הפלישה הסינית: המכוניות החדשות שעשויות להגיע לישראל
הפלישה הסינית: המכוניות החדשות שעשויות להגיע לישראל
יצרני הרכב בסין חשפו דור חדש של מכוניות, רובן חשמליות, שיעשו בקרוב את דרכן לאירופה. חלק מהדגמים יגיעו ככל הנראה גם אלינו - גרסה מעודכנת של MG, רכב כביש שטח חשמלי של BYD ותת מותג חדש של ג'ילי
שוק הרכב הישראלי נשלט כיום על ידי מותגים סינים: לפי נתוני איגוד יבואני הרכב למחצית הראשונה של 2024 סין היא היצואנית הגדולה ביותר של מכוניות לישראל (קוריאה הדרומית במקום השני) עם 34,601 מכוניות שנמסרו. עם זאת, לא ניתן להתעלם מן העובדה שבכל הקשור ב"חידוש" דגמים, כלומר הצגה של דגמים חדשים לשוק הרכב הישראלי, הסינים צועדים במקום. עובדתית, היצע דגמי BYD, ג'ילי, סקאיוול ואחרים לא השתנה מאז הצגת המותגים הללו בישראל.
הגיוון בדגמים חדשים אינו נובע רק מהחלטות של היבואנים: כדי לשווק מכוניות סיניות באירופה (שישראל פועלת לפי כללי התקינה שלה) היצרנים צריכים לייצר אותן כך שיעמדו בתקינה האירופית, שהיא מכלול נרחב של חוקים ותקנות הנוגעים לרכב. עד כה, לחלק מיצרני הרכב הסינים לא היה אינטרס לעשות זאת, בוודאי שלא לנוכח האיום של החודשים האחרונים של האיחוד האירופי בהטלת מכסים על מכוניות סיניות. כעת מוצג בסין דור חדש של רכבים, רובם חשמליים, שלפי פרסומים ייוצאו מסין לאירופה, או אפילו ייוצרו במפעלים באירופה. הנה כמה מהדגמים הסיניים החדשים:
MG 5S
MG הסינית הגישה לאחרונה לרשויות בסין מסמכים המפרטים את מאפייניו של דגם חדש ומעניין: 5S – דגם שעשוי להיות המחליף של רכב הכביש שטח החשמלי הראשון של היצרנית ששווק בישראל – ה SZ. לפי המפרטים המתפרסמים בסין, אורכו של ה-MG הוא 4.476 מטר ורוחבו 1.849 מטר. המפרטים שהוגשו בסין קובעים כי קיימות שתי גרסאות של ה-MG החדש, שתיהן מצוידות במנוע בהספק 125 קילוואט.
משקל הגרסה הבסיסית כפי שהוגש לשלטונות הסינים הוא 1,615 ק"ג ומשקל הגרסה הבכירה הוא 1,740 ק"ג. אם דגם זה יזכה לתקינה אירופית, ל-MG יהיה דגם יחסית עממי שימוצב מול הדולפין של BYD, מה שבהחלט עשוי לעורר תחרות בפלח שוק שבמפתיע נחשב יחסית רדום בישראל, למרות שמדובר בפלח שוק בו מוצעות המכוניות החשמליות הזולות ביותר.
BYD פאנג צ'נג באו באו 3
נכון, שמו של רכב הכביש שטח החשמלי של BYD הוא ללא ספק מצחיק, אבל BYD כבר רחוקה מאוד מלהיות מצחיקה. היצרנית השיקה החודש מפעל ייצור בתאילנד, המפעל הטורקי שלה יוקם ב 2026 ובשנה הבאה יחלו עבודות על מפעל BYD ההונגרי . ועם זאת, היצע דגמי BYD אינו מכיל באמת את מה שהישראלים אוהבים, כלומר רכב כביש שטח. האטו 3 היא יותר משפחתית, הדולפין היא סופר מיני ויתר הדגמים ממוצבים במחירים שממקמים אותם אי שם מעל 200 אלף שקל. לכן הפנג צ'נג באו באו 3, שכנראה יקבל שם אחר כשיגיע לאירופה, הוא רכב מעניין.
לפי נתוני BYD, מדובר ברכב כביש שטח באורך של 4.605 מטר ורוחב של הוא 1.900 מטר. קיבולת הסוללה שלו היא 78 קילוואט/שעה והטווח הרשמי לפי התקינה הסינית (הנחשבת מקלה יחסית) הוא 510 ק"מ. גם מערכת ההנעה מעניינת: המנוע הקדמי של הבאו באו 3 מפיק 8 כוחות סוס. המנוע האחורי מפיק 295 כוחות סוס – מה שמאפשר לרכב הכביש שטח הקטן לזנק ל-100 קמ"ש תוך פחות מחמש שניות.
זיקר 7X
היצע הדגמים של זיקר אינו כולל באירופה בשלב זה רכב כביש שטח גדול – וה-7 X עונה בדיוק על זה. תמונות ראשונות שנחשפו בסין חושפות רכב כביש שטח נאה שמשתרע על אורך של 4.825 מטר, אבל חשוב מכך: הטווח הרשמי שעליו מדווח בסין הוא יותר מ-700 ק"מ, לפי התקינה הסינית. לפי פרסומים בסין, גרסת הבסיס מצוידת במנוע אחורי המפיק 420 כוחות סוס. הגרסה הבכירה מצוידת בצמד מנועים המפיקים ביחד מעל 640 כוחות סוס.
הפלטפורמה וטכנולוגיית הטעינה מעניינות לא פחות: זיקר טוענת שטעינה אולטרה מהירה בהספק של 500 קילוואט מסוגלת להוסיף לרכב 500 ק"מ של טווח נסיעה תוך רבע שעה. עמדות טעינה אולטרה מהירה בהספק כה מכובד לא ניתן למצוא בישראל, אבל גם טעינה יחסית קצרה בעמדה בהספק של מעל 300 קילוואט ככל הנראה תאפשר לזיקר לצבור לא מעט טווח תוך דקות.
לינק אנד קו 10 Z
רכבי הכביש שטח של לינק אנד קו, פרי שיתוף הפעולה של וולוו ושל ג'ילי, משווקים בישראל מעל שנה, אבל בפועל ליצרנית השוודית-סינית אין כיום רכב חשמלי שמשווק באירופה. לפני כמה שבועות לינק אנד קו הציגה את ה 10 Z, מכונית מנהלים שמסוגלת, לפי הצהרת היצרנית, להגיע לטווח של מעל 800 ק"מ בגרסה הבכירה. המימדים ממחישים שמדובר ברכב גדול: אורכה של ה 10 Z הוא 5.028 מטר ורוחבה 1.966 מטר, ולפי הצהרותיה של היצרנית, ה 10 Z מיועדת לשיווק באירופה, משמע סביר להניח שהיא תגיע גם לישראל.
אורכו של בסיס הגלגלים, לפי לינק אנד קו, הוא 3.005 מטר והפלטפורמה מאפשרת טעימה אולטרה מהירה המאפשרת, כך מצהירה היצרנית, להוסיף מעל 500 ק"מ של טווח תוך 15 דקות, כמובן בעמדת טעינה אולטרה מהירה בהספק שאינו זמין בישראל.
ג'יאומי שינגויאן
מי זו ג'יאומי שינגויאן? התשובה היא שלמעשה מדובר בתת מותג של ג'ילי. לפי פרסומים בסין, ג'יאומי היא למעשה חלק מג'יאומטרי, עוד תת מותג של ג'ילי. אותם פרסומים טוענים שהשינגויאן כנראה תיוצא גם לאירופה כדי להתחרות בדולפין של BYD, ומן הסתם תקבל שם אחר. לפי נתוני ג'ילי, השינגויאן משתרעת על אורך של 4.135 מטר, כלומר קצרה מהדולפין בסנטימטרים בודדים.
לפי נתוני היצרנית, הגרסה הבסיסית מסוגלת להגיע למהירות מרבית של 125 קמ"ש בלבד ואילו הגרסה הבכירה יכולה להגיע למהירות 135 קמ"ש- מה שהיצרנית כנראה תצטרך לפתור אם ברצונה לשווק מכוניות באירופה.