בגרמניה ובארה"ב מסרבים להיגמל: ייאבקו באיסור למכור מכוניות בנזין אחרי 2035
בגרמניה ובארה"ב מסרבים להיגמל: ייאבקו באיסור למכור מכוניות בנזין אחרי 2035
לפי דיווחים, קואליציה של מדינות בראשן גרמניה, צ'כיה ואיטליה יחד עם כמה מדינות ממזרח אירופה מתכוונות לדרוש להתיר את השימוש בדלק
תהליכי הגמילה מבנזין שיוזם האיחוד האירופי נתקלים בקשיים בלתי צפויים. גם בארה"ב מתרחשים מהלכים שמיועדים לוודא שרכבי בנזין ימשיכו לנסוע בכבישים. לפי הפרסומים, מתגבשת בימים אלה קואליציה של מדינות במטרה להילחם בהחלטת האיחוד האירופי שתאסור מכירת מכוניות מזהמות בשנת 2035. הקואליציה כוללת את גרמניה, צ'כיה ואיטליה, שלוש מדינות שמהוות מרכזי יצור רכב גדולים, ולצידן גם מספר מדינות ממזרח אירופה: בין היתר פולין, רומניה, הונגריה וסלובקיה. דרשיתן להתיר את השימוש בדלק סינטטי, דלק שאינו נשאב מבטן האדמה, אלא מיוצר בין היתר מגז טבעי, גם אחרי 2035.
במהלך השנים האחרונות מספר יצרני רכב, למשל פורשה, הסיקו שהלקוחות שלהם ימשיכו לדרוש דלק נוזלי, ולכן השקיעו לא מעט משאבים בפיתוח של דלק סינטטי ומנועים תואמי דלק סינטטי בטענה שתהליך הייצור של הדלק הסינטטי מייצר "קיזוז" של עלויות זיהום האוויר אשר נוצר עדיין בתהליכי בעירה של דלק.
צ'כיה וגרמניה הן מרכזי ייצור של יצרני רכב כדוגמת פולקסווגן. איטליה היא מרכז ייצור של סטלאנטיס, החברה האם של פיאט. אבל במקרה של המדינות האירופיות הנוספות, הסיבה שונה: פשוט אין להן את התשתית שמיועדת לתמוך ברכב חשמלי.
במקביל, בארה"ב הודיע הממשל אתמול כי אישר את אחד הפרויקטים הגדולים ביותר לקידוח דלק על קרקע אמריקאית: קידוח נפט במדרון הצפוני של אלסקה אשר מיועד להפיק 180 אלף חביות נפט ביום למשך 30 שנים. הודעתו של הממשל האמריקאי על תחילת הקידוח מהווה מכה לארגוני איכות סביבה שמחו על ההחלטה, אך לפי אמצעי תקשורת אמריקאים, האישור ניתן בין היתר כתוצאה מהבנה שארה"ב לא תצעד לשימוש גורף ברכב חשמלי במהלך כמה עשרות שנים.