יונדאי, סובארו, קיה, שברולט: גל התייקרויות שוטף את ענף הרכב
יונדאי, סובארו, קיה, שברולט: גל התייקרויות שוטף את ענף הרכב
אחרי כלמוביל, יבואנית יונדאי, חברות נוספות הודיעו על התייקרויות שמגיעות לאלפי שקלים, ולא פסחו על רכבי היוקרה. הסיבה העיקרית מלבד הפגיעה בשרשרות האספקה היא שליבואני הרכב נוח להעלות כעת את המחירים, לקראת העדכון שצפויה לפרסם רשות המסים על נוסחת המס הירוק בינואר, שתקצץ בזיכוי המס על הדגמים
רוצים לרכוש מכונית חדשה? מזל טוב, החל מהשבוע הנוכחי מחירי מספר גדול של דגמי מכוניות חדשים עלו בבת אחת. כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט" כלמוביל, יבואנית יונדאי היתה הראשונה להעלות מחירים, כאשר כמעט בכל מכוניות יונדאי אשר משווקות בישראל תועדו עליות מחיר אתמול.
זמן קצר לאחר העדכון שפרסמה כלמוביל היתה זו המתחרה הצמודה טלקאר, יבואנית קיה, שהעלתה מחירים – כאשר שיעורי ההתייקרויות לדגמי קיה נעים בין אלפי שקלים בודדים לדגמים קטנים (לדוגמה עד כ-2,400 שקל עליית מחיר לפיקנטו) ועד כששת אלפים שקלים לקיה קרניבל. יבואנית טויוטה שהזהירה מפני עליות מחירים נוספות השנה קיימה את "הבטחתה" והעלתה את מחירי טויוטה ראב 4 בגרסאות מסוימות.
גם יבואנית סקודה ייקרה לאחרונה את האוקטביה בשיעור של כ-5,000 שקל. בסובארו מייקרים את גרסאותיו הבכירות של הפורסטר בשיעור של אלפי שקלים – וההתייקרויות אינן פוסחות גם על יבואנית שברולט אשר מייקרת את המאליבו בשיעור של כעשרת אלפים שקל. לצד אלה נרשמו השבוע גם התייקרויות של מכוניות יוקרה, מדגמים של ג'נסיס ועד וולוו.
ההתייקרויות, יש לציין, אינן מבדילות בין מכוניות חשמליות לרגילות, היברידיות לפלאג אין הייבריד וייתכן בהחלט שמדובר רק בתחילתה של מגמה. כלומר בשבועות הקרובים יבואני רכב נוספים יכריזו על עליות מחיר. הסיבות להתייקרויות המכוניות החדשות, כך נדמה, ברורות וידועות מראש: מחסור בשבבים, עליית עלויות שינוע, מלחמה באוקראינה וכל סיבה אפשרית אחרת, אבל האמת היא שבנוסף לכל, ליבואני הרכב פשוט נוח להעלות כעת את המחירים.
עובדתית, אוגוסט הוא חודש "מת" עבור ענף הרכב: עם ישראל טס לחופשות, מרכזי המסירה של יבואני הרכב עובדים פחות קשה ומבחינת עם ישראל - הכסף הגדול כבר יצא על החופשות, חודש ספטמבר הוא חודש "שרוף" של חגים, באוקטובר כבר מריחים את סוף השנה ובנובמבר ודצמבר אף אחד לא קונה מכונית חדשה בגלל המתנה לשנת המודל הבאה, כך שהעלאות מחיר, במיוחד אם הן נעשות באופן שקט וספוראדי לא ממש מטרידות את הציבור, גם אם יש לו מודעות צרכנית למחירים בסופרמרקט. כי אחרי הכול, בחודשים הקרובים הביקוש יורד.
אבל – אי אפשר להתעלם מהעובדה שעליות מחירים באוגוסט הן מאורע נדיר מאוד. במקרה של חלק מיבואני הרכב מדובר בהתייקרות ראשונה השנה אבל בחלק גדול מדובר בהתייקרות שניה. ההתייקרות הזאת היא גם מהלך מתוכנן היטב אשר נובע דווקא משינוי רגולטורי שיבואני הרכב מרגישים היטב, שינוי שמדינת ישראל יזמה. כך, כל יבואני הרכב בישראל נמצאים כבר כמה שבועות בהמתנה שקטה למוצא פיה של רשות המסים בנושא חשוב: מתווה המס הירוק לשנת 2023. כיום שיעור מס הקנייה אשר מוטל על מכוניות חדשות "רגילות" (כלומר לא ירוקות) אשר משווקות בישראל מחושב לפי נוסחה שמטילה מס קנייה בגובה 83% על כל המכוניות החדשות – משיעור מס קנייה זה מנוכים סכומים אשר מגיעים עד כ-16 אלף שקל, שנקבעים בהתאם לכמה מזהמים פולט הרכב לפי נוסחה אשר כוללת בין היתר פחמימנים, פחמן דו חמצני, תחמוצות NOX ועוד חומרים מזיקים לבריאות. מס הקנייה מחושב כאמור לפי הנוסחה והרכב מקבל "קבוצת זיהום" (אחת עד 15) כאשר רכב שנמצא בקבוצה 15 לא מקבל כלל הטבת מס ורכב שנמצא בקבוצה 1 מקבל את מלוא ההטבה - קרוב ל-16 אלף שקל.
רשות המסים משנה את נוסחת החישוב מדי כמה שנים כאשר הבשורות, כך נדמה, אף פעם אינן טובות לצרכן. והעדכון האחרון של רשות המסים, אותו עדכון שמפרט בטיוטה כיצד תשתנה נוסחת חישוב מס הקנייה נמסר ליבואני הרכב ממש זמן קצר לפני שפרסמו כולם כבמטה קסם השבוע את מחירי הרכב החדשים. ומה אומר העדכון האחרון של רשות המסים? על קצה המזלג, ברשות המסים מסבירים במסמך שנשלח לאחרונה ליבואני הרכב כי "חציון המכירות יעמוד בקבוצה 8 וזאת כנגד השחיקה לדרגה 5 שחלה מאז העדכון הקודם". כלומר, עדכון הנוסחה והחמרת החישוב יביאו מכוניות שכיום בקבוצה 5 לקבוצה 8, או בשפה פשוטה - "יקפיצו" את המכוניות שלוש קבוצות.
החישוב הזה תקף לגבי דגמי בנזין קטנים ומשפחתיים ופירושו הוא שכל יבואן רכב יספוג בינואר הקרוב מכה – קיצוץ זיכוי מס שרשות המסים מתארת במסמכיה היטב: "במונחים כספיים מדובר ב2,000-3,000 לדגם ממוצע". כלומר שיעור הטבת המס על חלק נאה מהדגמים העממיים הפופולאריים בישראל יצומצם בשיעור של 2,000 עד 3,000 שקל ויבואני הרכב יצטרכו להחליט: האם לספוג את הסכום הזה או האם להפיל אותו על הצרכן ולייקר את המכוניות. וראה זה פלא - המכוניות התייקרו השבוע.
אז מה הקשר בין ההתייקרויות של השבוע ובין מסמך רשות המסים? שתי אפשרויות, אף אחת מהן לא טובה. אפשרות ראשונה: יבואני הרכב הבינו שבינואר יהיו חייבים לייקר חלק נאה ממכוניות הבנזין בגלל צמצום הטבת המס, אז המחירים עלו כעת "בגלל יצרני הרכב" ויעלו בינואר "בגלל מדינת ישראל". אפשרות שניה - בינואר יבואני הרכב "יספגו למען הציבור" חלק מההתייקרות שנובעת מחישוב נוסחת המס הירוק, רק שהציבור כעת בחו"ל ולכן לא שם לב שהמחירים בכל מקרה התייקרו.
בנוסף לשינוי החישוב מכינה רשות המסים עוד הפתעה - לרוכשי רכבי יוקרה: לפי הודעת רשות המסים: "בכוונתנו לעדכן את מקדם ההתאמה עבור רכבי פלאג אין הייבריד בתקינה אמריקאית". רוב הישראלים לא רוכשים ב.מ.וו פלאג אין הייבריד, מרצדס פלאג אין הייבריד או דגמי יוקרה אחרים שמצוידים במערכת ההנעה המתקדמת – אבל יש לקוחות שבהחלט רוכשים את רכבי היוקרה הללו ביבוא אישי. סוכני יבוא אישי דיווחו כי כבר לפני כחודש דרשה רשות המסים מן הסוכנים תשלום פערים בסך של מאות אלפי שקלים לרכב - לאחר שאלה ייבאו ארצה רכבי פלאג אין הייבריד מארה"ב, שעונים על דרישות התקינה האמריקאית. לפי רשות המסים רכבים אלה אינם נחשבים נקיים מספיק כדי לזכות להטבת המס שמוענקת לרכבי פלאג אין הייבריד – וכעת כאמור תיסתם פרצה זו בינואר הקרוב, מה שכנראה יגרור גל של יבוא מכוניות יוקרה בעלות הנעת פלאג אין הייבריד מארה"ב – אם כי כאמור, בכל הקשור ביבוא אישי ברשות המסים כבר מודעים לפרצה.
וכמובן – בל נשכח שכל העיסוק המורכב השבוע בעליות מחירי הרכב- והסמיכות להודעת רשות המסים על מתווה המס אינם עיקר החדשות הבעייתיות. בל נשכח שבינואר הקרוב מס הקנייה על המכוניות החשמליות – יעלה. גם תקרת ההטבה תרד וכמובן שגם מס הקנייה על מכוניות הפלאג אין הייבריד יעלה, כך שלא משנה איך מתייחסים לעניין, ארבעת החודשים הקרובים גרועים מאוד לרוכשי רכב בישראל.