בדקו: כמה מכוניות כמו שלכם נמכרו מתחילת השנה - וכמה מתוכן בליסינג?
בדקו: כמה מכוניות כמו שלכם נמכרו מתחילת השנה - וכמה מתוכן בליסינג?
כקונים נחמד לרכוש מחברת ליסינג רכב עם מלא הטבות, אך כמוכרים האדם הפרטי מוצא עצמו בתחרות קשה מול רכבים חדשים ותנאים נוצצים. חברות הליסינג וההשכרה מוכרות בהנחה ביחס למחיר הרכב אצל היבואן - איך הן עושות זאת והאם אפשר לתעל את הידע לכסף? כלכליסט חושף את הנתונים
בשבוע שעבר, כמדי חודש, פרסם איגוד יבואני הרכב הישראלי את נתוני המסירות של שבעת החודשים הראשונים של 2023 והנתונים היו מעולים: על פניו המחאה החברתית והריביות הגבוהות לא עצרו כלל את קצב הרכישה והישראלים, כך נדמה, נוהרים. לפי הנתונים בשבעת החודשים הללו נמסרו בישראל 197,760 מכוניות חדשות - גידול של 9.7% מאשתקד - אז נמסרו 180,710 מכוניות חדשות, אך דו"ח איגוד יבואני הרכב אינו חושף מי רוכש את המכוניות: לקוחות פרטיים או "כרית הביטחון" של יבואני הרכב - חברות הליסינג וההשכרה הגדולות.
נתוני הפילוח המעידים אם רכבים מסוג מסוים מגיעים לידי חברות הליסינג או לידי צרכנים פרטיים אינם נחשפים בפני הציבור. למעשה, מדובר בסוד שמור היטב של היבואנים, אך המידע קיים במשרד התחבורה. לשם כך פנה כלכליסט לאתר פיקוטו המחזיק בגישה למאגרי המידע הללו. האתר מציע דרך חדשה לרכש רכב משומש תוך הקפדה על שקיפות מול המוכר והקונה ולכן יכול להיכנס למאגרי משרד התחבורה - כולל מאגרי הרישומים והבעלויות.
נתוני משרד התחבורה מחלקים את המכוניות שנמסרו בשבעת החודשים הראשונים לשתי קטגוריות: רישום פרטי (PRIVATE) - אדם פרטי שרכש מכונית על שמו, וכל היתר - מכוניות שנרשמו על ליסינג, השכרה, יד ראשונה אפס קילומטר וחברות שמופיעים בדו"חות כ -COMMERCIAL. הנתונים כוללים גם רכבים בייבוא מקביל, אך היקפי הייבוא שלהם זניחים.
בניגוד לאדם פרטי, הגופים הללו לרוב אינם רוכשים את המכוניות החדשות במחיר מלא, וסביר להניח שבניגוד לצרכן הפרטי אלה זוכים להנחות נאות.
הפילוח כפי שמובא על ידי "כלכליסט" מחולק לשלושה חלקים: כללי, לפי מותג (יונדאי, קיה, טויוטה וכו') והפילוח החשוב ביותר: פילוח לפי דגמים ספציפיים. בנוסף, ניתן גם לראות פילוח לפי חודשים. כלומר, לדעת בדיוק באילו חודשים יבואני הרכב שמו לב שהלקוחות מוטרדים מהמחאה והריבית, ואז אלה העבירו את כובד משקלם למי שרוכש את המכוניות בהנחה - כלומר הציים.
המסקנות שעולות מנתוני משרד התחבורה מרתקות ומראות שמותגים מסוימים שינו את כל תמהיל הלקוחות שלהם לטובת ציי רכב בחודשים האחרונים ואחרים מלכתחילה בקושי מוכרים ללקוחות הפרטיים. צ'רי לדוגמא מכרה השנה ללקוחות פרטיים 1,699 מכוניות, אבל לציי הרכב 6,721 מכוניות. בטסלה, שבתחילת השנה "שרפה" את חברות הליסינג מסרו השנה 3,237 מכוניות ללקוחות פרטיים ורק 70 מכוניות לחברות. ביונדאי, מובילת השוק, 14,588 מכוניות נמסרו לפרטיים ואילו הציים קיבלו 16,882 מכוניות חדשות עד כה. בקיה מסרו עד סוף יולי 8,958 מכוניות ללקוחות פרטיים ו-13,946 לציי הרכב.
החלוקה לפי דגמים מעניינת גם כן: לדוגמה BYD אטו 3 , החשמלית הנמכרת בישראל, הגיעה עד כה לידי 6,604 פרטיים ו-2,837 מכוניות נרשמו על ציי רכב. לעומת זאת, לא פחות מ 2,704 מאזדה 2 הגיעו לציים ורק 805 נרכשו על ידי לקוחות פרטיים.
מדוע חשוב לנו כצרכנים לדעת אילו רכבים פופולריים בליסינג ובהשכרה? התשובה פשוטה: חברות הליסינג וההשכרה מוכרות את המכוניות, לפעמים ממש לאחר שקנו אותן ולפעמים אחרי חודש חודשיים, אבל לרוב הן נמכרות בהנחה ביחס למחיר הרכב אצל היבואן. מהלכים כאלה פוגעים בערך הרכב כאשר הלקוח הפרטי מעוניין למכור אותו.
מעבר לכך, אם רכב נפוץ בציים כאשר יגיע הזמן למכור אותו חברות הליסינג ישליכו את כל יהבן על המכירה: יעניקו אחריות ומימון, ישקיעו פרסום ויציעו ללקוח חוויית קנייה מרשימה ומלאי נרחב, וללקוח הפרטי שירצה למכור את אותו הרכב יהיה קשה להתחרות בהם.