סגור
רכב דגם של מוסקביץ'
מכונית מוסקביץ' (צילום: יצרן)

אם אין לחם, תאכלו אוטו: המכונית העממית של רוסיה עושה קאמבק

מותג הרכב הרוסי הוותיק, שפשט את הרגל בתחילת שנות האלפיים, חוזר לכבישים בעקבות נטישת היצרניות האירופיות; בפועל מדובר במכוניות סיניות של JAC שנשלחות לרוסיה כערכות לפני הרכבה

מוסקביץ' (כלומר בנה של מוסקבה), אחד ממותגי הרכב הוותיקים המוכרים ברוסיה, עושה קאמבק עם דגם חדש שמושק השבוע. מוסקביץ' הוקמה בשנת 1929 ועברה כמה גלגולים, אך תמיד הקפידה לייצר מכוניות עממיות עבור אזרחי רוסיה, כלומר מכוניות שהיו פשוט איומות בכל קנה מידה מערבי.
בתחילת שנות ה-90, עם כניסתן הנרחבת של מתחרות מערביות, מוסקביץ' הודיעה על פשיטת רגל ובשנת 2002 חדלה להתקיים. אולם לנוכח הסנקציות המערביות שייבשו את שוק הרכב הרוסי והותירו את הרוסים עם אספקת מכוניות מוגבלת במקרה הטוב, החליט הממשל "להחיות" את מוסקביץ'. המכוניות ייוצרו באמצעות פסי הייצור הנטושים של רנו, שספגה הפסדים כבדים בעת נטישת השוק הרוסי.
לפי הצהרת יצרנית הרכב הרוסית קאמאז, שמייצרת את מכוניות מוסקביץ',"מפעל המכוניות מוסקביץ' שב לעבודה בזמן שיא, והפך למיזם הראשון ברוסיה בו בהקשר הכלכלי הנוכחי הוקמו מתקני ייצור ושרשרת לוגיסטית".
ואולם המכוניות של מוסקביץ' רחוקות מאוד מלהיות תכנון רוסי גאה: בפועל מדובר במכוניות סיניות של JAC אשר נשלחות לרוסיה כערכות לפני הרכבה - והדגם אשר נושא קווי דימיון רבים למוסקביץ', ושעליו למעשה היא מבוססת, הוא רכב הכביש-שטח של JAC שמשווק גם בישראל, בגרסה חשמלית.