמה חודשים את ההיתר לייבא מכוניות סיניות בתקינת סדרות קטנות. כלומר מכוניות שעונות על תקינה אירופית מקלה (פחות בטיחותיות), אבל מבחינת המחיר - הן זולות יותר.
כאן אנו חוזרים אל מטרו, שלמרבה האירוניה הייתה החלוצה של יבוא מכוניות הלואו קוסט. מטרו ייבאה לארץ את המכוניות הקטנות של ליפמוטור, חשמליות, עממיות, עם אבזור בטיחות חלקי מאוד- אבל לא זולות בכלל. הכישלון של היבואן, לימד את יתר המתחרים כיצד לנהוג.
שוק הרכב הישראלי נמצא בנקודה קריטית: בעוד חודש מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה בשיעור שעדיין אינו ידוע. בחודשים הראשונים של השנה יבואני הרכב ימכרו מכוניות חשמליות ששוחררו ממכס החודש. אבל לאחר מכן החגיגה תיגמר. בתרחיש כזה עשוי להיווצר בשוק סדר חדש, בו מי שרוצה מכונית חשמלית יבין שעבור סוכנויות נוצצות ומסכי ענק צריך לשלם הרבה. במצב כזה, דווקא מכוניות ה"לואו קוסט" החשמליות יהפכו לעסקה משתלמת.