סגור
רכב רכבים מכוניות JAC סיניות
מכוניות JAC סיניות (צילום: שחף שי ועופר סגל)

ניתוח
פתיחת תחרות בין היבואנים הסינים: האם שוק הרכב בדרך למהפכה?

אם יצרני הרכב הסינים יבינו שבישראל יש שוק שמוכן לקבל יותר מיבואן אחד למותג רכב - הם יצליחו לעשות כאן את מה שמשרד התחבורה מעולם לא הצליח

חברת אוטומקס שעוסקת ביבוא עקיף של רכב לישראל הודיעה היום (חמישי) כי קיבלה את זיכיון היבוא של יצרנית הרכב הסינית JAC. עד כה, ייבאה אוטומקס לישראל רק מכוניות ביבוא עקיף, כלומר היא רכשה מכוניות מסוכנים של יצרני הרכב ברחבי העולם וייבאה לישראל, אבל כעת היא תהיה יבואנית ישירה ותרכוש את המכוניות מהיצרן.
אך למכוניות הסיניות של JAC כבר יש יבואנית, שמה הוא אי.וי מוטורס. ההיגיון אומר שאם הזיכיון נמצא בידיים של אוטומקס אז הוא ייצא מהידיים של אי.וי מוטורס, אבל לא כך הדבר. מבדיקת כלכליסט מול אוטומקס עולה שהיא לא רכשה את הזיכיון מחברת אי.וי מוטורס. כלומר, יש כעת שתי יבואניות בישראל לאותו מותג. עם זאת - חשוב לציין שאי.וי מוטורס לא הצליחה כבר חודשים למכור מכוניות חשמליות של JAC.
לפי רישומי מדינת ישראל לאי.וי מוטורס יש זיכיון של JAC עד אוגוסט של השנה הבאה. ניתן לחשוב אולי שמקרה כזה בו מותג לא מחליף ידיים, אלא עובר לשני יבואנים הוא נדיר, אבל רק לפני כמה שבועות נחשף ב"כלכליסט" שזיכיון השיווק של הרכבים של מקסוס הסינית נמצא בידי קבוצת אוטו חן וגם בידיים של UMI.
ויותר מכך: לפי הרישומים של משרד התחבורה הזיכיון המקורי של מקסוס שהיה בידיים של צ'יינה מוטורס עדיין רשום בידיים שלה, עד לשנה הבאה. כלומר מבחינה טכנית יש כעת שלושה יבואני מקסוס. למקסוס ול- JAC יש מכנה משותף: כפי שנחשף בכלכליסט, גם יבואנית מקסוס נתקעה עם כמויות גדולות מאוד של רכב בלתי מכור, ממש כמו יבואנית JAC ונאלצה להעיף את המכוניות למגרשי יד ראשונה אפס קילומטר.
המקרה של שני הזיכיונות האלה מוכיח שאצל הסינים אין סנטימנטים. כפי שפורסם ב"כלכליסט" יצרני הרכב הסינים כבר הדגימו לשוק הישראלי שהם חושבים אחרת: אצל היצרנים המערביים לחברה האם אין בעיה לפזר את המותגים שלה בין כמה יבואנים, וכך היה כאשר צ'רי החליטה למשל לחלק את המותגים שלה בין קרסו ובין כלמוביל, אבל עד כה לא היה מקרה בו מותג רכב מיובא על ידי כמה יבואנים במקביל. ויותר מעניין מכך: יצרני הרכב הסינים מחסלים מותגים שקטים. מה זה אומר?
לפני יותר מעשור ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב הציגה שורה ארוכה של מסקנות לפתיחת ענף הרכב. אחת מהן הייתה שאם יש בישראל יבואן שמחזיק בידיו מותג "מת", כלומר מותג שלא מוכר - המותג צריך לעבור ליבואן אחר. יצרני הרכב הסינים מסתכלים בערגה על השוק הישראלי - ולוקח להם זמן קצר מאוד לקלוט שיש להם מותגים "מתים". וכאשר זה קורה אין להם שום בעיה להעביר את המותג לידיים של מישהו אחר, אפילו בזמן שהבעלים המקורי של המותג עדיין מחזיק בו. ולגבי היבטי התחרות: המותגים הסינים שמתחלקים בין כמה חברות, ראה ערך JAC, אינם מותגים חזקים במיוחד או מובילי שוק בישראל.
סביר להניח שמי שמחזיק את מותגי הענק, כמו ג'ילי, BYD וצ'רי, יודע יותר טוב כיצד לשריין את מעמדו הבלעדי, אבל עם זאת, יהיה מאוד מעניין לראות האם תתפתח תחרות בין יבואני מקסוס או בין יבואני JAC- וזאת כמובן בהנחה שהיבואנים המקוריים של מקסוס ושל JAC אכן יחזרו לייבא מכוניות. סביר להניח שהתחרות, אם וכאשר תהיה כזאת, לא תתבטא בהפרשי מחיר ניכרים אלא בהפרשים יחסית צנועים שייועדו "להראות למתחרים" או ברמות אבזור יותר טובות וסביר להניח שגם בהנחות ובהוזלות נקודתיות. אבל אם יצרני הרכב הסינים יקלטו שבישראל יש שוק שמוכן לקבל יותר מיבואן אחד למותג רכב - הסינים יצליחו לעשות כאן את מה שמשרד התחבורה מעולם לא הצליח.
מחברת אי וי מוטורס נמסר: אי וי מוטורס הינו היבואן הרשמי של jac בישראל.