סגור
מפעל רכבים של יונדאי ב טורקיה
מפעל מכוניות יונדאי בטורקיה. מייצר את הדגמים הפופולריים בארץ

ניתוח
האם החרם הטורקי ידיח את יונדאי מראש טבלת המסירות?

עבור היבואניות של מכוניות טויוטה ויונדאי החרם הטורקי הוא בשורה בעייתית מפני שהדגמים המיוצרים בטורקיה הם דגמי ליבה פופולריים. כבר עכשיו לא ניתן להזמין שום מכונית קטנה של יונדאי, וגם בטויוטה החלה מגמת צמצום במסירות. את הפסגה יכולה לתפוס קיה שאינה מייבאת מכוניות מטורקיה

במהלך החודשים האחרונים התרחש מדי חודש תהליך דומה: יבואני הרכב מתקרבים לסוף החודש עם נתוני מסירות שבלא מעט מקרים ניתן להגדיר כ"ככה ככה" ואז כבמטה קסם ביומיים האחרונים של החודש נמסרות אלפי מכוניות והכל בא על מקומו בשלום. יבואני הרכב רושמים יופי של נתונים והכל מסתדר.
הבעיה היא שעיקר המסירות של יבואני הרכב במהלך היומיים האחרונים של כל חודש הן לציי רכב- ושהנתונים יחסית שקופים למי שיודע היכן לחפש אותם ולהבין אילו דגמים נמכרים בעיקר לציי הרכב בהנחות יפות כדי לסגור מכסה.
אבל זו לא הבעיה העיקרית של יבואני הרכב, אלא המהפך שהולך ומסתמן בשוק, מהפך שתוצאותיו ייראו כנראה או בסוף מאי או בסוף יוני. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, נכון לסוף חודש אפריל יונדאי היא המותג שהוביל את שוק הרכב הישראלי עם 13,691 מסירות. במקום השני בשוק נמצאת קיה עם 11,423 מסירות ובמקום השלישי טויוטה עם 10,717 מסירות.
המצב שבו יונדאי היא מובילת שוק הרכב הישראלי ב-2024 וטויוטה וקיה מחליפות מקומות בין המקום השני והשלישי נהוג זה שנים ולפעמים מוכרע ממש על קוצו של יוד, כשבאופן מסתורי מכוניות נרשמות במהלך היום האחרון של החודש בדיוק בכמות שתאפשר ליבואן זה או אחר להוביל על חברו. אבל מאי הוא חודש שונה: בתחילת מאי הודיעה טורקיה כי מכוניות לא ייוצאו עוד לישראל. עבור שתי יבואניות רכב גדולות - יוניון מוטורס יבואנית טויוטה וכלמוביל יבואנית יונדאי - מדובר בבשורה בעייתית. גם אצל יונדאי וגם אצל טויוטה הדגמים מטורקיה הם דגמי ליבה. עבור טויוטה מדובר גם בקורולה הפופולארית וגם ב-CHR. עבור יונדאי מדובר בבאיון, i20 וגם i10. אבל מצב היבואניות שונה: כפי שנחשף ב"כלכליסט", יבואנית יונדאי מתמודדת עם מועדי אספקה בעיתיים זה חודשים, אבל המשבר שהחל בתחילת השנה לא הגיע אל דגמי הליבה הקטנים שלה. נכון לרגע זה, ביונדאי לא ניתן להזמין שום מכונית קטנה של היצרנית. לעומת זאת בטויוטה יש עדיין יש מכוניות מהדגמים שמיוצרים בטורקיה, אם כי האספקות לציי הרכב כבר במגמת צמצום. לקיה אין בכלל מכוניות שמיוצרות בטורקיה.
יבואני הרכב אוהבים להתגאות במסירות חודשיות נקודתיות, כלומר לספר שבחודש ספציפי הם מובילים את השוק. להצהרות האלה אין משמעות אמיתית, אבל מצב בו במחצית הראשונה של 2024 יונדאי לא תהיה מובילת השוק הישראלי לראשונה זה עשור יהיה מעניין, בין היתר מפני שכיום לתואר "מובילת השוק הישראלי" יש משמעות בעיני הצרכנים. רכב שהוא מוביל שוק הוא רכב סחיר ובעל תדמית טובה, וברגע שיצרן רכב מודח מן הפסגה, מדובר בבעיה תדמיתית.
האם במחצית הראשונה של השנה יונדאי תמשיך לשלוט בשוק הישראלי? ימים יגידו. בכל מקרה, טויוטה אינה מובילת השוק וסביר להניח שהיבואנית שמאז ומתמיד נקטה במדיניות ארוכת טווח אינה מוטרדת מכך. אך אם יונדאי לא תוביל את השוק במאי, ייתכן שהיבואן יצטרך ליזום מהלכים שיווקיים או מהלכים לוגיסטיים שיאפשרו לה לתפוס את ההובלה במחצית השנה הראשונה ולשמור עליה היטב.