הכנסה צדדית יפה: טסלה תרכוש את "יתרות הזיהום" של יגואר ולנד רובר
הכנסה צדדית יפה: טסלה תרכוש את "יתרות הזיהום" של יגואר ולנד רובר
כיום, כל יצרן רכב שמשווק מכוניות חדשות באירופה חייב לעמוד בתקנות זיהום אוויר מחמירות, ובמידה ואינו יכול לעשות זאת - האיחוד האירופי מאפשר לו "לאחד כוחות" עם יצרנים אחרים שמייצרים רכבים נקיים יותר, כדי להוריד את ממוצע פליטת המזהמים. תשלום הקנסות של היצרנים המזהמים מהווה הכנסה נאה עבור טסלה, שנאמדה רק השנה ב-1.15 מיליארד דולר
טסלה צפויה לרכוש את "יתרות הזיהום" האירופיות של JLR, החברה האם של יגואר ולנד רובר; כך מפרסמים אמצעי תקשורת באירופה. כיום, כל יצרן רכב שמשווק מכוניות חדשות באירופה חייב לעמוד בתקנות זיהום אוויר מחמירות - תקנות CAFE (ראשי תיבות של CLEAN AIR FOR EUROPE) - שקובעות ממוצע פליטות מזהמים לכל רכב שנמכר באירופה. הממוצע הוא 95 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר, כלומר שאם יצרן רכב רוצה למכור מכונית מזהמת, עליו למכור גם מכונית נקיה שתוכל "לאזן בחזרה" את ממוצע פליטות המזהמים שלו.
הבעיה היא שחלק גדול מיצרני הרכב אינם מחזיקים במכוניות כאלה - ולשם כך האיחוד האירופי נותן ליצרני הרכב את האפשרות להצהיר שהם מאחדים כוחות עם יצרנים אחרים שמייצרים רכבים נקיים יותר, כדי להוריד את ממוצע פליטת המזהמים. עסקאות כאלה מניבות ליצרני הרכב ה"נקיים" מאות מיליוני דולרים, והבולטת שבהם היא כמובן טסלה.
טסלה סגרה כבר עסקה כזאת עם סטלאנטיס, החברה האם של פיג'ו ופיאט, אבל האחרונה נסוגה ממנה לאחרונה לאחר שהמכוניות שלה הפכו ל"ירוקות" מספיק, מה שהותיר את טסלה ללא הכנסות. כעת, כאמור, מתברר שהחברה שתחליף את סטלאנטיס בהסכם מכירת הזיהום היא JLR, החברה האם של לנד רובר ויגואר.
JLR נמצאת בעיצומו של מהלך מסיבי לפיתוח של רכבים חשמליים - אבל עד שהרכבים האלה ייכנסו לשיווק רחב היקף, מדובר ביצרנית שמתמחה ברכבי יוקרה שחלק נאה מהם מצויד במנועים עשירי זיהום. כך, לפי פרסומים באירופה JLR כבר הקציבה סכומים בהיקף של מעל ל-40 מיליון דולר כי לכסות את הוצאות הקנסות הצפויים. לפי דיווחיה של טסלה עצמה, תשלום הקנסות של היצרנים המזהמים מהווה הכנסה נאה עבור החברה, שנאמדה רק השנה ב-1.15 מיליארד דולר, והחברה אף פועלת במרץ במישור הרגולטורי כדי לוודא שאמצעי הכנסה זה ימשיך להניב.