בלעדיעל רקע משבר השבבים: עיכוב של שנה וחצי במסירת משאיות
בלעדי
על רקע משבר השבבים: עיכוב של שנה וחצי במסירת משאיות
סוגיית זמני האספקה של המכוניות הפרטיות מתגמדת בהשוואה לבעיות האספקה של משאיות. לכלכליסט נודע כי בחלק ממותגי המשאיות הגדולים (של מרצדס, דאף ואחרים) ישנם דגמים שיסופקו ללקוחות לקראת קיץ 2023
המכונית החדשה שלכם מתעכבת חצי שנה? טוב שלא הזמנתם משאית: במהלך 2021 סבל שוק הרכב הישראלי מעיכובים באספקת מכוניות נוסעים פרטיות – וגם השנה יהיו לקוחות שימתינו עד לקיץ לבואה של מכוניתם החדשה. אבל סוגיית זמני האספקה של המכוניות הפרטיות מתגמדת בהשוואה לבעיות האספקה של המשאיות. כיום, לפחות בחלק ממותגי המשאיות הגדולים (למשל מרצדס, דאף ואחרים), קיימים דגמים שיסופקו ללקוחות לקראת קיץ 2023. זאת בהשוואה למצב הרגיל שבו זמני האספקה היו בתוך כ-4 חודשים.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, יובאו לישראל אשתקד 13,394 רכבים במשקל של 3.5 טונות ומעלה ש-4,196 מתוכם היו רכבים במשקל של 4.5 עד 7 טונות והיתר היו כבדים יותר. בשנת 2020 היה מדובר ב-9,635 רכבים כאלה ש-3,409 מהם היו במשקל של 4.5 עד 7 טונות. בפועל, יצרני המשאיות סובלים מהמחסור הגלובלי בשבבים בדיוק כמו כל יצרן רכב אחר.
יתרה מזאת, מורכבותן הטכנית של משאיות דורשת הרבה יותר שבבים ובהיררכיה של אספקת השבבים יצרני הרכב הפרטי כבר מקבלים בימים אלה את מכסת השבבים שלהם, מה שגרם ליונדאי ולטויוטה לפרסם תחזיות זהירות על אודות התאוששות הדרגתית במהלך 2022 מן המשבר.
העובדה שזמני האספקה של משאיות הולכים ומתארכים ואפילו מגיעים לשנה וחצי היא בעייתית מבחינת הגופים הקמעונאיים שרוכשים את המשאיות, בעיקר בגלל הבלאי: בניגוד למכונית נוסעים שנוסעת לכל היותר כ-20 אלף ק"מ בשנה במקרה קיצון, הנסועה של משאיות גדולה משמעותית, במיוחד במקרים של משאיות אשר מובילות סחורות בקווים בין-עירוניים – ולכן הבלאי גדול יותר, מה שהופך זמני המתנה של שנה עד שנה וחצי לכאלה שבהם הנזק למשאיות משמעותי.