למרות שהעומס בכבישים גדל, רכבים פרטיים נסעו פחות ב-2021
למרות שהעומס בכבישים גדל, רכבים פרטיים נסעו פחות ב-2021
לפי נתוני הלמ"ס, נסועת כלי רכב עלתה ב-16% ב-2021 לעומת השנה הקודמת. למרות זאת, נסועת כלי הרכבים הפרטיים ירדה בכ-5.5% ולא חזרה לרמה של 2019, השנה שלפני הקורונה
הנסועה (כלומר קילומטראז') של כלי רכב בישראל עלתה בשנת 2021 ב-16.1% ביחס לשנת הקורונה 2020 – כך עולה מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ערב הבחירות. בסך הכול נסעו כלי רכב מנועיים בשנה שעברה לא פחות מ-64 מיליארד קילומטרים בכבישי ישראל.
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מנתחים גם את הנסועה השנתית הממוצעת לרכב לפי סוגי הרכב, כלומר מכונית נוסעים, אופנועים וכיוצא בזאת – וממנה עולה כי בחלק מן הקטגוריות הנסועה השנתית לא חזרה לנתונים של לפני הקורונה. כך, במקרה של מכוניות פרטיות עמד שיעור הנסועה השנתית הממוצע בשנת 2019 על 16.2 אלף קילומטרים בשנה. בשנת 2020 ירדה הנסועה ל-13.5 אלף קילומטרים בשנה – ואילו ב-2021 חזרה הנסועה ל-15.3 אלף קילומטרים בשנה. כלומר 5.6% פחות מנתוני הנסועה של 2019.
לעומת זאת, במקרה של אופנועים מדובר במצב שונה: הנסועה הממוצעת של אופנוע או קטנוע בשנת 2019 היתה 7.2 אלף קילומטרים בשנה. בשנת 2020 ירדה הנסועה הממוצעת בדו-גלגלי ל-6.8 אלף קילומטרים בשנה ואילו בשנה שעברה עלתה נסועת הדו גלגלי ל-7.6 אלף קילומטרים בשנה, כלומר עלייה של 5.6% ביחס לשנה שלפני הקורונה – עלייה שניתן לייחס להחמרת העומסים בכבישי ישראל ולמעבר לשימוש ברכב דו גלגלי מחוסר ברירה של הנהגים.
שלא במפתיע, נתוני הלמ"ס חושפים כי מכוניות ליסינג נוסעות הרבה יותר ממכוניות בבעלות פרטית. כך, בשנת 2021 שיעור הנסועה הממוצע של מכונית פרטית היה 16 אלף קילומטרים. לעומת זאת שיעור הממוצע השנתי של מכונית ליסינג בשנה שעברה היה 27.7 אלף קילומטרים בשנה.
בנוסף מפלחים נתוני הלמ"ס גם נסועת רכבים לפי סוג ההנעה – אם כי במפתיע אינם כוללים כל התייחסות לרכב חשמלי. לפי הנתונים שמתייחסים למכוניות נוסעים פרטיות, עמד שיעור הנסועה הממוצע של רכב דיזל על 23.8 אלף קילומטרים בשנה (2021). במקרה של רכב מונע בגז עמד שיעור הנסועה על 19.4 אלף קילומטרים – ואילו רכבים מונעי בנזין נסעו בממוצע 14.1 אלף קילומטרים בשנת 2021.