סגור
רכבים ב אולם תצוגה קיה
מכוניות באולם תצוגה. היבוא המקביל לא מתרומם

דוח של הכנסת חושף את מה שכבר ידענו: אין תחרותיות בשוק הרכב

דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוגש היום לוועדת הכלכלה מצא כי שוק הרכב סובל מהיעדר תחרותיות, רמה גבוהה של מחירים וריכוז של מותגי רכב בידי מספר מצומצם של יבואנים גדולים. נציגי רשות התחרות אמרו כי הרשות החלה לבחון את הנעשה בענף וצפויה להגיש דוח ביניים בעוד כחודש

שוק הרכב הישראלי סובל מהיעדר תחרותיות, רמה גבוהה של מחירים וריכוז של מותגי רכב בידי יבואני הרכב הגדולים – כך עולה מדו"ח מיוחד של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנכתב לקראת דיון שהתקיים היום בוועדת הכלכלה בנושא התחרות בשוק הרכב הישראלי.
לפי הדוח, מינואר 2022 ועד יוני 2024 עלה מדד מחירי המכוניות החדשות בישראל ב 6.8% בעוד שבמדינות האיחוד האירופי עלה מדד זה בשיעור של 10.8%. מדד מחירי המשומשות ירד בישראל בתקופה זו ב-0.8% אך באירופה הוא עלה ב-10%.
נתון נוסף העולה מן הדוח מצביע על חוסר יכולת של היבוא העקיף (כלומר יבוא שלא באמצעות יבואני הרכב הישירים) לתפוס נתח שוק משמעותי בישראל. בשנת 2020 עמד נתח השוק של יבואני הרכב הישירים על 97%. שלוש שנים לאחר מכן ירד מעט נתח השוק של היבואנים הישירים ל-97%. הסיבות לכך שהיבוא המקביל לא צמח הן עלויות גבוהות יותר ליבואן מקביל וירידת ערך גדולה יותר בשוק המשומשות לרכבים שהגיעו ביבוא עקיף.
לצד אלה מפרט הדו"ח באופן ספציפי את היקפי המותגים והזיכיונות המצויים כיום בידי יבואני הרכב ואת המשפחות השולטות בהם. הנתונים אינם מעודכנים במלואם. לפי הדו"ח, סמלת שולטת ב 12 מותגי רכב אם כי טכנית מהשבוע הנוכחי היא שולטת ב-13 מותגים. קרסו מוטורס שולטת בשישה מותגים ודלק מוטורס שולטת בחמישה.לפי הדו"ח לובינסקי שולטת בארבעה מותגים, אם כי מחברי הדו"ח לא כללו את DS שהיא מייבאת.
באופן מעניין, ברשימת המותגים של כלמוביל שמתפרסמת בדו"ח מצוין כי הקבוצה מייבאת ארבעה מותגים. בפועל כלמוביל מייבאת מספר גדול יותר, למשל ORA ו-JAECOO שרשות התחרות ומשרד התחבורה אישרו לה לייבא.
מחברי הדוח קובעים כי מנקודת ראותו של רוכש רכב ניתן לבחון את התחרות בשלוש רמות: תחרות בין יבואנים (בחירה בין רכבים שמייבאים יבואנים שונים), תחרות בין דגמים שונים שנמכרים על ידי אותו יבואן (מצב בו התחרות מועטה) ובחירה בדגם אחד ספציפי - מצב שבו אין תחרות מפני שהרכישה מבוצעת בדרך כלל דרך יבואן ישיר אחד.
המחקר מפנה אל נתונים שפורסמו במאי האחרון אודות שיעורי הרווחיות של יבואני הרכב, אך מחקר זה תקף ל-2022 ולא ל-2023 שנחשבה משברית לענף הרכב. לפי המחקר, ב-2022 הרווח לפני מס של 12 יבואני הרכב הגדולים היה כ-5 מיליארד שקל, גידול ריאלי של 35% לעומת שנת 2021 (נתון זה כאמור אינו מתייחס ל-2023).
במהלך הדיון ציינו נציגי רשות התחרות כי הרשות התחרות החלה לפני כחודשיים לבחון את הנעשה בענף וצפויה להגיש דוח ביניים בעוד כחודש. הוועדה תתכנס שוב עם הצגת מסקנות רשות התחרות.