סגור

מדוע אף אחד לא מטפל בקרינה מהרכבים החשמליים?

המכוניות החשמליות מצוידות בסוללות גדולות וחזקות שפולטות קרינה. מצד אחד במשרד התחבורה טוענים כי המכוניות בטוחות ומהצד השני במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי התקן ייושם רק בעתיד

מדינת ישראל לא גיבשה כל תקן למדידה של קרינה מרכב חשמלי ובמשרד התחבורה מדגישים כי אין כל צורך מכיוון שיצרני הרכב דאגו לכך. לעומת זאת, במשרד להגנת הסביבה דווקא מדגישים שיהיה תקן, אבל הוא יכנס לתוקף רק בשנה הבאה.
נושא הקרינה אשר מייצרים כלי רכב נמצא בכותרות זה מספר שנים, בין היתר לאחר שגם כמה גופים גדולים בישראל ביצעו בדיקות קרינה עצמאיות בשנים האחרונות למכוניות היברידיות וגילו כי רמות הקרינה בהן גבוהות - עד לרמה בה חברות מסוימות בחרו שלא לצייד את העובדים במכוניות היברידיות. בשל כל התלונות אשר התקבלו בגין החשש מפני קרינה החליט המשרד להגנת הסביבה על גיבוש של תקן מחייב למדידת קרינה.
תקן הקרינה הישראלי לכלי רכב היברידיים היה אמור להיכנס לתוקף עוד בשנת 2019. על פי עיקרי התקן היו המכוניות בישראל אמורות להתחלק לשלוש קבוצות עיקריות: ירוקות, צהובות ואדומות, כאשר המכוניות האדומות הן כאלה שרמת הקרינה בהן גבוהה. התקן היה אמור להיות תקן ישראלי ייחודי, כלומר כזה שאינו מושפע מלחצים של יצרני הרכב העולמיים ואינו מושפע מלחצי יבואני הרכב.

1 צפייה בגלריה
טסלה 3 ב נס ציונה 1
טסלה 3 ב נס ציונה 1
טסלה 3
(צילום: פטר קלנר)

בעבר הביעו יבואני הרכב חשש מפני מצב בו התקן "יחסל" את מכירותיהן של מכוניות היברידיות בישראל. דאז הובעו התנגדויות לתקן הקרינה החדש על ידי שני גופים: יבואני הרכב ומשרד התחבורה - אשר הביע התנגדות לתקן הקרינה העצמאי של מדינת ישראל בטענה שהתקן יפגע בהיצע המכוניות שמשווק בארץ. בסופו של דבר המשרד להגנת הסביבה גנז את תקן הקרינה הישראלי והפרשה נשכחה.
כעת, שלוש שנים מאוחר יותר שוק הרכב הישראלי נמצא בעיצומה של חדירתן של מכוניות חשמליות, מכוניות אשר מצוידות בסוללות גדולות יותר וחזקות יותר מאלה של המכוניות ההיברידיות של שנת 2018 וגם הפעם במשרד התחבורה טוענים כי המכוניות בטוחות ואילו במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי קיים תקן קרינה חופשי מהשפעות יצרני הרכב אבל הוא ייושם רק בעתיד.
ממשרד התחבורה נמסר כי "כל סוגי הרכב המיובאים לארץ נדרשים לעמוד בתקינה האירופית או האמריקאית ובכללם גם התקן לפליטת קרינה מרכב חשמלי, כמקובל בכל מדינות אירופה. לנוכח אימוץ התקינה האירופית והאמריקאית מתייתר הצורך בהטלת רגולציה נוספת, וכך מצטמצם חסם משמעותי ביבוא כלי רכב לישראל".
לעומת זאת, במשרד להגנת הסביבה לא מסתמכים על ההצהרות של יצרני הרכב ומדגישים כי אכן קיים תקן עולמי למדידה של קרינה - אך הוא לא הושלם. כאשר התקן העולמי, שיהיה תקן עצמאי ונטול השפעה של יצרני הרכב יושלם – רק אז הוא יהיה תקף בישראל. "בימים אלה מגבש ארגון ECE (הנציבות הבינלאומית לאלקטרוטכניקה) שיטה למדידת השדות המגנטיים בתחום התדרים הנמוכים בתאי נוסעים של כלי רכב. מטרת מדידה זו היא בחינה של רמות החשיפה של הנוסעים ברכב. בשלב זה קיימת רק טיוטה של השיטה והמסמך המלא עתיד להתפרסם בספטמבר 2022. לאחר פרסום שיטת המדידה גופי התקינה הבינלאומיים יבחנו את הטמעת השיטה במסגרת הבדיקות המבוצעות בעת אישור דגמי רכב חדשים", נמסר מהמשרד.