סגור
מפעל של טויוטה בקיוטו יפן
מפעל של טויוטה בקיוטו יפן (צילום: בלומברג)

טויוטה ממשיכה להיות יצרנית הרכב הגדולה בעולם - אך רושמת ירידה במכירות

טויוטה שומרת על המובילות במכירות, אך רושמת ירידה של 3.7% במכירות. הירידה במכירות בשוק הסיני ומיקוד החברה ברכבים היברידיים מעלים שאלות לגבי עתידה בשוק הרכב החשמלי - בו הסינים, בדגש על BYD, צוברים כוח

טויוטה היא יצרנית הרכב הגדולה בעולם מבחינת היקפי ייצור, כך עולה מנתונים שפרסמה היצרנית היפנית המסכמים את 2024. דו"חות טויוטה כוללים גם את חברות הבת שלה: דייהטסו וחטיבת הרכב הכבד HINO. לפי הנתונים, היצרנית היפנית מכרה אשתקד 10.8 מיליון מכוניות – ירידה של 3.7% ביחס למכירותיה ב-2023.
עבור טויוטה, מדובר בשנה החמישית ברציפות בה היצרנית מדורגת במקום הראשון בעולם בהיקף המכירות. לפי החברה, הירידה נובעת בין היתר מפגיעה במכירותיה ביפן, שם דייהטסו נאלצה להתמודד עם תוצאותיה של פרשת זיוף נתונים בה התגלה כי זו רימתה את הרגולטורים היפנים בתהליכי התקינה במבחני הריסוק של היצרנית. לפי נתוני טויוטה, מכירות היצרנית עצמה (כלומר רכבים הנושאים את סמל טויוטה) ירדו ב-1.4% ביחס ל-2023.

רק מה שמעניין - הצטרפו לערוץ כלכליסט בטלגרם

פולקסווגן ניצבת במקום השני בדירוג המכירות העולמי עם 9 מיליון מכוניות שנמכרו אשתקד. מתוך מכירות טויוטה העולמיות 40.8% היו של רכבים היברידיים. רכבים חשמליים היוו רק 1.4% ממכירות טויוטה העולמיות. למעשה, נתוני איגוד יצרני הרכב היפנים שפורסמו לאחרונה מגלים כי אפילו BYD הצליחה לעקוף את טויוטה במכירות של רכב חשמלי בשוק הבית שלה-יפן.
בעוד שיצרני הרכב האירופים מתמקדים בעיקר באירופה (וחלקם בדרום אמריקה) והסינים מתמקדים בסין ונמצאים בעיצומה של חדירה לאירופה, טויוטה היא יצרנית גלובלית. כלומר, קשה כיום למצוא מדינה בעולם בה אין טויוטה. לכן עיקר כוחה של החברה נשען לא רק על השוק היפני אלא גם על השוק האמריקאי בו טויוטה משווקת דגמים ייחודיים כמו הטאקומה (טנדר) והפוראנר. בנוסף, בשווקי ליבה של טויוטה כדוגמת ארה"ב ליצרני הרכב הסינים כלל אין דריסת רגל.
עם זאת, הדיווח של טויוטה חושף עובדה מעניינת: בסין, שוק חזק עבור היצרנית היפנית, מכירות טויוטה ירדו ב-2024 בשיעור ניכר של 6.9%. הירידה בסין, בה BYD שולטת בשוק המקומי, נובעת מהיעדר דגמים חשמליים ומתחרות קשה בין יצרני הרכב הסינים שהביאה להורדות מחיר. כיום BYD נמצאת בעיצומה של כניסה לשווקים רבים בהם קיים פוטנציאל לרכב חשמלי או לרכבי פלאג אין הייבריד. זו נכנסה לאחרונה לשוק הרכב הדרום קוריאני, שוק מוטה בקיצוניות כלפי מותגים מקומיים, אך לפי דיווחים במדינה כבר רשמה הזמנות רבות לאטו 3. גם בסינגפור BYD כבר מובילה את השוק המקומי ודיווחים מתאילנד, שוק חזק של טויוטה (בו היא גם מחזיקה במפעלי ייצור) מצביעים על כניסה חזקה של BYD.