סגור
Tesla Model 3 vehicle טסלה מודל 3
טסלה 3 (צילום: Allison Dinner / GETTY IMAGES)

כיצד מושפע שוק המשומשות מהצניחה במחירי טסלה 3 ובמודל Y?

בחודש יולי הוזילה טסלה את מחירי דגמי הליבה שלה - כאשר מחיר גרסת הבסיס של טסלה 3 ירד לראשונה מזה זמן רב מתחת ל-200 אלף שקל. לפי מחירון אוגוסט, שוק המשומשות עדיין לא הסתגל להורדות, אולם אם הן יימשכו הן יאלצו מוכרים להוריד מחירים של חשמליות מתחרות

כיצד הושפע שוק החשמליות המשומשות מהוזלת המחירים של טסלה שהתרחשה בתחילת החודש שעבר? במהלך השבוע השני של יולי הוזילה החברה את מחיריהם של שני דגמי ליבה בישראל: טסלה 3 וטסלה מודל Y. במקרה של טסלה 3, מחיר גרסת הבסיס ירד לראשונה זה זמן רב מתחת ל-200 אלף שקל – מה שהפך את מחירה לתחרותי במיוחד, וגם איים לנגוס בפלח השוק של מתחרות סיניות. טסלה מודל Y הבסיסית הוזלה גם היא מכ-236 אלף שקל לכ-218 אלף שקל.
במקרים כאלה, הוזלות מחיר בשוק הרכב החדש משפיעות כמעט מיידית על שוק הרכב המשומש, כפי שניכר במחירוני הרכב המשומש של חודש אוגוסט. כך, לפי מחירון לוי יצחק מחירה של טסלה 3 סטנדרט ריינג' פלוס מודל 2024 משומשת שהיה במחירון חודש שעבר 196 אלף שקל צנח החודש ל-184 אלף שקל – ירידת ערך חריגה של 6%. אותה טסלה 3 סטנדרט ריינג' מודל 2023 (כלומר בת שנה) הייתה שווה לפי המחירון של החודש שעבר 166 אלף שקל – כעת מחירה ירד ל-159 אלף שקל. רכב זה ממודל 2022 שהיה שווה לפני חודש 150 אלף שקל, שווה כעת 145 אלף שקל. מטבע הדברים, מדובר בירידות ערך חריגות מאוד, ברכב שבימים כתיקונם מאבד לכל היותר אלף שקל בחודש. גם במקרה של טסלה מודל Y, ירידת המחיר יצרה ירידה במחירי הדגם בשוק המשומשות: מודל Y RDW משומשת מודל 2024, שהייתה שווה בחודש שעבר 227 אלף שקל צנחה למחיר של 200 אלף שקל - ירידה משמעותית מאוד של 11.8%. אם ניקח את אותה טסלה Y מודל 2023 נגלה שמחירה בחודש שעבר היה 194 אלף שקל. המחיר כעת: 180 אלף שקל. אותה מודל Y RWD מודל 2022 שהיתה שווה בחודש שעבר 163 אלף שקל צנחה ל-150 אלף שקל.
אם נבחן את השפעות הוזלת מחירי טסלה על דגמים אחרים שממוצבים מול טסלה – למשל יונדאי איוניק 5- שבין לילה הפכו לדגמים הרבה יותר יקרים מטסלה, נגלה שלפחות לעת עתה השפעות הוזלות המחיר של טסלה אינן מורגשות בדגמים אלה. זאת ועוד: יצוין כי כיום איוניק 5 אינה משווקת יותר על ידי כלמוביל, וזאת בציפיה להגעת איוניק 5 חדשה - ומשודרגת לישראל. לדוגמה: יונדאי איוניק 5 "סופרים" משומשת מודל 2024 הייתה שווה בחודש שעבר 205 אלף שקל. מחירה החודש נותר ללא שינוי. באופן מעניין וחריג: אותה "סופרים" מודל 2023 היתה שווה 183 אלף שקל בחודש שעבר- אך מחירה החודש עלה ל-185 אלף שקל - מה שמצביע כנראה על ביקוש הנוגע מהפסקת השיווק על ידי היבואנית. מחיר הסופרים 2022 נותר ללא שינוי מחודש שעבר ועומד על 173 אלף שקל.
גם מתחרות אחרות של טסלה לא איבדו ערך באופן משמעותי: טויוטה BZ4X החשמלית ברמת גימור MOTION ממודל 2024 (משומשת) הייתה שווה בחודש שעבר 223 אלף שקל. כעת מחירה ירד באלפיים שקל בלבד. מחירו של מודל 2023 נותר ללא שינוי ועומד על 195 אלף שקל. זאת ועוד: גם בקרב הדגמים שמוגדרים כ"טסלה קילר" וממוצבים ישירות מול דגמי טסלה לא הורגש שינוי מהותי: אקספנג 7 P משומשת מודל 2024 ברמת גימור לונג ריינג' (שהגיעה לישראל השנה) הייתה שווה בחודש שעבר 191 אלף שקל. החודש מחירה ירד באלפיים שקל בלבד. בפועל, מדובר במצב מלאכותי: מחירי המכוניות המתחרות בטסלה לא ירדו באופן מהותי מהסיבה הפשוטה שיבואני הרכב לא הוזילו את מחירן.
אבל לשוק יש כללים משלו והציבור מצביע ברגליים: כלומר המחירון של חודש אוגוסט כנראה משקף את העובדה ששוק המשומשות עדיין לא הסתגל להורדת המחירים של טסלה, כנראה בגלל בעלים של מכוניות טסלה אשר החליטו להקפיא את מכירת המכונית שלהם בגלל ירידת הערך. אם וכאשר מכוניות טסלה שערכן ירד יימכרו במספרים גדולים – למי שמוכר מכונית חשמלית מתחרה לא תהיה ברירה אלא להוריד מחיר.