הטרקטורון החשמלי יחכה: משרד התחבורה דוחה את יישום התקנות
הטרקטורון החשמלי יחכה: משרד התחבורה דוחה את יישום התקנות
על פי תיקון תקנות התעבורה שנכנסו לתוקף בסוף השבוע, משרד התחבורה מבטל את ההיתר לייבא טרקטורונים חשמליים לפחות עד 1 באפריל
רוצים טרקטורון שאינו מרעיש ואינו מזהם? כנראה שתצטרכו לחכות לפחות חצי שנה. כך עולה מתיקון תקנות התעבורה, המבטל את החלטת משרד התחבורה שאיפשרה יבוא של טרקטורונים חשמליים, מה שהיה אמור ליצור מהפכה בתחום יבוא הטרקטורונים לישראל כבר השנה.
באוגוסט האחרון פרסם משרד התחבורה שינוי לתקנות התעבורה (שמגדירות הלכה למעשה את כל סוגי השימוש ברכב בישראל). לפי עיקרי השינוי שפורסם דאז, המגבלה החוקית המשמעותית ביותר ליבוא טרקטורונים חשמליים תוקנה. כלומר, ההגדרה שקבעה כי טרקטורון חייב להיות רכב בעל מנוע אשר שורף דלק הוסרה. נקבע שטרקטורון כבר לא יהיה בעל נפח מנוע עד 1,500 סמ"ק (מה שכמובן דורש מנוע בעל נפח, כלומר מנוע ששורף דלק). ההגדרה קבעה כי במקרה שבו מדובר במנוע בעירה פנימית, הנפח יהיה עד 1,500 סמ"ק. המשמעות היא שהתקנות השאירו פתח גם לטרקטורון שאין לו מנוע בעירה פנימית.
ואולם, באופן מפתיע כעת משרד התחבורה חוזר בו. לפי הוראת שעה שנכנסה לתוקף בסוף השבוע, "עד 1 באפריל 2025 הגדרת טרקטורון לא תחול על רכב מנועי המונע במנוע חשמלי". כלומר משרד התחבורה מבטל הלכה למעשה את ההיתר לייבא טרקטורונים חשמליים לפחות עד 1 באפריל.
לפי משרד התחבורה: "בעקבות פרסום התיקון, ומפנייה של יבואני טרקטורונים למשרד התחבורה, התברר כי התיקון מונע את האפשרות לאישור כניסתם לישראל של סוגי רכבים מסויימים בעלי מנוע חשמלי, אשר הליכי הייבוא שלהם לישראל החלו עוד טרם פרסום התיקון, אולם בעקבות תחילתו של התיקון, לא ניתן לשחרר אותם מהנמלים, בשל אי התאמה לדרישות החובה ביבוא טרקטורונים של המשרד. במטרה לתת מענה לקושי שנוצר ביישום התיקון כאמור, מוצע לקבוע הוראת שעה לפיה בתקופת הוראת השעה יראו כאילו הגדרת "טרקטורון" שבתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 [1] לא תחול על רכב מנועי המונע במנוע חשמלי, שמתקיימות בו פסקאות (1) עד (5) להגדרה האמורה באופן שיאפשר היערכות מתאימה ליישום התיקון ולהשלים את הליכי הייבוא של אותם רכבים שהחלו עובר לפרסום התיקון".