סגור
בוגאטי טורביון מכוניות יוקרה
בוגאטי טורביון (צילום: יצרן)

מ-0 ל-100 קמ"ש בשתי שניות: בוגאטי מציגה מכונית על חדשה

היצרנית הצרפתית הציגה את טורביון - הדגם שיחליף את השירון ואשר כולל מנוע בנזין לצד מערכת הנעה חשמלית; מה המחיר?

בוגאטי הצרפתית חשפה הלילה את הטורביון – הדגם שמחליף את בוגאטי שירון שיוצאת לגמלאות. הצגת דגם חדש של יצרנית מכוניות העל נחשבת לאירוע נדיר, שגורם למכוניות של פרארי או למבורגיני להיראות עממיות.
בוגאטי נוסדה על ידי אטורה בוגאטי ב-1909 והתמחתה מאז ומתמיד במכוניות ספורטיביות עבור מיליונרים ובני אצולה (רשימת הלקוחות כוללת את ג'יי לנו, עידן עופר, פלויד מייות'ר וכריסטיאנו רונלדו). בוגאטי מת ב-1947 (בנו נפטר שש שנים קודם לכן) והחברה עברה מאז כמה גלגולים ורכישות עד להקמת בוגאטי SAS ב-1998 במטרה ברורה להמשיך במקום בו בוגאטי המנוח הפסיק, כלומר לייצר מכוניות ש"תפורות" עבור הלקוחות העשירים ביותר בעולם. ובעשורים האחרונים, הלקוחות העשירים ביותר בעולם דורשים מכוניות שיהיו מסוגלות לנסוע יותר מהר מ"סתם" פרארי שמסוגלת להגיע ל-300 קמ"ש.
לפי פרסומי בוגאטי, הטורביון (TOURBILLON) היא למעשה מכונית פלאג אין הייבריד. כלומר יש לה מנוע בנזין וגם מערכת הנעה חשמלית אשר מסייעת לו וניתנת לטעינה כדי לאפשר לטורביון לנסוע בכוח חשמל בלבד.
אך במקרה של הטורביון, איכות הסביבה לא היתה בהכרח בראש סדרי העדיפויות של המתכננים: נפח מנוע הבנזין של הטורביון, שפותח בסיוע קוזוורת' הבריטית, הוא 8.3 ליטרים שמתחלקים בין 16 בוכנות. הספק מנוע הבנזין לבדו הוא 1,000 כוחות סוס. מנוע הבנזין האדיר פועל בשילוב עם שלושה מנועים חשמליים שביחד מפיקים 800 כוחות סוס, כלומר מנועי הטורביון מפיקים 1,800 כוחות סוס בסך הכול. את הזינוק מ-0 ל-100 קמ"ש מבצעת הטורביון תוך שתי שניות בדיוק.
לבוגאטי גם חשוב להדגיש שהטורביון תגיע ל 300 קמ"ש תוך עשר שניות, אך 300 קמ"ש הם רק "תחנה" בדרך למהירות מרבית של 445 קמ"ש (לפי בוגאטי, ל-400 קמ"ש הטורביון תגיע תוך "פחות מ-25 שניות"); בפועל מהירותה של הטורביון תוגבל ל-380 קמ"ש אך מי שיחפוץ יוכל לעבור אותה באמצעות "מפתח ביצועים" מיוחד שיספק היצרן, כלומר מפתח לעשירים מאוד שעצם השימוש בו ימחיש למחשב הרכב שהנהג מעוניין לעבור 400 קמ"ש.
תיבת ההילוכים היא אוטומטית כפולת מצמדים בעלת שמונה מהירויות, אך לפי בוגאטי, הדגש אינו רק על המנוע: לוח המחוונים של הבוגאטי כולל חמישה שעונים מכאניים שקופים (כלומר ניתן לראות את המנגנונים החשופים) המציגים את פונקציות הרכב השונות ("טורביון" הוא מנגנון שמעניק לשעוני יד יוקרתיים יכולת דיוק גבוהה).
באופן מעניין, המכונית היחידה שהטורביון באמת מתחרה בה על זכותם של מולטי מיליונרים לשייט במהירות של מעל 350 קילומטרים לשעה היא בוגאטי אחרת - השירון. במקרה של בוגאטי, מדובר בלקוחות שרכשו את המכונית המהירה בעולם בסכומי עתק ואין להם כל סיבה להחליפה, אלא אם תגיע מכונית מהירה יותר. לכן בוגאטי מדגישה את יתרונות הביצועים של הטורביון על פני קודמתה.
לדוגמה, השירון מזנקת ל-100 קמ"ש תוך 2.4 שניות, אך הטורביון עושה זאת בשתי שניות. את הזינוק למהירות 300 קילומטרים לשעה תבצע השירון תוך 13.1 שניות, אך הטורביון תעשה זאת תוך עשר שניות בלבד. לעת עתה בוגאטי טרם חשפה מידע מקיף אודות מערכות המתלים, הבלימה והשלדה, אך כן חשפה מחיר: 250 לקוחות בלבד יוכלו להזמין את הטורביון תמורת 4.1 מיליון דולר ליחידה. מועד אספקה: 2026.
עם זאת, בעבר בוגאטי הצהירה על מכוניות בייצור מוגבל במיוחד, ואז פשוט הציגה אותן בגרסאות "ייחודיות" עם עוד כוח, או עוד אבזור, מה שאפשר לה למכור יותר מכוניות ממטרתה המקורית המוצהרת.