סגור

פרסום ראשון
משרד התחבורה נערך להפעלת שירותי תחבורה ציבורית אוטונומיים

המשרד מחפש גופים או חברות שיעמדו בתנאי הפיילוט ופרסם רשימת דרישות סף. במשרד התחבורה מצפים שהניסוי יתקיים גם בשיתוף חברות טכנולוגיה. במפתיע הפנייה לחברות מתעלמת מהעובדה שניסוי כזה אמור לצאת לפועל בשנה הבאה באמצעות מובילאיי ועיריית תל אביב

משרד התחבורה החל להיערך להפעלת שירותי תחבורה ציבורית אוטונומיים ומחפש חברות מועמדות אפשריות, כך עולה ממסמך של משרד התחבורה אשר הופץ בקרב חברות העוסקות בתחום הרכב. המסמך הוא בקשה לקבלת מידע אשר בוחן את התנאים הנדרשים לביצוע הניסוי ויכולותיהם של המועמדים.
פנייתו של משרד התחבורה לגופים לקבלת המידע אשר מהווה בסיס לניסוי הרכב האוטונומי הציבורי הראשון של ישראל אינה מפתיעה: כיום קיימת בעולם "התקררות" של שוק הרכב האוטונומי ויצרניות רבות של רכב פרטי הפנו את תקציבי המחקר והפיתוח שלהן למטרות אחרות - אולם שוק התחבורה הציבורית האוטונומית עדיין נחשב לשוק פעיל. עם זאת, במפתיע הפנייה של משרד התחבורה לחברות מתעלמת מהעובדה שניסוי כזה אמור לצאת לפועל בשנה הבאה באמצעות מובילאיי ועיריית תל אביב, בו מכוניות נוסעים של NIO הסינית ישמשו כרכבי הסעות אוטונומיים ברחובות העיר.
1 צפייה בגלריה
רכב אוטונומי של חברת Waymo
רכב אוטונומי של חברת Waymo
רכב אוטונומי
(צילום: רויטרס)
אוטונומיה ברמה 3
רשימת הדרישות הראשוניות של משרד התחבורה ארוכה למדי וממחישה פחות או יותר כיצד יתנהל הניסוי ומה יהיו מאפייני הרכבים. ראשית הרכבים אשר ישתתפו בניסוי האוטונומי יהיו רכבים שעומדים באוטונומיה ברמה 3 מתוך 5 רמות אוטונומיה קיימות. כלומר לא יהיו אוטונומיים מלאים ועדיין ידרשו נוכחות נהג אנושי מאחורי ההגה.
המפעילים ידרשו גם ברישיון הפעלת קווי שירות, כלומר יהיו חברות תחבורה ציבורית. החברות שיקבלו את ההיתרים ממשרד התחבורה יוכלו להשתתף בפיילוט מיוחד שאחריו יוחלט אילו חברות יעלו לשלבי ההמשך. במשרד התחבורה מדגישים כי המשרד מצפה שהניסוי יתקיים גם בשיתוף חברות טכנולוגיה.
הפיילוט אשר יתרחש ככל הנראה בשנה הבאה יתקיים תוך שילוב של הרכב האוטונומי במערך קווי השירות הקיימים של תחבורה ציבורית בישראל והשילוב יהיה, כך כתוב במסמכי משרד התחבורה: "תוך בחינת שילובו של הרכב האוטונומי במערך קווי השירות המסיע נוסעים כחלק ממארג התחבורה הציבורית. ככל שהמשרד יקבל החלטה לבצע בחינה זו, היא תבוצע במסגרת פיילוט שבו ייבחנו אספקטים שונים של שילובו של הרכב האוטונומי כחלק ממערך קווי השירות העירוניים".

דיווח על נוסעים שיסרבו לנסוע ברכב האוטונומי

הרכבים עצמם, כך מודגש, לא חייבים להיות אוטובוסים או מיניבוסים. כלומר יתכן גם מצב בו מכונית נוסעים פרטית רגילה תשמש כרכב אוטונומי אשר פועל בקווי השירות. עוד עולה מן המידע, כי האפשרויות אשר יבחנו בניסוי יהיו הסעת נוסעים אל וממוקדי ביקוש ותעסוקה, שירות גמיש לפי קריאה, כלומר מצב בו נוסע מזמן את הרכב באמצעות אפליקציה, כקו שירות כמו של אוטובוס וגם כפתרון מייל אחרון, כלומר כהסעה מרכבת אל מקום עבודה.
מכיוון שתוכן בקשת המידע של משרד התחבורה מתייחס בעצם לשירות הסעות לכל דבר, אזי נדרש גם תשלום על הנסיעה. משום שכך מסמכי משרד התחבורה מפרטים כי החברות המשתתפות יידרשו להציג את האפשרויות לשלם עבור נסיעה: "התשובה צריכה להתייחס הן לאפשרויות התשלום הקיימות היום בתחבורה הציבורית הסדירה בישראל ("רב קו" ואפליקציות התיקוף המורשות על ידי המשרד) וכן לאפשרויות תשלום אחרות, בין אם ייעודיות ובין אם לא, כמו כסף מזומן למשל".
המסמכים מפרטים גם כי תנועת הרכבים תנוטר באופן קפדני לא מעט מידע אודות הנסיעות ייאסף ויתועד על ידי המשרד: מספר נוסעים, משך נסיעה, תקלות, מידע אודות נוסעים שסירבו לנסוע ברכב אוטונומי וגם פירוט מדויק של סיבת הסירוב וגם מידע אודות מה שמשרד התחבורה מגדיר כ"אירועי בטיחות". המשגיחים אשר ישבו מאחורי ההגה של הרכבים יעברו הדרכות בטיחות מיוחדות וגם מידע אודות הביטוח שיהיה לרכב.
החברות אשר ישתתפו בניסוי ידרשו להגיש למשרד התחבורה מענה לבקשת קבלת המידע עד שלהי אוגוסט הקרוב, משמע ניסוי הרכב האוטונומי הרשמי הראשון של מדינת ישראל יצא לדרך ב- 2022.