דו"ח בסין: ירידה משמעותית ביצוא מכוניות לישראל
דו"ח בסין: ירידה משמעותית ביצוא מכוניות לישראל
לפי נתוני ארגון יצרני הרכב הסיני, יצוא המכוניות מסין לעולם בחמשת החודשים הראשונים של השנה עלה ב-20% לעומת השנה שעברה. בין הסיבות לירידה ביצוא לישראל: העלאת המס על מכוניות חשמליות ועצירת הפעילות בנמל אילת
היקף היצוא של מכוניות מסין לישראל ירד משמעותית במהלך המחצית הראשונה של 2024, כך עולה מסקירת שוק מיוחדת שפרסם שי דונגשו, מזכ"ל China Passenger Car Association, ארגון יצרני רכבי הנוסעים הסיניים (CPCA).
ההתייחסות הספציפית לישראל מופיעה כחלק מן הסקירה המקיפה של דונגשו, שפרסם ניתוח מעמיק של היקפי יצוא המכוניות מסין במהלך חמשת החודשים הראשונים של 2024. על פי הסקירה, מינואר ועד סוף מאי השנה יוצאו מסין 2.45 מיליון מכוניות, עלייה של 26% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. ערך ה-FOB (כלומר מחיר ללא משלוח ומיסוים ומכסים) של המכוניות שיוצאו בתקופה זו היה 26.4 מיליארד דולר, עלייה של 20.1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
שוק הייצוא הגדול ביותר של מכוניות מסין הוא רוסיה שניתקה קשרים עם רוב יצרני הרכב המערביים: מינואר ועד סוף מאי יוצאו מסין לרוסיה 372,542 מכוניות. במקום השני נמצאת מקסיקו עם 190,897 מכוניות. במקום השלישי ברזיל עם 159,612 מכוניות. אחריה בלגיה עם 124,081 מכוניות (בלגיה אינה צרכנית כה גדולה של מכוניות סיניות, מדובר בנמל שממנו ממשיכות המכוניות לשווקים רבים בעולם), ובמקום החמישי כלומר איחוד האמירויות, עם 114,530 מכוניות.
באשר לרכבים נקיים, כלומר פלאג אין היבריד וחשמליים, ברזיל היא שוק הייצוא העיקרי מסין, עם 130,969 מכוניות. במקום השני בלגיה עם 115,318, ואחריה בריטניה עם 67,956 מכוניות, תאילנד עם 54,744 מכוניות ירוקות והפיליפינים עם 45,115 מכוניות נקיות.
ישראל מופיעה בדו"ח כמדינה שהיקף היצוא של רכב סיני אליה נמצא במגמת ירידה "משמעותית". לפי הדו"ח, מינואר עד מאי חלו ירידות משמעותיות באוסטרליה, ספרד, ישראל, תאילנד ואקוודור ". עוד קובע הדו"ח כי צפויה ירידה השנה בהיקף היצוא של רכבים מתוצרת סין לישראל. הדו"ח עצמו אינו מפרט את היקף היצוא בחמשת חודשי השנה הראשונים לישראל, אך זו מופיעה כאמור ברשימת המדינות שהיקף היצוא מסין אליהן נמצא במגמת ירידה.
לירידה ביצוא של רכבים מסין לישראל יש כמה סיבות. ראשית, עצירת הפעילות בנמל אילת והדרך הארוכה יותר והיקרה יותר שהמכוניות צריכות לעבור בדרך מסין לישראל פגעו בהיקפי הייצוא הסיני לישראל. כמו כן, בתחילת השנה עלה מס הקנייה על מכוניות חשמליות מ-20% ל-35%, מה שגרם ליבואני הרכב להצטיד מבעוד מועד במכוניות ששוחררו ממכס בדצמבר. במקביל, היבואנים נערכו ליבוא מוגבר של מכוניות ברבעון האחרון של 2024, לקראת עליית מס נוספת שתתרחש בינואר, כך שהירידה המתוארת בהיקפי הייצוא לסין אינה נובעת בהכרח מירידה בביקוש למכוניות סיניות.