אלפי כלי רכב שאמורים להשתחרר עד מחר מהמכס תקועים בלב ים. אבל זו הבעיה הקטנה
אלפי כלי רכב שאמורים להשתחרר עד מחר מהמכס תקועים בלב ים. אבל זו הבעיה הקטנה
5,000 מכוניות חשמליות שעשו דרכן מסין אמורות להשתחרר מחר ממכס ונתקעו בגלל תנאי מזג האוויר מחוץ לנמל חיפה. למה זה קריטי? ממחרתיים מס הקנייה עליהן יעלה מ-35% ל-45% והמשמעות הכספית גדולה עבור היבואנים. נמל חיפה: "האונייה נכנסה לנמל. עושים מאמץ לפורקה בזמן שיא"
השבוע הנוכחי הוא שבוע קריטי לענף הרכב הישראלי: לפי הערכות בענף, צפויות להשתחרר השבוע ממכס כ-40 אלף מכוניות, רובן חשמליות, זאת לפני עליית מס הקנייה בינואר הקרוב.
ביום רביעי הקרוב, ה-1 בינואר יתרחשו בענף הרכב הישראלי מספר מהלכים משמעותיים: מס הקנייה על המכוניות החשמליות יעלה מ-35% ל-45%, ובמקביל - הטבות המס על מכוניות שאינן חשמליות יצטמצמו באופן משמעותי – מה שבתורו ייקר את המכוניות החדשות שימכרו בישראל. כדי להתחמק מרוע הגזירה יבואני הרכב נמצאים במירוץ של שחרורי רכב ממכס כדי לשלם עליהם את מס הקנייה ה"נמוך" של 2024, למרות שהמכוניות ימכרו בשנה הבאה.
מרישומי משרד התחבורה מהימים האחרונים עולה כי למרות שחודש דצמבר בדרך כלל חלש, בו היבואנים מחכים לשנת הדגם הבאה, השנה יש כבר אלפי רישומים של מסירות בחודש זה, חלקם הגדול של רכבים המיועדים לציי רכב (חברות ליסינג) המעוניינות לרכוש רכבים כעת לפני התייקרות הליסינג בשנה הבאה.
לפי נתוני רשות המסים, בחודש שעבר נרשם יבוא של 26,128 כלי רכב, ולפי ההערכות ההיקף לדצמבר יעמוד על כ-40 אלף מכוניות. המשמעות: ליבואני הרכב יהיו כ-60 אלף מכוניות, רובן חשמליות, למסור במהלך החודשים הראשונים של 2025 - לאחר השחרור בתעריפי המס של 2024. מה יקרה לאחר שהמכוניות האלה יגמרו? באזור פסח, יתרחשו עליות מחירים.
לפי נתוני רשות המסים, בדצמבר אשתקד, לפני שמס הקנייה על רכב חשמלי עלה דאז מ-20% ל-35% יובאו ארצה 51,729 כלי רכב פרטיים בשווי של 1.36 מיליארד דולר. רכבים אלה אחראים להכנסות שנרשמו בדצמבר אשתקד בגובה 2.06 מיליארד שקל. השנה, כך מעריכים בענף הרכב יירשמו הכנסות גבוהות יותר מכיוון שמס הקנייה שישולם על הרכבים השנה יהיה 35% בניגוד ל 20% אשתקד.
עם זאת, יש בעיה ב"חגיגת השחרורים". ל"כלכליסט" נודע כי עקב מזג האוויר הסוער אוניה הנושאת כ-5,000 מכוניות אינה מסוגלת לעגון בימים הקרובים בנמל חיפה. מדובר באוניה הנושאת חשמליות שהגיעו ברובן מסין. החוק בישראל דורש שהרכב ישוחרר על אדמת ישראל כדי שהמס עליו ישולם. כלומר, אם האוניה לא תיכנס לנמל מחר - כחמישית מכמות המכוניות של דצמבר תהיה חייבת להשתחרר בתעריפי המס של 2025 אלא אם ימצא פתרון.
בהקשר היסטורי יוזכר כי בעבר אפשר משרד האוצר ליבואני הרכב לשחרר מכוניות בישראל בתעריפי המכס של 2023 למרות שהמכוניות הגיעו ב-2024, אך הסיבה דאז היתה איום ביטחוני מצד החותי'ם (שבגללם מכוניות עדיין לא נפרקות בנמל אילת).
נמל חיפה: "האונייה נכנסה לנמל. עושים מאמץ לפורקה בזמן שיא".