סגור
מבחן רכב JAC ES4
JAC ES4. JAC מסרה עד מרץ השנה 138 מכוניות בישראל, ומאז, כבר חצי שנה, לא מסרה שום מכונית (צילום: טל סער)

נגמר הבינג' של הסדרות הקטנות: המכוניות שיגיעו לישראל - רק עם תקינה מלאה

בין דגמי רכבים שהייבוא שלהן יופסק הם WM Motor, ליפמוטור 03 T ו־JAC, דגמים סיניים חשמליים שהגיעו לארץ במסלול של יבוא מצומצם, שמכונה "סדרות קטנות". ביולי עשרות מהמכוניות שטרם נמכרו עברו לסוכנויות רכב כיד ראשונה אפס ק"מ. השאלה כעת היא האם היבואנים יעמדו בחובה לספק חלקי חילוף במשך שבע שנים  

בחודש שעבר התרחש בענף הרכב הישראלי אירוע מעניין: יצרנית רכב סינית כמעט לא מוכרת בארץ ביצעה בבת אחת עשרות מסירות של מכוניות חדשות. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, WM Motor מסרה ביולי 32 מכוניות, ביוני 14 מכוניות, כאשר לפני כן נמסרו ארבע מכוניות בלבד של החברה. נניח לרגע בצד את העובדה שהיבואנית, אי.וי מוטורס, הצהירה ב־2022, עם כניסתה לשוק הישראלי, על "אלפי מסירות מתוכננות".
גם בהתעלם מכך, נתון המסירות המרשים יחסית של WM ביולי מתנגש עם עובדה אחרת: החברה אינה קיימת. לפי פרסומים בסין, באוקטובר אשתקד הודיעה WM על פשיטת רגל. לפי היבואנית, "דגם W 5 שמיובא לישראל על ידי אי וי מוטורס הוא בעל תקינת WVTA ולא תקינת SSTA כפי שנכתב ושיווקו יימשך בהתאם לאמור וללא מגבלות".
תופעת היעלמות המסירות אינה ייחודית ל-WM. טבלת המסירות של איגוד יבואני הרכב חושפת נתון מעניין נוסף: היצרנית הסינית JAC מסרה עד מרץ השנה 138 מכוניות בישראל, ומאז, כבר חצי שנה, לא מסרה שום מכונית.

2 צפייה בגלריה
מבחן רכב ליפמוטור טי 3
מבחן רכב ליפמוטור טי 3
ליפמוטור טי 3
(צילום: דור מנואל)
באופן דומה מתנהג גם הדגם ליפמוטור 03 T. לפי נתוני האיגוד, ביולי נמסרו 33 רכבים של החשמלית העירונית 03 T. אלא שלאחרונה הודיעה סמלת, יבואנית פיאט, כי זיכיון השיווק של ליפמוטור עובר אליה משום שליפמוטור סין חברה לסטלאנטיס, החברה־האם של פיאט ואלפא רומיאו, והן הקימו חברה אירופית שתשווק את ליפמוטור. לפיכך הדגמים שיגיעו לארץ יהיו יותר מתקדמים מ־03 T, שלה רק שתי כריות אוויר והיא ללא מערכות בטיחות אקטיביות.
מה המשותף למכוניות האלה? ראשית, הן סיניות. שנית, כולן מיובאות במסגרת "סדרות קטנות" (SSTA). חשוב לציין שיש עוד רכבים שמיובאים בשיטה זו, למשל פורת'ינג פריידיי של היבואנית UMI והטנדר E TUNLAND של פוטון הסינית, שמיובאת על ידי דלהום.
כיום ישראל פועלת בהתאם לשלושה סוגי תקינה, כלומר תקנות וחוקים שבהתאם להם ניתן לייבא רכב לארץ: תקינה אירופית, קנדית ואמריקאית. בקנדה ובארה"ב אין מכוניות סיניות, אבל בתקינה האירופית יש סעיף מיוחד שנועד לסייע ליצרנים חדשים, והוא מכונה "סדרות קטנות". סעיף זה מאפשר לייבא לאירופה מכונית בתקינה פחות מחמירה, לדוגמה בלי מערכות בטיחות אקטיביות מלאות. מכיוון שהמכוניות האלה לא מאובזרות בתקן האירופי, ניתן לייבא אותן רק בהיקף מצומצם. בישראל כבר ב־2019 קבע משרד התחבורה שכדי לעודד חדירת רכב חשמלי יתאפשר לייבא רכבים כאלה, אבל רק עד 400 יחידות בשנה מכל דגם.
הסדרות הקטנות אכן סייעו ליצרני הרכב הסיניים להיכנס לשוק הישראלי, אבל במשרד התחבורה שמו לב לאחרונה שהסינים כבר חדרו לישראל במספרים גדולים ולא צריך יותר לעודד את כניסתם, בטח לא ביבוא רכבים פחות בטיחותיים. לכן בחודש יולי שלח משרד התחבורה מכתב ליבואני הרכב, ולפיו ההיתר ליבוא סדרות קטנות לא יוארך ל־2025. המשמעות: או שיצרני הרכב הסיניים ייצרו מכוניות בתקינה אירופית מלאה, או שהיבואנים לא יוכלו יותר לייבא. במקרה של WM, היצרן בכל מקרה לא קיים. במקרה של ליפמוטור, היצרן עבר יבואן והדגם הסתיים. במקרה של JAC כבר חצי שנה שמכונית שלה לא נמכרה בישראל.
במקביל לתהליך של סיום האישור לייבא רכבי סדרות קטנות, התרחש תהליך נוסף שסייע ליבואנים. למרבה האירוניה, המלחמה עשתה שירות טוב ללא מעט יבואני רכב. החוק אוסר למכור מכוניות בנות למעלה משנה. יש בכך היגיון: גם מכוניות חדשות מהניילון מזדקנות בשמש. ולכן אחרי שנה ממועד הייצור יבואן הרכב חייב לרשום את המכונית כיד ראשונה. במקרה כזה הלקוח שקונה את הרכב יודע שהוא כבר יד שנייה. אלא שבגלל המלחמה משרד התחבורה העניק ליבואני הרכב הארכה מיוחדת של שלושה חודשים, כלומר ניתן לרשום את הרכב כיד ראשונה גם אחרי שנה ושלושה חודשים מיום הייצור. המועד האחרון שבו ניתן היה לרשום רכבים בשיטה זו היה סוף יולי, ואז יבואני הרכב נפטרו מכל מה שהיו חייבים לרשום - מכוניות שחלפה שנה ממועד ייצורן, מה שמסביר למשל כיצד מכוניות של WM רשמו מסירות נאות, אף שהיצרנית (שאינה קיימת יותר) מעולם לא רשמה חודש כל כך טוב של מסירות בישראל. המועד הקודם שבו משרד התחבורה איפשר ליבואנים לרשום מכוניות בנות שנה ושלושה חודשים היה במרץ השנה, מה שמסביר כיצד JAC מסרה עד מרץ 134 מכוניות, ומאז פסקו לחלוטין מסירותיה.

2 צפייה בגלריה
רכב WM MOTOR
רכב WM MOTOR
WM MOTOR
(צילום: יצרן)

מדובר במכוניות שלא ייובאו יותר לישראל, אלא אם היצרן יישם בהן תקינה אירופית, כלומר ישקיע מיליוני יורו בתכנון מחדש של הרכב. למרות זאת ניתן למצוא את המכוניות האלה למכירה בסוכנויות שהיבואנים רשמו על שמן את הרכבים אחרי שנה ושלושה חודשים. את המכוניות של WM, של ליפמוטור ושל JAC ניתן לרכוש בסוכנויות כ"יד ראשונה אפס קילומטר".
ומה בנוגע לחלקי חילוף למכוניות הללו? מבחינה חוקית, משרד התחבורה מחייב את יבואני הרכב להחזיק מלאי של חלקי חילוף לכל דגם במשך שבע שנים ממועד הפסקת הייצור. בפועל למשרד התחבורה אין שיניים. לדוגמה במקרה של WM, היצרנית אינה קיימת מ־2023, ולא ברור כיצד תספק חלפים במשך שבע שנים. במקרה של יצרניות יותר גדולות ומבוססות, למשל פורת'ינג שהיא חלק מדונגפנג, סביר להניח שהלקוחות יכולים להיות יותר רגועים, אבל בכל מקרה משרד התחבורה שדורש מיבואני הרכב להחזיק חלפים לשבע שנים, ובחוק אין שום סנקציות על יבואן שלא יעשה זאת.
מחברת אי.וי מוטורס נמסר בתגובה: "החברה היא יבואנית רכב חדשה בשוק, אשר בתוך תקופה קצרה הצליחה לקבל נציגויות של יצרני רכב מובילים מסין, המורכבים מחברות ממשלתיות מובילות בתחומן, הנסחרות בבורסות בסין ומחוצה לה. אך ברור שכניסתה של החברה לשוק, החדרת דגמים חדשים לשוק הישראלי והתאמתם לדרישות השוק הן תהליכים ארוכים. כל הדגמים המיובאים על ידי החברה לישראל - מתוצרת JAC, Arcfox , WM או אחרים - הם בהתאם להוראות התקינה האירופית. חלק מהדגמים יובאו עד כה תחת התקינה האירופית SSTA, והחברה נמצאת בקשר רציף וישיר עם הנהלות היצרנים. עבור חלק מהדגמים השלימו היצרנים הליכי תקינה של WVTA, ועבור יתר הדגמים פועלים היצרנים להשלמת תקינה WVTA במהלך החודשים הקרובים. מובן שכחברה הפועלת על פי חוק ובהתאם להוראות משרד התחבורה, וכמי ששמה את השירות ללקוחותיה בראש מעייניה, לחברה מלאי חלפים לכל הדגמים המשווקים על ידיה בישראל".
מטרו, יבואנית ליפמוטור, הפנתה את כלכליסט לסמלת לקבלת תגובה.
מסמלת, היבואנית החדשה של ליפמוטור, נמסר: "נציגי סמלת וליפמוטור צפויים להיפגש בשבועות הקרובים ולסכם סוגיות הקשורות ברציפות השירות וכדומה".
מדלהום, יבואנית פוטון, נמסר: "יבוא טנדר איטונלנד יימשך כסדרו, ותתקבל תקינה מלאה בהקדם. ככלל, היצרנית פוטון מעבירה את כלל ליין הרכבים שלה מ־SWVTA לתקינה מלאה בתקן GSR2, לרבות אוטובוס נמוך רצפה חשמלי".
מ־UMI, יבואנית פורת'ינג, נמסר בתגובה: "סדרות נוספות של שני דגמי פורת’ינג צפויות להגיע עוד השנה. בתוך כך המותג נמצא בעיצומו של הליך קבלת תקינה אירופית, שלאחריו יימשך היבוא לישראל. כמחויב, כל לקוחות המותג יקבלו שירות".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בהתאם לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, כל יבואן מתחייב לספק מוצרי תעבורה של הרכב שאותו הוא מייבא למשך שבע שנים. בתהליך אישור הרישיונות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אינו מנפיק רישיונות יבואן ללא התחייבות החברה או היצרן שעמם התקשר היבואן לספק חלפים לשבע שנים. במסגרת חוזה ההתקשרות ביניהם היבואן נדרש להיערך לכך.
בנוגע לסדרות קטנות, נושא זה הוא אחת הסיבות להגבלת הכמויות, ללא קשר לרכב חשמלי. חלק מהתוצרים שיובאו במסגרת זו סיימו תהליך אישור לתקינה מלאה, ומיובאים בהליכי יבוא שוטפים ללא הקלות התקינה".