סגור
ONVO 60 L
ONVO 60 L. המאזדה 3 החדשה? (צילום: יצרן)

ניתוח
מבטר פלייס ל-ONVO: האם חזון הסוללות המתחלפות יעשה קאמבק?

בשבוע שעבר נחשפו בסין מחירי ה-ONVO 60L - שמציעה שירות ייחודי של החלפת סוללה שמפריד את עלותה ממחיר הרכב, שמזכיר את זה שנתנה בטר פלייס לפני 13 שנים. לדלק רכב, שהופכת להיות הייבואנית הרשמית שלה, יש יכולת להציע עם חברות הליסינג "חבילת סוללה", שיכולה להסב פגיעה אדירה למתחרים

בשבוע שעבר נחשפו בסין מחיריה של מכונית חשמלית שיש לה פוטנציאל להיות מאזדה 3 החדשה של ישראל, ולא מדובר באמירה מופרכת: המכונית החדשה היא אונבו 60L - שזיכיון השיווק שלה בישראל מוחזק בידי דלק רכב, יבואנית מאזדה לארץ, אותה יבואנית שהפכה את מאזדה 3 ללהיט מכירות לפני עשור.
המכונית של ONVO נחשפה בעבר בפני הציבור בסין אבל שיטת התמחור שלה והמפרט הטכני המלא טרם נחשפו - עד שבוע שעבר. אונבו היא תת מותג הרכב ה"עממי" של יצרנית הרכב ניאו. לאחרונה דלק רכב דיווחה כי היא כבר לא תהיה יבואנית עקיפה של אונבו אלא יבואנית ישירה, כלומר היא לא תרכוש יותר מכוניות מסוכנויות של היצרנית באירופה אלא תרכוש את המכוניות ישירות מהיצרן בסין, כלומר תחתוך את המתווך.
הדיווח של דלק רכב לבורסה כלל התייחסות ספציפית ליבוא של המכוניות של ONVO שדלק קיבלה אבל לא כלל נתון אחד חשוב: המכירות של NIO שהן, בלשון המעטה, עלובות. דלק רכב לא מדווחת את נתוני המסירות שלה בדוח המסודר והחודשי של איגוד יבואני הרכב בגלל שהן הגיעו עד כה לישראל ביבוא עקיף, אבל הרישומים של משרד התחבורה שהם רישומים נפרדים מוכיחים היטב שמדובר בנתונים מצחיקים: בחצי השנה הראשונה של 2024 יובאו ארצה פחות מ-130 מכוניות NIO.
כעת נשוב אל המכונית של ONVO. מה שחשוב בנתונים שנחשפו בסוף השבוע אינו כוחות הסוס או הטווח אלא התמחור: למכוניות של ONVO יש טכנולוגיה שאין לטסלה וגם לא ל-BYD: אונבו היא יצרנית שבמכוניות שלה יש טכנולוגיית BAS, כלומר Battery as a service. הלקוחות רוכשים את המכונית אבל לא את הסוללה. כלומר המכונית מצוידת בטכנולוגיה שמאפשרת לה להחליף סוללות. מבדיקת המחירים של המכונית החדשה של ONVO בסין עולה כי המחיר של L 60 מתחיל ב-149,900 יואן (כ-21 אלף דולר) לרכב שיש לו שירות החלפת סוללות. אונבו (ONVO) טרם חשפה כמה יעלה השירות מדי חודש.
לעומת זאת אותה מכונית נמכרת ללקוחות שאינם חפצים בשירות ה-BAS תמורת 206,900 יואן (כ-29 אלף דולר), פער של עשרות אחוזים במחיר. מטבע הדברים, לטכנולוגיה של ONVO יש משקל גדול, אבל חשוב מכך, השיטה שמאפשרת לה למכור מכוניות לסינים בזול היא לא פחות חשובה. אם נסתכל על מחירה ההתחלתי של טסלה Y בסין נגלה שהוא עומד על 249,900 יואן (כ-35 אלף דולר). כלומר עם טכנולוגיית BAS יש לאונבו יתרון מחיר אדיר, אבל הלקוח אינו הבעלים של הסוללה.
אם העיקרון הזה של החלפת סוללה ברכב חשמלי מצלצל מוכר, יש לכך סיבה טובה: הרבה לפני שהסינים הבינו שניתן להפריד את מחיר הסוללה ואת הסוללה עצמה מהמכונית, הישראלים היו שם קודם: בטר פלייס החליפה סוללה במכוניות חשמליות לפני 13 שנים ולכן גם התשתית המיסויית לכל נושא החלפת הסוללה כבר הונחה. כלומר מדינת ישראל מכירה בעובדה שניתן לייבא ארצה מכונית ולהטיל מס קנייה על ה"קליפה" של המכונית ללא הסוללה שלה.
חזרה לדלק מוטורס: דלק מוטורס הצהירה עם חשיפת המכוניות של NIO בישראל שהיא תקים עבורן תחנה להחלפת סוללה. מדובר בתחנה אחת ולא ברשת נרחבת כמו של בטר פלייס, מכיוון שבמקרה של NIO מדובר יותר בתחנה שהיא קונספטואלית. בעידן בו טווח של 300 קילומטרים ברכב חשמלי נחשב עלוב למדי, לא צריך רשת של תחנות החלפה, צריך אחת. אבל יותר מכך: בעידן של מכוניות שהסוללה שלהן בעצם מושכרת ללקוחות בשיטת BAS צריך רק תחנה אחת שאליה הלקוחות יכולים לסור פה ושם כדי להשתדרג, כי זה כל מה שצריך כדי שמבחינה מיסויית הסוללה לא תיחשב לחלק מהרכב.
חזרה לספטמבר 2024: שוק הרכב החשמלי בישראל נמצא בתקופה מטרידה של חוסר ודאות. נכון למועד כתיבת שורות אלה לא ידוע מה יהיה שיעור מס הקנייה על רכב חשמלי שייובא ארצה בחודשים הקרובים. ייתכן שהמס יהיה 83%, אולי 50% ואולי פחות, אבל מה שבטוח: מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה בינואר. יבואני הרכב ידחסו עשרות אלפי חשמליות על אוניות וייבאו אותן ארצה בקרוב רק כדי לשחרר אותן לציבור בשנה הבאה במחירים גבוהים יותר "כי מדינת ישראל אשמה". אבל מה אם לישראל תגיע לראשונה מכונית חשמלית שהסוללה שלה, אותו רכיב שלפי הערכות מהווה מעל 50% מעלות הרכב, תהיה נפרדת? במצב כזה לדלק רכב יהיה נשק מיסויי שיבואני הרכב המתחרים לא יהיו כלל מסוגלים לעכל.
בתרחיש אופטימי יהיה מדובר ברכב שיהיה זול ממתחריו בשיעור של 20%. לדלק רכב יש קשרים בלתי מבוטלים עם חברות הליסינג ואם אכן רכבים כאלה יגיעו לישראל, תהיה לה יכולת להציע "חבילות סוללה" לחברות ליסינג שיורידו מאוד את שווי השימוש למשתמשים שיבחרו במכוניות של ONVO וגם יורידו מחברות הליסינג את כאב הראש הכרוך בכל נושא הידרדרות מצב הסוללה ומכירה עתידית. אם אכן תרחיש כזה יקרה, הפגיעה במתחרים תהיה אדירה ולמעשה גם רשות המסים תמצא עצמה מתמודדת עם כאב ראש חדש: מס קנייה נמוך ו"לא ריווחי" על זן חדש של מכוניות חשמליות.
מרשות המסים נמסר: "רשות המסים רואה בכלל הרכיבים המיובאים, כרכב לעניין מס קנייה. מפאת חובת סודיות, אנו מנועים מלהתייחס למקרים פרטניים".