האופניים החשמליים הרגו את הדו גלגלי הנפוץ בעולם
האופניים החשמליים הרגו את הדו גלגלי הנפוץ בעולם
מעל ל-100 מיליון קטנועי "סופר קאב" ייצרה הונדה ב-60 שנות קיומו, ועתה הוא עומד להיגנז מפס הייצור; ב-2008 נעו בכבישי העולם 60 מיליון קטנועים מדורות שונים; אשתקד יוצרו פחות מ-100 אלף לעומת מעל 2.7 מיליון ב-1982; ברקע, עלייה בפופולאריות האופניים החשמליים ותקן חדש למניעת זיהום אוויר ביפן
מהו האופנוע המפורסם ביותר של הונדה? רבים יטענו שמדובר ב-CBR לדורותיו. אחרים שנוטים לסגנון רכיבה יותר רגוע ויותר מפנק יטענו שהגולדווינג המגודל הוא סוג של מכונית יוקרה על שני גלגלים שזכה לחרוש כבישים בכל רחבי העולם.
אבל האמת היא שהאופנוע הכי מפורסם של הונדה הוא למעשה קטנוע - קטן למדי, בעל מנוע זערורי – והונדה עומדת להפסיק את ייצורו בשנה הבאה, אחרי מעל ל-60 שנות ייצור. מדובר בהונדה סופר קאב (super cub).
מבחינה רעיונית, ההונדה סופר קאב הוא כלי הרכב הקרוב ביותר שיש לחזונות המקורי של סואיצ'ירו הונדה, מייסד החברה הנושאת את שמו. הונדה עצמה כלל לא החלה כיצרנית של מכוניות: ב-1946 הקים הונדה את "הונדה גיגוטסו קניו שו", מעבדת המחקר של הונדה - והמוצר הראשון של הונדה היה אופנוע יחסית פשוט שהיה יותר דומה לאופניים מגודלות, שנקרא "טייפ די".
אבל שנים ספורות לאחר מכן הבין הונדה שמה שהיפנים צריכים הם קטנועים. ולא רק היפנים: אחרי שהונדה ביקר באירופה וראה את הקטנועים של למברטה האיטלקית וזקס הגרמנית הוא הבין שמה שנדרש כדי לכבוש את המזרח הרחוק הוא קטנוע פשוט ואמין שיוכל לשמש כמעין מכונית משפחתית קטנה וניידת למשפחות במזרח הרחוק.
הסופר קאב הראשון הוצג ב 1958 עם מנוע קטן בנפח 50 סמ"ק ושלדה שכבר לא היתה מבוססת על שלדת אופניים, אלא על שלדה שאפשרה לרוכב לשבת על מושב מוגבה, עם שפע של מקום לרגליים ומושב רחב שאפשר ישיבה של רוכב, וגם נוסע מורכב מאחוריו.
השלדה הפשוטה עטתה בחלק הקדמי חיפוי מחומר חדשני דאז וזול לעיבוד: פלסטיק. המנוע הזעיר הפיק 4.5 כוחות סוס והמהירות המרבית היתה כמעט 70 קמ"ש בירידה. הודות לפשטות המנוע ולעובדה שניתן היה לתקן אותו בכל קרן רחוב באמצעות כלים בסיסיים ולתדלק את הסופר קאב גם בדלק באיכות נמוכה, הסופר קאב הפך ללהיט.
עם השנים הקאב הלך והשתכלל, נהיה יותר מודרני, יותר חזק ויותר בטוח (לגרסאות החזקות ביותר יש מנוע שמפיק 9 כוחות סוס). הצתה אלקטרונית נוספה וגם תיבות הילוכים אוטומטיות וב-2009 נוסף אפילו גם חשמלי ניסיוני, אבל בשורה התחתונה הסופר קאב לא השתנה מאוד.
דווקא עובדה זו הפכה אותו לסיפור הצלחה: אם נבדוק מהי המכונית הנפוצה ביותר בעולם, התשובה תהיה כנראה "טויוטה קורולה" ובעבר התשובה היתה פולקסווגן חיפושית, שעשרות מיליוני יחידות מהן נוסעות ברחבי העולם, חלקן יוצרו בשנות ה-70, אבל המספרים האלה מתגמדים ביחס להונדה סופר קאב: ב-2017 ירד הסופר קאב ה-100 מיליון מפס היצור של הונדה ביפן, אם כי ההונדה סופר קאב הפך לכלי הרכב הנפוץ בעולם עוד הרבה קודם: כבר ב-2008 נעו בכבישי העולם, דרכיו ושביליו, 60 מיליון סופר קאב מדורות שונים.
ועם זאת, עכשיו סיפורו של הסופר קאב מגיע לסיומו. לפי NIKKEI ASIA בשנה שעברה ייצרה הונדה 92,824 הונדה סופר קאב, לעומת מעל 2.7 מיליון אופנועים שייצרה ב-1982. הסיבה העיקרית לכך היא עלייה בפופולאריות של אופניים חשמליים שהחליפו את הקטנוע הקטן כאמצעי תחבורה זמין וזול.
ומעבר לכך, השלטונות ביפן יטמיעו בשנה הבאה תקן חדש למניעת זיהום מאופנועים בשנה הבאה, שלא יאפשר עוד שיווק של הטוסטוס הקטן והססגוני שמנועו הזעיר לא יעמוד עוד בתקנות איכות הסביבה.