ניתוחהבורג הקטן שהפיל את טויוטה וסובארו
ניתוח
הבורג הקטן שהפיל את טויוטה וסובארו
אתמול הודיעה טויוטה על ריקול למכונית החשמלית החדשה שלה, bZ4X; לא מדובר בעוד ריקול שגרתי - אלא בחשש להתנתקות הגלגלים בנסיעות הראשונות; אמש הצטרפה אליה סובארו, שהרכב החשמלי שלה, סולטרה, מיוצר על אותו פס ייצור; מהן ההשלכות לשתי היצרניות?
שתי יצרניות הרכב היפניות טויוטה וסובארו רשמו היום ירידות בבורסה בטוקיו - בניגוד למגמה הכללית בשוק - והכל בגלל בורג משוחרר.
אתמול הודיעה טויוטה על ריקול ראשון למכונית החשמלית שלה - bZ4X. מספר המכוניות המעורבות בריקול אינו גבוה: 2,700 בלבד, אבל העיתוי גרוע מאוד: bZ4X הוצגה רק בשנה שעברה, והמכוניות החלו להישלח ללקוחות הראשונים ממש בשבועות האחרונים. ה-bZ4X משווקת גם בישראל, אך הלקוחות כאן עדיין לא קיבלו את מכוניותיהם.
כעת מתברר שהטויוטה החשמלית אינה המכונית היחידה שמוזמנת לריקול: סובארו הודיעה הלילה שהיא מבצעת ריקול זהה ל-2,600 מכוניות סולטרה - הסובארו החשמלית הראשונה, שעדיין אינה משווקת בישראל. מדובר במהלך הגיוני: סובארו סולטרה מיוצרת על אותו פס ייצור כמו הטויוטה החשמלית. מדובר בשיתוף פעולה בין היצרניות (טויוטה מחזיקה במניות של סובארו ומשתפת עמה פעולה בתחומים טכנולוגיים רבים), כך שלמעשה סולטרה היא bZ4X בעיצוב שונה.
אבל- מדוע מחיר המניות יורד? אחרי הכול, ריקולים הם עניין שגרתי לחלוטין עבור יצרני הרכב. הסיבה היא מהות הריקול והעיתוי שלו: ראשית המהות: הריקול של טויוטה וסובארו אינו ריקול מורכב, הוא לא כולל רכיב אלקטרוני שהשתבש, לא חלקי מתכת שעלולים להחליד אחרי עשר שנות שימוש קשה או כרית אוויר שהותקנה על ידי ספק חיצוני: הריקול נובע מבורג שלא חוזק כראוי. ואותו בורג שלא חוזק כראוי נמצא למרבה המבוכה דווקא בטבורי הגלגלים של הרכב, כלומר בחלק שאליו מחוברים הגלגלים. בשפה יותר פשוטה: כשהמכוניות של טויוטה וסובארו יוצאות מהמפעל, הגלגלים שלהן עלולים להתנתק ולגרום לתאונת דרכים.
לא מדובר כאן בליקוי שעלול להתגלות אחרי נהיגה של שנים בשלג או רק בעת תאונת דרכים קשה בקומץ מכוניות, אלא ממש באחת הנסיעות הראשונות של המכונית.
טויוטה ארה"ב הודיעה אתמול כי "לאחר שימוש מועט, כל ברגי הגלגלים עלולים להשתחרר עד לנקודה בה הגלגל עלול להתנתק מהרכב. אם גלגל ניתק מהרכב בעת נסיעה עלול הדבר להתבטא באובדן שליטה ולהגדיל את הסיכוי לתאונה". ואם זה לא מספיק - החברה מטילה פצצה וקובעת כי "אין לנהוג ברכבים אלה עד למציאת פתרון".
כלומר בדומה לריקול של מרצדס שהוכרז לפני כמה שבועות, גם בישראל, טויוטה מודיעה ללקוחותיה שעליהם להפסיק מיידית לנהוג, ושמוסכניק של החברה יגיע לביתם כדי לקחת את הרכב. לא מדובר במצב של "תגיע בהזדמנות למוסך כדי שנציץ" אלא במצב של "קנית רכב חשמלי? אסור לך לנהוג בו. הנה מכונית חלופית ששותה דלק".
סובארו טרם פרסמה הודעה דומה בארה"ב, אבל בכל מקרה - הנזק התדמיתי ליצרנית אדיר.
ואולם העובדה ששני הדגמים האלה מוזמנים לריקול אינה הבעיה היחידה: טויוטה היא אחת מיצרניות הרכב הבודדות בעולם שאינה חוששת לבטא את "האמת שלה" בנוגע לרכב חשמלי. בניגוד לרוב יצרני הרכב הגדולים, טויוטה פשוט מסרבת להתחייב שבעוד כמה שנים תייצר רק חשמליות.
הסיבות לכך ברורות ונכונות מבחינתה: בניגוד ללא מעט יצרנים מערביים שאת תוצרתם לא ניתן לראות ברחובות באפריקה, טויוטה מייצרת לכל העולם, ויודעת היטב שבאפריקה ובדרום אמריקה לא ימהרו לרכוש רכב חשמלי גם בעוד חמש שנים.
הגישה של טויוטה, שלא שמה את הרכב החשמלי בראש סדרי העדיפויות, מעלה אצל משקיעים סימני שאלה בנוגע ליכולתה לייצר מכונית חשמלית מוקפדת; זאת, במיוחד לנוכח העובדה שטויוטה היא סמן קיצוני בכל הקשור בהיקף ההשקעה וחוסר הפשרות שכרוכים בייצור רכב: כשטויוטה מייצרת רכב שטח, אפשר להיות בטוחים שהוא יהיה מסוגל לחצות את אפריקה כי זה מה שטויוטה עושה. כשטויוטה מייצרת טנדר, אפשר להיות בטוחים שהוא יחצה את אוסטרליה כי כך טויוטה בונה טנדר. אפילו כשטויוטה בונה קורולה משפחתית - מדובר במשפחתית שיכולה לשמש משפחה צעירה ואז לשמש את הילדים בדרכם לאוניברסיטה, כי טויוטה קורולה נבנית להחזיק עשרות שנים. אבל כשטויוטה מייצרת מכונית חשמלית - הגלגלים עלולים ליפול אחרי כמה ימים. כי טויוטה כביכול אינה מחויבת "באמת" לנושא החשמלי. לכן, הריקול הספציפי של טויוטה ושל סובארו שתלויה בה הוא כה משמעותי.
אבל מדוע מניית סובארו איבדה 2.8%, ומניית טויוטה ירדה רק ב-0.9%? הסיבה היא שטויוטה מייצרת מאות דגמים שרק אחד מהם מונע בחשמל. לעומת זאת, סובארו מייצרת פחות מעשרה דגמים שרק אחד מהם מונע בחשמל. כשל של דגם ליבה של סובארו הוא חדשות רעות. כשל של דגם של טויוטה שהוא חשוב תדמיתית אבל לא באמת חשוב למכירות הגלובאליות - הוא פחות קשה.