סגור

ניתוח
דוחות טסלה המצוינים הם חדשות טובות גם לשוק הישראלי

בטסלה, לעומת המתחרות המערביות, פיצחו את הדרך לייצר בזול; לשוק הישראלי אלה חדשות מצוינות, מכיוון שטסלה יכולה לשחק במחירים, ואף עשתה זאת בעבר; בנוסף, כאשר היא מתקרבת לרבעון האחרון של השנה, טסלה יוצאת במבצעי מכירות בסגנון "בעל הבית השתגע לשבוע"

בשבוע שעבר פרסמה טסלה את דוחות הרבעון השלישי כשיצרנית הרכב החשמלי עקפה את תחזיות הרווח של האנליסטים. הנתונים של טסלה מרשימים: טסלה יצרה 443,668 מכוניות מדגמי טסלה העממיים (כלומר טסלה 3 וטסלה מודל Y) ו-26,128 מכוניות חשמליות מיתר דגמי החברה.
אבל מה שיותר מעניין ממספרי המסירות המרשימים כשלעצמם של טסלה הוא המספרים הקטנים שבסוף המצגת שלה למשקיעים, כלומר ניתוח הכנסות החברה. לפי עיקרי הניתוח, טסלה הכניסה 18.8 מיליארד דולר ממכירת מכוניות, אבל זה ברור. לכל יצרן רכב יש הכנסות ממכירת רכב.
מה שיותר חשוב הוא ההכנסות שיש לטסלה דווקא מאי מכירת רכב. כך, לפי הדוחות של טסלה, היא הרוויחה 739 מיליון דולר מקרדיט רגולטורי. כלומר טסלה "מכרה" ליצרני רכב אחרים שנאבקים לעמוד במכסות זיהום עולמיות את "יתרת הניקיון" שלה, כדי שיצרני רכב אחרים יוכלו בעצם להימנע מעמידה בקנסות על ידי רולטורים, במיוחד באירופה.
טסלה גם הרוויחה 446 מיליון דולר מעסקאות ליסינג. אבל יותר חשוב מאלה: טסלה מייצרת בזול. בזמן שאנליסטים מתחבטים בשאלה האם אלון מאסק יציג מכונית זולה (לדבריו, הצגת טסלה זולה כבר אינה כדאית) או האם הרובוטים של טסלה מופעלים מרחוק או אוטונומיים לחלוטין, בטסלה פיצחו את הדרך כיצד לייצר מכונית חשמלית יותר בזול מעלות הייצור שלה לפני שנה, מה שרוב יצרני הרכב המערביים לא יודעים לעשות.
כל זה טוב ויפה, אבל הנקודה היותר חשובה שיותר אנליסטים מתחילים להבין היא שבניגוד למרצדס בנץ, לניאו או לפולקסווגן, טסלה מזמן כבר אינה רק יצרנית רכב, טסלה היא "כלבו אוטומוטיבי" שבו המכוניות ושיעור הריווחיות שלהן תופסים מקום משני מאוד.
ולשוק הרכב הישראלי אלה הן חדשות מצוינות, מכיוון שטסלה יכולה "לשחק" במחירי המכוניות, והיא כבר הוכיחה כשהיא עשתה זאת לפני כמה חודשים, כשהוזילה את המחיר של טסלה 3 לרמה של פחות מ-200 אלף שקלים. זאת מכיוון שהמכונית היא רק אמצעי, עוד אחד מתוך שורה של יצרני רווח, אצל חברה שלא ממש מתעניינת בכמה כסף מרוויחים במוסך, ושהמכונית עבורה היא רק חוליה בשרשרת הערך.
כמה אירועים חשובים שצריך לתת עליהם את הדעת בהקשר הישראלי והגלובאלי: ראשית, טסלה מודל Y מחודשת, שטסלה מכנה "ג'וניפר", נמצאת ממש מעבר לפינה. בשעתו, טסלה 3 המחודשת הוצגה על ידי היצרנית בין לילה, ולמרות ציפייה ממושכת, היא לא היתה שונה מהדגם שקדם לה ברמה ש"זעזעה את השוק", אלא יותר המשך של הדגם הקיים.
ככל הנראה גם טסלה Y המחודשת לא תהיה שינוי מהותי, אלא יותר שינוי אבולוציוני, אבל מה שחשוב באמת הוא העיתוי: שוק הרכב הישראלי ניצב בפני חודשיים של חדירה מאוד מאסיבית של דגמים סינים חדשים.
כאשר ה-6G של אקספנג נכנסה לישראל בטסלה הורידו מחירים. כעת החברה רווחית וניכר שמעוניינת להילחם בסינים.
ייתכן שכאשר טסלה Y החדשה תוצג היא לא תהיה יקרה מהדגם הנוכחי. ייתכן שלטסלה יהיה "בשר" למבצעי מכירות או להנחות "רשמיות", כלומר להוזלות של המחיר הרשמי.
ניסיון העבר מלמד שכאשר טסלה מתקרבת לרבעון האחרון של השנה היא יוצאת במבצעי מכירות בסגנון "בעל הבית השתגע לשבוע".
אז הכול אפשרי, ובל נשכח: בעוד כחודשיים מס הקניה על רכב חשמלי יעלה, מ-35% לשיעור מס קניה שבשלב זה אינו ידוע. אך בכל מקרה, לטסלה ברמה הגלובאלית יהיה מספיק "בשר" בשביל לתמוך במהלכי הוזלה אפשריים.