סגור
לקסוס היברידי חווית נהיגה
לקסוס היברידי (צילום: לקסוס ישראל )

עכשיו נזכרים? המדינה תדרוש תקן ייעודי לסוללות רכב היברידי

משרד הכלכלה פרסם טיוטת צו להסדרת התקינה לסוללות ליתיום איון ומצבי ניקל מטאל; מדובר למעשה בתקן ש"מושאל" ממכוניות חשמליות ונועד למנוע דליקה של הסוללה

מעל 15 שנים חלפו מאז שהמכוניות ההיברידיות נכנסו לשוק הרכב הישראלי, וכעת סוף-סוף יהיה לסוללות שלהן תקן, כזה שלמעשה "מושאל" ממכוניות חשמליות - כך עולה מטיוטת צו של משרד הכלכלה אשר מיועדת להסדיר את נושא התקינה לסוללות ליתיום איון ומצברי ניקל מטאל.
לפי הטיוטה, במאי השנה נכנס לתוקף בישראל תקן 62133, אשר נוגע לפי מכון התקנים לדרישות בטיחות לסוללות ליתיום ומהווה למעשה אימוץ של תקן בינלאומי. התקן הוכרז "נוכח אירועים רבים של דליקות שנגרמו ממצברים אלו, שהביאו לפגיעות ברכוש ואף בנפש". אולם מכוניות חשמליות נחשבות "עולות חדשות" בישראל, ונכנסו לשוק הרכב הישראלי באופן נרחב בשלוש השנים האחרונות, בעוד מכוניות היברידיות נוסעות בכבישי ישראל כבר מתחילת העשור הקודם.
כך המכוניות ההיברידיות "ירוויחו" מן התקן הבטיחותי התקף לגבי המכוניות החשמליות, וייכללו גם בדרישות התקן הבטיחותי של הסוללות כאשר תיקון הצו אמור להיכנס לתוקף בשנה הבאה.
במשרד הכלכלה מדגישים כי מכונית היברידית היא מה שארגון המכס העולמי מגדיר כ"רכב המשלב מנוע בוכנה פנימית ומנוע חשמלי אחד או יותר לצורך הנעה מכנית של הרכב. ברכב זה ההנעה יכולה להתבצע באמצעות מנוע בוכנה פנימית בלבד או המנוע חשמלי בלבד או שילוב של שניהם", כלומר רכבי מיילד הייבריד לא ייכללו בהגדרה זו.
יש לציין שאף שכעת נהגי ישראל יוכלו אולי לישון מעט יותר בשקט בידיעה שהסוללות במכוניתן ההיברידית בטוחות לשימוש, בפועל אי אפשר להתעלם מן העובדה שהמכוניות ההיברידיות רחוקות מלהיות הלהיט שהיו לפני שנים ספורות בשוק הישראלי: יבואניות טויוטה ויונדאי כבר החלו בצמצום של היצע הדגמים בישראל, לאחר שבתחילת השנה עלה מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות בישראל.