סגור
מכוניות סיניות 3 סין רכב סיני מכונית סינית ממתינות להעמסה על ספינה ב נמל יאנאטי בסין
מכוניות סיניו ממתינות להעמסה על ספינה (צילום: AFP)

ניתוח
ישראל מיישרת קו עם העולם: ייתכן ש-2025 כבר לא תהיה "שנת החשמליות"

בניגוד לישראל, באירופה ובארה"ב שיעור החדירה של רכבים חשמליים הואט השנה ויצרניות כבר לא מתביישות להצהיר שהן לא מעוניינות לייצר מכוניות חשמליות. למרות שמכלול השיקולים של הלקוח הישראלי שונה ממקביליו בעולם, יש סיכוי סביר שבדצמבר האוניות שיגיעו יהיו פחות עמוסות ברכבים חשמליים. למה זה קורה בעצם?

לפני מספר חודשים התפרסמה בסוכנות הידיעות בלומברג כתבה על מכוניות חשמליות, שהתייחסה לשוק הרכב האמריקאי. לפי הכתבה, בשווקים בהם שיעור החדירה של רכבים חשמליים עומד על 5% מתקיימת "נקודת הכרעה". כלומר, מנקודה זו גם הצרכנים הספקנים ימשיכו לרכוש את המוצר, גם אם המחיר שלו יעלה, או אם הוא יתברר כלא מוצלח במיוחד.
שיעור חדירת הרכב החשמלי בארה"ב ברבעון הראשון של 2024 היה מעל 7%, שיעור מצוין. אלא שאז קצב החדירה הואט. במונחי שוק זו היתה "התמתנות בקצב עליית החדירה". באירופה המצב דומה: בשבוע שעבר במקביל לפרסום הדוחות של ענקיות רכב נשמעו טענות, שבשנה שעברה עוד נלחשו בשקט, ולפיהן היצרניות לא רוצות לייצר מכוניות חשמליות - בגלל שהלקוחות לא רוצים אותן. בשבוע שעבר מנכ"ל וולוו, היצרנית שהודיעה ראשונה שהיא לא מאמינה יותר בבנזין או בדיזל, נאלץ לגמגם בשיחת משקיעים עם פרסום הדוחות - שכנראה שהיצרן יצטרך להסתמך על היברידיות.
רנו, אאודי, מרצדס בנץ, הפסיקו להתנצל ואמרו שפשוט לא בא להן. זאת למרות שבמחצית הראשונה של השנה שיעור חדירת הרכב החשמלי בצרפת עבר את ה-17% ובבריטניה הוא עבר את ה-16%. על פי דו"ח שפרסמה פירמת הייעוץ מקינזי בשבועות האחרונים, 30% מרוכשי המכוניות החשמליות בארה"ב שנחשבים ל"חדשנים" או EARLY ADOPTERS ישובו לבנזין. באירופה העובדות כבר בשטח. בשנה שעברה טסלה מודל Y היתה מובילת השוק בחציון. השנה חמשת המכוניות הנמכרות באירופה בחציון כלל אינן חשמליות.

תסמונת העשירון העליון מול תסמונת החיסכון

הסיבות של האמריקאים והאירופים לא לבחור חשמלית זרות לישראלים והן גם הסיבות מדוע בישראל יצרני הרכב הסינים מצליחים ובאירופה הם מתקשים לכבוש נתח שוק משמעותי: באירופה ובארה"ב ההתייחסות למכונית היא שונה. הלקוחות מגיעים לרוב ממורשת עשירה של רכב, הם יודעים מה הם רוצים מבחינת איכויות מוצר, יש להם נאמנות למותגים מסוימים שמחיר זול לא יכול להביס. או כפי שאחד היבואנים אמר לאחרונה ל"כלכליסט:" "באירופה יתביישו להיכנס למכוניות שבישראל הן רב מכר".
אבל ההבדל בין ישראל ובין אירופה אינו רק עניין של הנדסת אנוש, איכות חומרים או תקלות: את הסיבות מדוע בישראל רוכשים מכוניות חשמליות ניתן לחלק בגסות לסיבה עיקרית וסיבה משנית. הסיבה העיקרית היא הרצון לחסוך בדלק ובעלויות תחזוקה במדינה שרואה בנהגים פרה חולבת. והסיבה השנייה היא מה שיבואני הרכב מכנים "אימוץ חדשנות מבורך" ו"פתיחות לפרימיום טק" ומאחורי הקלעים מכנים זאת "תסמונת צעצועי העשירון". אבל יותר מהכול בשוק הרכב קיימת בעיה שעליה אף אחד לא מדבר: בעוד כמה חודשים ישראל תחגוג שיעור חדירה היסטורי של רכב חשמלי, מעל 25%, מה ששם אותנו לפני מדינות רבות באירופה ומעל ארה"ב. אבל בישראל "שכחו" לציין שזהו שיעור חדירה מלאכותי, שמתומרן בעיקר על ידי יבואני הרכב.

מכוניות לא ישבו עוד שנה בשמש

משרד התחבורה הודיע ליבואני הרכב שהחל מהחודש הם לא יוכלו יותר לשחרר מכוניות שעברה יותר משנה מאז המועד בו יוצרו. ליבואני הרכב אין שום בעיה עם זה, בגלל השיטה בה מיובאות מכוניות חשמליות לישראל: כיום ישראל מעלה מדי חודש ינואר את מס הקנייה על רכב חשמלי. ולמדינה זה מאוד כדאי, בגלל שהיא נותנת ליבואני הרכב הזדמנות פז: היבואנים מזמינים מכוניות, משחררים אותן ממכס בדצמבר ואז מטפטפים את המכוניות ללקוחות בישראל במשך שנה. ונזכיר שוב: הכלל הזה תקף רק לגבי מכוניות חשמליות, שמס הקנייה עליהן עדיין עולה. מס הקנייה על כל יתר המכוניות (בנזין, הייבריד, פלאג אין הייבריד) עלה כבר. ונזכיר גם שאף אחד לא יודע עדיין מה יהיה גובה מס הקנייה.
כעת נשוב אל המכוניות החשמליות: מערך השיקולים של יבואנים אשתקד וגם בשנה שקדמה לה היה פשוט: מכוניות חשמליות הן הסוג היחיד של מכוניות שחובה לייבא כמה שיותר מהר ולשחרר ממכס בדצמבר. ב- 2022 זה עבד נפלא: לפי רשות המסים בדצמבר 2022 שוחררו ממכס 63,137 מכוניות. רובן חשמליות. אבל ב-2023 שוחררו ממכס 51,729 מכוניות, כמובן שבגלל המלחמה ובגלל האיום החות'י. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, מתחילת השנה נמסרו בישראל 39,236 מכוניות חשמליות.
לפי הערכות של גורמים בענף הרכב: מעל 70% מהמכוניות האלה הן מכוניות שהגיעו בדצמבר וכפי שנחשף ב"כלכליסט" יבואני הרכב נקלעו למשבר אמיתי של מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" בלתי מכורות.

השחרור ממכס יקבע את חדירת החשמליות

כאן קיים ההבדל התהומי בין הישראלי, האמריקאי והאירופי: באירופה ובארה"ב רוכשים מכוניות חשמליות בהתאם לצרכים. בישראל רוכשים לפי מה שיבואני הרכב שחררו ממכס בתעריף הישן בדצמבר. כלומר לא מן הנמנע שלמעשה המכוניות שנרכשו השנה על ידי הישראלים היו יחסית זולות ביחס למה שהן אמורות לעלות (או שהיבואן הרוויח יפה מאוד).
כעת יבואני הרכב ניצבים בפתחה של שנה חדשה, ההזמנות לסין, לקוריאה ויפן צריכות לצאת בקרוב כדי שהאוניות יעשו את כל הסיבוב מסביב לאיום החותי', יעברו בים התיכון, יפרקו בפיראוס או בגנואה ויגיעו לישראל. והפעם יש בעיה: שולי הרווח כבר מצטמצמים קשות ויצטמצמו עוד בקרוב. רשות המיסים לוקחת נתח, הפריקה ביוון או איטליה עולה כסף וגם האוניה שמשנעת את המכוניות מיוון או איטליה לישראל. המכוניות שמוכרים לישראלים כעת שוחררו בחלקן הגדול לפי מס הקנייה של שנה שעברה (20%) אבל המכוניות שיגיעו בחודשים הקרובים הן כאלה שישתחררו במס קנייה בגובה 35% ויבואני הרכב גם צריכים עכשיו לעשות שיקול דעת האם עדיין כדאי להם לגדוש את נמלי ישראל עד אפס מקום במכוניות חשמליות שלא ימכרו?
בפועל, הביקוש לרכב חשמלי בישראל הוא כאמור פועל יוצא של החלטות היבואנים מה לייבא בדצמבר. והפעם ההחלטה קשה במיוחד. גורמים בענף כבר מדברים על ירידה בהיקף היבוא בדצמבר השנה ביחס לאשתקד בגלל המלחמה, החות'ים, חשש ממצב הרוח הלאומי ועוד. ואם פחות מכוניות חשמליות יגיעו בדצמבר, המחצית הראשונה של 2025 תהיה פחות טובה במונחי מסירת רכב חשמלי. לכך יש להוסיף את מה שניכר שכבר מורגש בשטח: יבואני הרכב מדברים על לקוחות ששואלים על מס הנסועה שיכנס כנראה ב 2026, על העובדה שמדינת ישראל כבר ביטלה את ההטבה במבחן הרישוי לרכב חשמלי וייקרה את הטסט, מודעים לתשתיות טעינה בעייתיות, התפכחות מסיפורי "לא רואה מוסך" של יבואני הרכב וגם מה שניכר שהוא גל של מכירת חשמליות חדישות על ידי "מאוכזבים" , שלא לדבר על החשש התמידי ממהלך הוזלה גורף של טסלה שיכול בין לילה לשרוף את כל המלאי של יבואני הרכב.
במצב כזה ניתן להבין מדוע בדצמבר האוניות שיגיעו לישראל יהיו פחות עמוסות ברכבים חשמליים. מה שלא ניתן להבין אגב הוא מדוע מדינת ישראל לא חושפת כבר את המתווה של מיסוי הרכב החשמלי. אם המדינה היתה טורחת להודיע מה יהיה גובה מס הקנייה ב- 2025 והאם יהיה מס נסועה או לא ב- 2026, לצרכנים תהיה לפחות שלוות נפש. כפי שהדברים נראים כעת המדינה מעדיפה עמימות שתפחית בשנה הבאה את שיעור החדירה של מכוניות נקיות.