דלת נסגרת ואחרת נפתחת: מאסק מכחיש הקמת מפעל בסעודיה ונותן הזדמנות ליונדאי
דלת נסגרת ואחרת נפתחת: מאסק מכחיש הקמת מפעל בסעודיה ונותן הזדמנות ליונדאי
אלון מאסק, מנכ"ל טסלה הכחיש אתמול ידיעות אודות הקמת מפעל בסעודיה. סירובו פותח הזדמנות ליונדאי בסעודיה ששלטונותיה משקיעים רבות בתחום הרכב החשמלי, וזו נמצאת במגעים מול השלטון בממלכה להקמת מפעל הרכבה מקומי לשימוש סעודי וכמובן גם לייצוא אזורי
הדיווחים שפורסמו אתמול בוול סטריט ג'ורנל אודות הקמת מפעל יונדאי בסעודיה אינם נכונים, כך ציין אלון מאסק אתמול (ב'), שעות ספורות לאחר פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.
סירובו של מאסק עשוי לפתוח הזדמנות ליצרנית רכב אחרת: לפי דיווחים בתקשורת הקוריאנית, יונדאי החלה בתהליך בחינת הקמת מפעל רכב חשמלי בסעודיה. המפעל יהיה CKD, כלומר מפעל שרכבים לא מורכבים ישלחו אליו באוניות ואז יעברו תהליך הרכבה מקומית. מפעלי CKD היו נפוצים גם בישראל החל בשנות ה -50 של המאה הקודמת ומכוניות מתוצרת הינו, רנו, סטודבייקר, ג'יפ ויצרנים אחרים הורכבו בארץ לשיווק מקומי וגם לייצוא.
ההתקדמות המגעים בין קוריאה הדרומית לסעודיה אינה מהלך בלתי צפוי: סעודיה חתמה על מזכר הבנות להקמת מפעל הרכבת רכב חשמלי עם הממשל הדרום קוריאני בדצמבר שעבר. לפי הדיווחים, בחודש הבא תבקר משלחת בכירים מטעם יונדאי בסעודיה. רכבי יונדאי שיורכבו בסעודיה ייועדו לשוק המקומי, אך לא מן הנמנע שאלה גם ייועדו לייצור עבור שווקים סמוכים - שישראל (שנמצאת במרחק נסיעה ברכב) אינה באה כמובן בחשבון.
על פי נתוני ארגון סוכני הרכב הסעודי, יונדאי היא המותג השני בהיקף המכירות בסעודיה נכון לחציון הראשון של 2023, עם 47,218 מסירות. טויוטה אגב נמצאת במקום הראשון עם 112,584 מסירות.
קשה להתעלם מהעובדה שבשנים האחרונות השקיעה סעודיה סכומי עתק בתעשיית הרכב החשמלי. כיום קרן העושר הסעודית, ה-PIF, מושקעת בלוסיד ובאסטון מרטין. בשנה שעברה הכריזה הקרן כי היא משיקה מותג רכב חשמלי משלה שייוצר בסעודיה: CEER. לפי הצהרת הקרן, בשנת 2026 ייוצאו מסעודיה 160 אלף מכוניות חשמליות שייוצרו על ידי יצרני הרכב השונים שיקימו מפעלים בסעודיה.