רשות התחרות נגד יבואני החלפים: "השיטה הנוכחית מנפחת מחירים"
רשות התחרות נגד יבואני החלפים: "השיטה הנוכחית מנפחת מחירים"
על פי נייר עמדה שפרסמה רשות התחרות, קיימת אפשרות להוזלת חלקי חילוף וכתוצאה מכך גם יוזלו ביטוחי הרכב. זאת לאחר ששמאי הרכב יפסיקו את השימוש במחירוני החלפים הרשמיים ויקיימו הערכת מחירים על פי מחירי השוק בפועל
האם עלויות הפרמיות של ביטוחי הרכב יוזלו? נייר עמדה שפורסם השבוע על ידי רשות התחרות קובע כי קיימת אפשרות להוזלת חלקי חילוף וכתוצאה מכך גם הוזלת ביטוחי הרכב. נייר העמדה עסק בנושא הערכות השווי של השמאים אשר מתבססות על מחירי מחירון של חלפים.
כיום כאשר מכונית שמבוטחת בביטוח מקיף עוברת תאונת דרכים, בעל המכונית בוחר את המוסך שיהיה אחראי על התיקון. אבל מי שמשלם בפועל על התיקון (בניכוי השתתפות עצמית) היא חברת הביטוח. במסגרת התהליך עצמו, שמאי רכב מגיע אל המוסך כדי לאמוד את הנזק שנגרם לרכב ומחבר דו"ח שמאות, כלומר סיכום כתוב של העבודות והחלקים הנדרשים כדי להשיב את הרכב למצב תקין. לפי הערכת השמאי חברת הביטוח מחויבת לשלם עבור החלקים והעבודה.
ואולם, כיצד נקבעת עלות חלקי החילוף בדו"ח השמאי? כיום הדו"ח מבוסס על מחיר המחירון הרשמי של חלקי החילוף, כלומר בין אם מדובר בחלק מקורי או בחלק חליפי, השמאי צריך לבסס את הערכת המחיר שלו על מחירון רשמי של ספק החלפים. חוות הדעת של רשות התחרות קובעת כי מדובר בשיטה בעייתית שמנפחת את מחירי התיקון. "כל עוד שמאי הרכב חייב להתבסס על מחירי המחירון שקובעים ספקי חלקי החילוף, גדל התמריץ הכלכלי של ספקים אלו לקבוע מחירי מחירון גבוהים במיוחד. זאת בייחוד כאשר הרווחים המוגדלים עבור תיקון הנזק מתחלקים, בצורה זו או אחרת, בין המוסך ובין ספק חלקי החילוף", נכתב. כלומר, למוסך שמוכר את חלקי החילוף וגם ליבואן של חלקי החילוף יש אינטרס להעלות את מחירי החלקים בידיעה שחברות הביטוח בכל מקרה יידרשו להתקין אותם כדי לשקם את הרכב הפגוע.
ניפוח מחירים" מייקר חלפים
הדו"ח של רשות התחרות מתייחס למה שהיא מגדירה כ"ניפוח מחירים": במקרה של מוסך הסדר "החשש מניפוח מלאכותי של העלויות מצטמצם משמעותית" בגלל שמוסך הסדר רוכש את החלפים בהנחה. במקרה של מוסך שאינו מוסך הסדר קובעת רשות התחרות כי בעיית "ניפוח העלויות" מוחשית מאוד. "חברת הביטוח תשלם למוסך את מלוא העלות שנקבעה בדוח השמאות, על אף שזו תהיה על פי רוב גבוהה באופן ניכר מעלות התיקון בפועל", נכתב. עוד קובעת רשות התחרות: "דוח השמאות, מבוסס על מחירי המחירון של חלקי החילוף, הגבוהים משמעותית ממחירי השוק של חלפים אלו".
מחירי החלפים אינם ריאליים
יתר הנתונים המובאים בדו"ח מצביעים על כשל שוק הנובע ישירות ממדיניות תמחור החלפים בישראל. בין היתר נכתב, כי "קיים שוני משמעותי בין מחירי החלפים שנקובים במחירון לבין מחירי השוק שלהם בפועל. במסגרת ההתקשרות בין מוסכי ההסדר וחברות הביטוח נקבעות ההנחות שיינתנו לחברות הביטוח על עלות החלפים, כך שישקפו בצורה טובה יותר את מחיר השוק שלהם". כלומר: מחירי המחירון של חלקי חילוף בישראל מוטים בכוונה למעלה כדי שחברות ביטוח יוכלו לקבל הנחה. הבעיה היא שחלקי חילוף לרכב נרכשים גם על ידי אנשים פרטיים לתיקונים במוסך והם נאלצים לשלם מחיר מחירון גבוה על החלפים כדי "לסבסד" בפועל את חברות הביטוח.
הפתרון שמציעה רשות התחרות הוא ביטול של שיטת השימוש במחירי מחירון. "שמאי יגבש את הערכתו לנזק על בסיס מחיר השוק של החלפים הנדרשים. זאת, בניגוד למצב הקיים בו על השמאי מוטלת חובה להתבסס על מחיר המחירון", נכתב.
עוד היבט מעניין של עמדת הממונה נוגע לנושא מוסכי ההסדר שנמצא בימים אלה בלב עתירה של איגוד המוסכים לבג"ץ. איגוד המוסכים עתר נגד הנוהל הקובע כי חברות ביטוח יהיו זכאיות לקזז חלק מהתשלום למבוטח שיתקן את רכבו במוסך שאינו בהסדר עם חברת הביטוח. איגוד המוסכים טען בעתירתו כי : "המגבלות הקיימות כופות על הצרכנים להשתמש במוסכים שבהסדרים עם חברות הביטוח בלבד, ולמעשה נשללת מהם האפשרות לבחור מוסך בהתאם לשיקוליהם האישיים, נוחות או אמון במוסך אחר". ואולם, עמדת רשות התחרות קובעת כי השימוש במוסכי ההסדר יוזיל את התיקון. רשות התחרות מציינת כי: "פרקטיקה זו, המוזילה משמעותית את עלויות חלקי החילוף נתקלה בקריאות נגד מגורמים בעלי עניין בשוק" וכי: "עמדת רשות התחרות היא כי מדובר בפרקטיקה מקדמת תחרות. כאמור, כשל השוק המתואר במסמך זה, יוצר עיוות שגורם לניפוח מחירי המחירון של חלקי החילוף, ממנו נהנים יבואני החלפים והמוסכים עצמם, בעוד ציבור המבוטחים יוצא נפסד".
בסיכום חוות דעתה של רשות התחרות נקבע כי נדרש תיקון דחוף של תקנות השמאים שבמסגרתו תבוטל החובה לבצע הערכות שמאי לפי מחירי מחירון רשמיים של חלקי חילוף – שבתורה תביא לשני תהליכים: הוזלה של חלקי חילוף ולצידה הוזלה של עלויות התיקון לחברות הביטוח שתוזיל את עלויות ביטוחי הרכב בישראל.