מהפך באירופה: לראשונה נמכרו יותר רכבים ירוקים מרכבי דיזל
מהפך באירופה: לראשונה נמכרו יותר רכבים ירוקים מרכבי דיזל
מנתוני ג'אטו דיינמיקס שמתמחה בניתוח שוק הרכב העולמי עולה כי 21% מכלל המסירות באוגוסט היו של מכוניות חשמליות ופלאג אין הייבריד - לעומת 20% של מכוניות המונעות בסולר. מדוע הנתונים אמורים להטריד את ישראל?
אוגוסט 2021 יירשם בהיסטוריה של ענף הרכב העולמי כחודש הראשון אי פעם שבמהלכו נמכרו באירופה יותר מכוניות חשמליות ממכוניות בעלות מנועי דיזל. כך עולה מנתונים אשר מפרסמת ג'אטו דיינמיקס אשר מתמחה בניתוח שוק הרכב העולמי.
מניתוח הנתונים שמפרסמת ג'אטו עולה כי כ-20% מן המכירות בחודש שעבר באירופה היו של מכוניות בעלות מנועי דיזל - וכ-21% היו של מכוניות חשמליות ומכוניות פלאג אין הייבריד (מדובר ב-151,737 מכוניות ירוקות באוגוסט - גם פלאג אין הייבריד וגם חשמליות "טהורות"). הפער בפועל מתבטא בכ-10,000 יחידות בחודש שעבר לטובת המכוניות הירוקות. עיקר הפער לטובת החשמליות נובע השנה מן העובדה שבאירופה מכוניות חשמליות ורכבי פלאג אין הייבריד זוכים למענקי רכישה, כלומר הטבות בגובה אלפי יורו שמקבל בעל הרכב.
לפי הנתונים, בחודש שעבר נמסרו באירופה 713,714 מכוניות חדשות, ירידה של 18% ביחס לאוגוסט 2020 וירידה של 33% ביחס לאוגוסט 2019. בסך הכול נמסרו באירופה מתחילת השנה 8,095,419 מכוניות חדשות, ביחס ל-7,192,839 מכוניות חדשות בתקופה המקבילה אשתקד, אז הורגשה הקורונה באופן יותר משמעותי באירופה.
הסיבה העיקרית לירידה במכירות באוגוסט האחרון היא כמובן משבר השבבים העולמי, שפוגע גם בשוק הרכב הישראלי. כפי שפורסם השבוע בכלכליסט"- מסירות רכב חדש היו אמורות להסתכם בספטמבר בכ 16 אלף מסירות, אולם כעת מודים גורמים בענף הרכב כי ייתכן שהשבוע הנוכחי לא יצליח לספק רוח גבית למסירות, משמע רף המסירות עלול לרדת הרבה מתחת ל-15 אלף מכוניות ולהגיע, בתרחישים פסימיים, לשפל חדש השנה עם פחות מ-13 אלף מסירות של רכב חדש בספטמבר.
מניתוח טבלת המסירות האירופית עולה כי גם באוגוסט המכונית הנמכרת ביותר היא זו שלא דורשת הרבה שבבים למערכות מתוחכמות. כך, פעם נוספת דאצ'יה סנדרו היא מובילת השוק עם 14,961 יחידות. אחריה נמצאת פולקסווגן גולף עם 13,664 מסירות באוגוסט ובמקום השלישי טויוטה יאריס עם 12,594 מסירות. מדירוג הרכב החשמלי עולה כי מובילת השוק האירופי היא ה-ID 3 של פולקסווגן עם 7,904 מסירות באוגוסט. אחריה נמצאת טסלה 3 עם 7,824 מסירות ובמקום השלישי פולקסווגן נוספת: 4 ID, עם 4,624 מסירות באוגוסט.
העובדה שיצרני הרכב החשמלי והירוק נהנים מצמיחה באירופה היא בעייתית מאוד לשוק בישראל. הנתונים שמפרסמת ג'אטו דיינמיקס מצביעים בבירור על היותן של המכוניות הירוקות מנוע צמיחה יחיד עבור יצרני הרכב. אותן 151,737 מכוניות ירוקות שנמסרו בחודש שעבר מייצגות זינוק של 61% ביחס לאוגוסט 2020. העובדה שהזינוק נובע ממענקים ממשלתיים רק משחקת לידי יצרני הרכב שמזרימים עוד סחורה לאירופה - גם כדי לעמוד בתקנות איכות הסביבה.
במקרה כזה שבו הצרכנים מקבלים כסף מהממשלות באירופה, יצרני הרכב יכולים גם לגבות יותר - ולכן אין כל הפתעה שהדגם החשמלי הנמכר באירופה זוכה להגיע לישראל רק לביקור קצר, אבל לפחות כעת לא לשיווק נרחב. בפועל, המוצרים החשמליים היחידים שכן יכולים כיום להצליח בישראל הם כאלה שהיצרן שלהם "חפץ ביקרנו" - כלומר טסלה 3, מכיוון שעבור היצרנית ישראל מהווה "שוק בוטיק", כלומר אחד מהשווקים הבודדים בעולם שניתן לסמן אותם כשוק שנכבש, או לסירוגין סקודה שתחשוף בישראל בקרוב את האניאק במחיר צפוי של כ-210 אלף שקל.
גם במקרה זה, לא מדובר בדגם מוביל באירופה. לפי ג'אטו, האניאק ממוקם רק במקום השביעי באירופה עם 3,541 מסירות, כלומר, מחד לא מדובר בחשמלית שנמצאת במקום הראשון בסדר העדיפויות של קונצרן פולקסווגן, אבל כן חשובה מבחינת מיצובה בישראל של סקודה, המותג האירופי הנמכר ביותר בארץ.