סגור
הטענת רכב טסלה עם מגבת רטובה על ידית הטעינה
הטענת רכב טסלה (צילום: מתוך טוויטר)

עוד מכה לכיס של בעלי הרכבים בישראל: הגבלות חדשות על הטבות מסי הקנייה

במשרד האוצר הסכימו לאחרונה לא להעלות בשיעור ניכר את מס הקנייה על הרכב החשמלי, אך כעת מתברר המחיר. מינואר גובה מס הקנייה על הרכב החשמלי יעלה ל-45% וגובה תקרת ההטבה יירד מ-50 אלף שקל ל-35 אלף שקל. זאת בזמן שההטבות על הרכבים הלא חשמליים יוקטנו ב-750 שקל

במשרד האוצר הסכימו ממש לאחרונה לא להעלות את מס הקנייה על הרכב החשמלי מ-35% ל-83% אלא ל-45% בלבד, אך כעת מתברר כי יש לכך מחיר.
ממסמכי טיוטת צו תעריף המכס שפורסמו אמש לעיון הציבור ועוסקים בגובה מס הקנייה שיוטל על כל המכוניות החדשות בשנה הבאה - עולה אופן החישוב החדש (והמורכב) של מס הקנייה - במסגרתו נשלם יותר מס קנייה.
במסגרת השינויים שנקבעו בצו, תקטן תקרת הטבת המס על רכב חשמלי (שמאפשרת להפחית את מס הקנייה). במקביל יוטל "קנס" של 750 שקל על כלי הרכב האחרים והמזהמים יותר.
במדינת ישראל מוטל על כל סוגי הרכב מס קנייה, שמהווה עבורה מקור הכנסה חשוב. למעשה לפי משרד האוצר, היקף הכנסות המדינה ממס הקנייה על רכב נכון לשנת 2023 היה 13.95 מיליארד שקל. גובה מס הקנייה המוטל על רכב לא חשמלי, גם אם הוא היברידי, גם אם הוא פלאג אין הייבריד וגם אם הוא לא מצויד בשום מערכת היברידית הוא 83%. משיעור מס זה מנוכים סכומים שמגיעים עד לכ-17 אלף שקל.
אולם, באוקטובר האחרון פרסם משרד האוצר תכנית חדשה הנוגעת לכל הרכבים הלא חשמליים, תוכנית שבמסגרתה גובה הטבת המס שמקבלים הרכבים המזהמים יופחת מ-17 אלף שקל במקרה של הרכבים הנקיים ביותר ל-13 אלף שקל. בנוסף, על הרכבים המזהמים ביותר שמשתייכים לקבוצה 15, הקבוצה המזהמת ביותר, יוטל קנס שיגיע עד לכ-7,500 שקל בהתאם לשלוש רמות זיהום. כלומר, קבוצה 15 תחולק לשלוש "תתי קבוצות" (כיום לא מעט רכבי כביש שטח עממיים משתייכים לקבוצה זו).
במקביל למתווה החדש של מיסוי הרכב המזהם שייכנס לתוקף ב-1 בינואר- גם נושא הרכב החשמלי טופל לאחרונה. מס הקנייה על רכב חשמלי היה אמור לעלות ב-1 בינואר ל-83% - זהה לכל מסי הקנייה על הרכבים האחרים. העלייה אוטומטית ונובעת מכך שתוקף מתווה חישוב המס לרכב חשמלי (המכונה גם המס הירוק) פג ב-1 בינואר 2025. אולם, לאחרונה הודיע משרד האוצר כי הוא "בולם" את העלייה במס הקנייה על הרכב החשמלי – ובמקום 83% מדינת ישראל תסתפק בעליה ל-45%.
כעת עם פרסום טיוטת מסמכי החקיקה עולה כי במשרד האוצר, נראה שהשינוי הראשון והחשוב ביותר הוא הוספת התייחסות לתקרת הטבה למס הקנייה על הרכב החשמלי. העלייה החדה ל-83% תיבלם, אבל משרד האוצר לא הציג את תקרת ההטבה. במסגרת מתווה המס הירוק רכב חשמלי מקבל הפחתת מס קנייה- אבל זו הפחתה מוגבלת בכסף. למגבלה קוראים "תקרת ההטבה". כלומר- במס הקנייה החל על הרכב יש סכום מסוים שעליו אכן מוטל מס הקנייה הנמוך- אבל על כל סכום גבוה ממנו יש לשלם מס קנייה מלא. כיום, גובה מס הקנייה על הרכב החשמלי הוא 35% וגובה תקרת ההטבה הנוכחי על הרכב החשמלי הוא 50 אלף שקל. מינואר הקרוב גובה מס הקנייה על הרכב החשמלי יעלה 45% וגובה תקרת ההטבה יירד ל-35 אלף שקל. כלומר- אם ניקח לדוגמה מכונית חשמלית שהיבואן משלם עבורה ליצרן בסין הוא 150 אלף שקל. כיום גובה מס הקנייה שמוטל עליה הוא 35% - כלומר היבואן משלם למדינה מס קנייה בגובה כ-52 אלף שקל. מתוך הסכום, על 50 אלף שקל מוטל מס קנייה בגובה 35% ועל 2,000 שקל מוטל מס קנייה מלא.
בינואר הקרוב אופן החישוב יהיה שונה: גובה מס הקנייה יהיה 45%. כלומר, גובה מס הקנייה יעלה ל כ-67 אלף שקל. כעת מתוך הסכום, מס הקנייה שגובהו יהיה מינואר 45% יחול רק על 35 אלף שקל- שהם תקרת ההטבה החדשה. על יתר הסכום (32 אלף שקל) ישולם מס הקנייה המלא. יצוין כי בפועל מחיר המכוניות החשמליות העממיות בישראל הולך ומתקבע על כ-170 אלף שקל. לפי הערכות, המשמעות היא התייקרות של אלפי שקלים במחיר החשמליות העממיות. בכל מקרה, יבואני הרכב הצטיידו ועודם מצטיידים בימים אלה בעשרות אלפי חשמליות הנכנסות לישראל בדצמבר. רק לפני מספר ימים הודיעה רשות המסים כי בנובמבר יובאו ארצה 26,128 רכבים, עליה של 166% ביחס לנובמבר אשתקד, בו מדינת ישראל היתה בעיצומה של לחימה קשה.
הגבלת ההטבה לרכב החשמלי אינה השינוי היחיד שיכנס לתוקף בינואר הקרוב. כאמור, באוקטובר האחרון פרסם משרד האוצר את טבלת חישוב גובה הטבת מסי הקניה לכל הרכבים הלא חשמליים. הטבלה מפרטת את הקיצוץ של גובה הטבות שהרכבים האלה יקבלו. גובה הקיצוץ בהטבת המס כבר פורסם באוקטובר, אבל כעת מתווסף סעיף חשוב. לפי טיוטת צו תעריף המכס בשנת 2025 ההטבות האמורות יוקטנו ב-750 שקל. כלומר, הפחתה במס הקנייה תקטן ב-750 שקל. צעד זה צפוי להגדיל את הכנסות המדינה בכ-160 מיליון שקל.
צעדים אלה מתווספים לשורה של גזירות המוטלות על רוכשי המכוניות בישראל וגם על מי שכבר מחזיק כיום במכונית משומשת- מעליית מחירי הרישוי לרכב החשמלי, ועד השינוי שנחשף לאחרונה ב"כלכליסט" באופן חישוב הטבת המס על אביזרי בטיחות לרכב.