שוק הרכב הרוסי בקריסה: צנח ב-43% והסינים מרוויחים
שוק הרכב הרוסי בקריסה: צנח ב-43% והסינים מרוויחים
לפי נתוני EAB, ארגון העסקים האירופיים הפעילים ברוסיה, בשלישון הראשון של השנה נמכרו ברוסיה 293,846 מכוניות חדשות, לעומת 515,934 בתקופה המקבילה אשתקד. בניגוד ליצרניות הרכב הקוריאניות והמערביות שמכירותיהן נפגעו, צ'רי הסינית רשמה זינוק של 277% במסירותיה ברוסיה
לפי נתוני EAB, מינואר השנה עד תום אפריל נמכרו ברוסיה 293,846 מכוניות חדשות - ירידה של 43% ביחס ל-515,934 מכוניות שנמכרו בתקופה זו אשתקד (המלחמה באוקראינה החלה בפברואר השנה).
עוד עולה מנתוני EAB כי באפריל לבדו חלה צניחה של 78.5% במכירות לעומת אפריל אשתקד, זאת לאחר שהשנה נמכרו ברוסיה באפריל רק 32,706 מכוניות חדשות, לעומת 151,964 מכוניות בשנה שעברה.
מניתוח נתוני מסירות השלישון עולה כי אוטוואז, שעדיין מייצרת מכוניות, היא עדיין מלכת השוק הרוסי - עם 61,218 מסירות בחודשים ינואר עד סוף אפריל. מדובר בירידה של 50% ביחס להיקף מסירות אוטוואז בתקופה המקבילה אשתקד. במקום השני בשוק הרכב הרוסי נמצאת קיה, שמסרה מינואר ועד סוף אפריל 38,262 מכוניות - ירידה של 46% ביחס לאשתקד, ובמקום השלישי נמצאת יונדאי, שמסרה 34,176 מכוניות, ירידה של 39% ביחס לאשתקד.
בניגוד ליצרניות הרכב הקוריאניות והמערביות שמכירותיהן נפגעו, יצרניות הרכב הסיניות הן המרוויחות הגדולות ביותר מקריסת מסירות היצרנים המערביים. כך צ'רי הסינית רשמה עלייה חסרת תקדים של 277% במסירותיה ברוסיה בשליש הראשון של השנה עם 2,715 מכוניות (720 מכוניות בינואר עד אפריל אשתקד), ואילו ג'ילי רשמה עלייה של 13% ל-5,976 מכוניות בשליש הראשון של 2022 .
אולם מצבת היבוא של רכבים לרוסיה עלולה להשתנות בקרוב. השלטונות ברוסיה הודיעו כי לנוכח הסנקציות המערביות, הממשל נערך לפתיחה של שוק הרכב הרוסי ליבוא מקביל, כלומר יבוא שלא דרך המפיצים הרשמיים של יצרני הרכב. במצב כזה עשוי שוק הרכב הישראלי להיות מושפע באופן ניכר לאור נהירה של סוכנים מרוסיה לרכוש מלאים אשר מיועדים בין היתר גם להגיע לישראל ביבוא מקביל.