תערוכת הרכב של צ'נגדו - מראה לתעשייה הסינית שרוצה לשלוט בעולם
תערוכת הרכב של צ'נגדו - מראה לתעשייה הסינית שרוצה לשלוט בעולם
תערוכות הרכב שהן נכס חשוב ליצרני הרכב המערביים נמצאות בסכנת הכחדה, בזמן שבסין הן פורחות. בימים אלה עיקר תשומת הלב מופנה לתערוכה שמתקיימת בצ'נגדו, בה חלק ניכר מהמכוניות לא מיועדות לשיווק במערב, אבל חלק מאוד מעניין מתוכן דווקא כן
תערוכות הרכב החשובות ביותר ליצרני הרכב המערביים הוותיקים נמצאות בסכנת הכחדה: בהתחלה הייתה זו הקורונה שסגרה את שערי התערוכות, אחר כך התחילה מציאות חדשה בה היצרנים הפכו חלשים יותר: הייצור נפגע, האינטרנט השתלט ויצרני רכב חדשים כמו טסלה, לא מביעים עניין בהשתתפות בתערוכות.
הקורבן האחרון של המצב היא אחת מתערוכות הרכב החשובות והוותיקות בעולם: תערוכת ג'נבה שמבוטלת עוד מ-2020. התערוכה שלמרבה המבוכה לפני כשבועיים הודיעו מארגנייה כי היא לא תתקיים בעיר שנושאת את שמה אלא בכלל בקטאר.
לצד תערוכות הרכב הגוססות של אירופה הולך ומתבסס מרכז כוח חדש: תערוכות הרכב בסין, שניתן לראות בערים כמו: שנחאי, גואנגז'ו וצ'נגדו. בהתחלה הן היו החצר האחורית של תעשיית הרכב העולמית. היצרנים המערביים הציגו בהן מכוניות שיועדו לשוק הסיני והיצרנים הסינים הציגו מכוניות שנעו בין "בדיחה" ל"זוועה". אבל כשיצרני הרכב הגדולים החלו באמת לחזר אחרי סין נוצר סדר עולמי חדש. היצרנים המערביים העבירו את הדגמים החשובים לבכורות ראשונות בסין, ובינתיים תעשיית הרכב הסינית התחזקה ויצרניה כובשים מחדש את התערוכות המקומיות.
בימים אלה עיקר תשומת הלב מופנה לתערוכה שנפתחה ב-26 לחודש בצ'נגדו. כצפוי, חלק ניכר מהמכוניות שמוצגות בתערוכה הן כאלה שלמרבה המזל לא מיועדות לשיווק במערב, אבל חלק מהן בהחלט מעניינות.
וויי יואנמנג: פיפי קרוזר
מכוניות רטרו אינן עניין חדש: קרייזלר עשתה את זה עם ה-PT קרוזר, לפיאט יש 500 חשמלית ולוויי יש את היואנמנג. קשה לומר שמכונית הרטרו יואנמנג שואבת השראה מדגם ספציפי, היא יותר בכיוון של "שואבת השראה מכל מה שרע".
חלקים מסוימים ממנה מעוצבים בהשראת מה שנראה כמו חיקוי גרוע של קרייזלר PT קרוזר, הפגושים מזכירים מכוניות מנהלים של יצרנים סובייטים ועיטורי הכרום המבהילים בחזית מזכירים מכוניות CORD אמריקאיות.
משמעות שם המכונית היא "חלום שמתגשם". וויי עצמה חוסה תחת כנפי גרייט וול הסינית, כלומר מדובר במכונית אחות ל-ORA, שיבואן לישראל אמור להתחיל בעתיד הלא רחוק. יחידת הנעתן מבוססת על מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים ומנוע חשמלי עם סוללה נטענת. כלומר, פלאג אין הייבריד.
דונגפנג מנגשי: לוחמה פסיכולוגית
שנות ה-80 חלפו, רמבו יצא לפנסיה וסרטי קונג פו כבר לא מושכים קהל, אבל כנראה שזה ככה רק במערב: מאז הקורונה אולפני קולנוע סינים נוטלים נתח הולך וגדל בהפקות קולנועיות, וגם שחקנים מערביים מוצאים עצמם בלב עלילות המתרחשות בשנחאי ומדבר גובי. תעשיית הרכב הסינית אינה שונה ברמת הנרטיב ולכן דונגפנג מציגה מותג חדש: מנגשי.
פירוש השם מנגשי הוא "לוחם". שם שיצרני רכב מערביים לא היו מעזים להצמיד למכונית, והמנגשי בהחלט עונה על התיאור. הרכב ירד מפס היצור כשהוא מוכן לכניסה לאזור קרבות עם משקל כולל של מעל שלוש טונות, ארבעה מנועים חשמליים שמפיקים מעל אלף כוחות סוס והבטחה לזנק ל-100 קמ"ש תוך פחות מארבע וחצי שניות. הסמל הרובוטריקי מקדימה מייצג את האות M, תחילת המילה MILITARY (צבאי). עם זאת, היצרנית אינה היחידה שמייצרת רכב שטח חשמלי אימתני על גבול הקריקטורה: ג'נרל מוטורס שנחשבת לממציאת הז'אנר מייצרת במערב את ההאמר החשמלי.
BYD קורבט: טוב שם טוב
גם מי שאינו חובב רכב שרוף יודע היטב: "קורבט" הוא שם נרדף לביצועים. גם ב-BYD הסינית יודעים זאת, ולכן היצרנית החליטה לקרוא לרכב הכביש שטח החדש שלה כך, אך הוסיפה את הספרות 07. יצרני רכב מערביים לא נוהגים "לקבל השראה" בכל הקשור בשמות אבל במקרה של BYD קשה להתבלבל בין מכונית הספורט האמריקאית האגדית לבין רכב הכביש שטח הסיני.
הגרסה הסינית מצוידת במערכת הנעה שמבוססת על מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים שמשודך למנוע חשמלי אחד בגרסת הבסיס - או שניים בגרסה הבכירה. כדי להמחיש את הבחירה בשם מסבירה BYD שהקורבט הוא חלק מסדרת דגמים של היצרנית שנושאים שמות של אוניות מלחמה. אגב, גם שברולט בחרה בשם "קורבט" בשנות ה-50 בהשראת אוניות המלחמה. "קורבט" היא קטגוריית ספינות המלחמה שנמצאת מתחת לפריגטה (משחתת) ובשברולט רצו שהמכונית החדשה תקסום לבוגרי מלחמת העולם השנייה. זה היה הגיוני בשנות ה-50, וקצת תמוה בשנת 2022.