סגור
מכונית חשמלית טסלה מפעל ברלין גרמניה
מכוניות חשמליות של טסלה (צילום: בלומברג)

רק דרך הסוכנות: מיסיסיפי תאסור מכירה של רכבים חשמליים ישירות לצרכנים

על פי הצעת החוק, יצרני רכב חשמלי לא יוכלו למכור מכוניות ישירות לציבור בלי תיווך של סוכנות. היצרנית ריוויאן שמשקת את רכביה רק דרך מערך השיווק שלה הודיעה כי לא תשווק מכוניות במדינה

כניסתה של טסלה לישראל בשנת 2021 יצרה שינוי רגולטורי בעל חשיבות אדירה בשוק הרכב הישראלי: לראשונה, יצרן רכב קיבל היתר למכור מכוניות ישירות ללקוחות, בלי מתווך, כלומר יבואן רכב. עובדתית, לא זו בלבד שטסלה זכתה להצלחה מרשימה בישראל, היצרנית גם שינתה את האופן בו ישראלים מזמינים מכוניות – ובפועל עד היום טסלה אפילו אינה מחזיקה בישראל באולם תצוגה רשמי קבוע.
דווקא בארה"ב יש מדינות שעדיין מציבות בפני טסלה מכשולים בתחום זה. במדינת מיסיסיפי אושר חוק שקובע כי יצרני רכב חשמלי לא יוכלו למכור מכוניות ישירות לציבור ללא סוכנות, כלומר ללא "דילר". יתרה מזאת, המחוקק במיסיסיפי קובע כי מדובר בסוכנות "בטון וטיח", כלומר סוכנות פיזית שאליה ניתן להגיע. החוק מתייחס רק ליצרני רכב חשמלי ואינו מתייחס ליצרני רכב אשר משווקים מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית.
הצעת החוק כבר אושרה על ידי הסנאט במדינה וממתינה לחתימה סופית של המושל. מטרת החוק היא לייצר תנאים שווים בין יצרני הרכב החשמלי שאינם מוכרים רכבים בסוכנויות ובין כל יתר יצרני הרכב שמשווקים מכוניות באמצעות סוכנויות מכירה פיזיות. נציגים מטעם ריוויאן, יצרנית רכבי השטח החשמליים שמשווקת את רכביה רק דרך מערך השיווק שלה, ציינו כי הפתרון שלהם יהיה לא לשווק מכוניות במיסיסיפי. במקרה של טסלה, הסוכנויות שלה אינן מוגדרות כ"סוכנות" למכירת רכב אלא כ TESLA STORE, כלומר ההגדרה המשפטית היא של חנות. משמע טסלה יכולה למכור את הרכב אבל לא בסוכנות. הגדרה זו תקפה רק לגבי סוכנות אחת של טסלה שפעילה במיסיסיפי ומוכרת מכוניות, כך שכל מודל המכירה של טסלה אשר מבוסס על מכירות מקוונות לא יוכל להמשיך ולפעול במיסיסיפי אם החוק יעבור - משמע לקוחות טסלה יצטרכו להגיע אל ה"חנות" של טסלה כדי לרכוש מכונית חדשה.