גלגל חמישיההתייקרות בתחזוקת הרכב: חוסר המודעות עולה לכם הרבה כסף
גלגל חמישי
ההתייקרות בתחזוקת הרכב: חוסר המודעות עולה לכם הרבה כסף
מחירי התחזוקה של מכוניות מדגמים רבים זינקו בחודשים האחרונים, אך בעלי הרכב הישראלי הממוצע כנראה אינו מודע לכך. מי מתאמץ להסתיר זאת ומה ניתן לעשות נגד זה? הפתרון אולי נמצא בקניות השגרתיות שלנו בסופר
מחירי התחזוקה של מכוניות מדגמים רבים זינקו במהלך החודשים האחרונים בשיעור של עשרות אחוזים.
לא מדובר בשמועה, בסוד או בספקולציה: מדד מחירי חלקי החילוף של משרד התחבורה, אשר מתפרסם מדי חודש, מפרט באופן יעיל למדי את הפער שבין מחירי התחזוקה של הדגם הזול ביותר בשוק לבין מחירי התחזוקה של הדגם היקר ביותר בשוק. הפערים במחירי התחזוקה בין הדגמים השונים השתנו באופן מהותי, כמעט אף פעם לא לטובת הצרכן.
כלומר, בשפה פשוטה יותר: מחירי הטיפולים של מכוניות רבות התייקרו. מפניות של קוראים אשר הגיעו לכלכליסט בעקבות פרסום טור זה בשבוע שעבר עולה כי בחלק מן המקרים התייקרו מחיריהם של טיפולים לרכב בשיעור של מעל ל-30%.
מדובר בלא פחות ממכה עבור כיסו של הצרכן הישראלי. כאשר מדובר במכוניות שאינן חדישות, הפער רק מתחדד: ביצוע טיפול תקופתי בשווי 7,000 שקל במכונית ששוויה הוא 50 אלף שקל הוא מכה קשה עבור כל בעל רכב.
מדוע החלפים התייקרו? יש לכך אינספור סיבות, חלקן אף מוצדקות: עליית מחירי שמן, עליית מחירי שינוע, צורך להרוויח ועוד.
הנוחות שבחוסר המודעות
באופן מפתיע, הקורא הסביר כנראה אינו יודע שהמחירים של הטיפולים התייקרו. מדוע? התשובה היא שילוב של בורות צרכנית ויכולת של יבואני הרכב וספקי החלפים לנצל את המצב.
בל נטעה - מדינת ישראל היא מדינה בה אמנם מתגאים במכוניות חדישות, חשמליות, עתירות כוחות סוס וביצועים ועוד, אבל הנהג הישראלי הממוצע עדיין מתייחס למכונית כאל רוע הכרחי, משהו שעדיף לא להתעסק בתחזוקה שלו בכלל.
רוב הישראלים אינם יודעים איזה שמן מכוניתם דורשת, מהי רפידת בלם, מהו לחץ הניפוח הנכון בצמיגים ומדוע בעצם כדאי לבצע טיפולים תקופתיים בזמן, שהרי המכונית היא מוצר מאיים שאוי ואבוי אם יתקלקל. ברגע שהמכונית המשפחתית זוכה ליחס כזה, אזי מה שרחוק מן העין רחוק מן הלב. את המכונית מתקנים רק כאשר היא מתקלקלת, ועדיף שתתקלקל כמה שפחות.
הבורות הזאת, כאמור, משחקת לטובת מי שמוכר לנו חלקי חילוף. בורות היא הסוד שמאפשר למשווקי חלקי החילוף ויבואני הרכב לגבות יותר כסף.
כדי להבין לעומק תופעה זו, נשווה אותה למתרחש בתחום הצרכנות הקמעונאית. אם נשאל את הישראלי המצוי כל כמה זמן הוא רוכש קופסת קפה, הוא ידע להשיב על כך בקלות ובמהירות. יש לכך כמה סיבות: קודם כל, זהו מוצר שיש לגביו מודעות צרכנית - אין כמעט ישראלי שאינו יודע איך הוא מעדיף את הקפה שלו. מעבר לכך, ישנו עניין התכיפות - קפה קונים מדי שבועיים שלושה.
נוסף על כל אלה, ישנו עניין הדיגיטציה - מי שמעוניין לבצע קניות בסופר, יכול לעשות זאת דרך האינטרנט. אתרי ההזמנות הם אתרים נגישים מאוד, אשר מאפשרים השוואת מחירים בין הרשתות. ויותר מכך - השימוש באתרים אלה הפך לחלק כל כך בלתי נפרד מחיינו עד שכל תנודת מחיר נענית באופן כמעט מיידי בגלי מחאה מצד ארגונים צרכניים.
כעת נעבור אל תחום החלפים: מדובר בהיפך הגמור מתחום הצרכנות הקמעונאית. באשר לתכיפות, הישראלים כאמור לא מכניסים את רכבם למוסך אם אין בכך צורך. טיפול מונע, תחזוקה לפני הזמן, בדיקות עונתיות - כל אלה זרים לישראלים, דבר שמונע מאיתנו לדעת באמת מה עלויות הטיפול ברכב.
כמו כן, לא קיים מנגנון שיאפשר השוואה. האם מדובר בבורות או בניסיון לעמעם תודעה צרכנית? כנראה שמדובר בשילוב של השניים.
אבל מעבר לכך, קיים גורם חשוב נוסף: בתחום הצרכנות הקמעונאית, ניתן לחפש כל מוצר באתרי רשתות השיווק ולקבל עשרות אפשרויות המוצגות באופן ברור. לעומת זאת, בתחום חלקי החילוף המצב שונה לחלוטין.
אולי תופתעו לשמוע, אבל החוק בישראל מחייב את יבואני הרכב לפרסם באתרים שלהם את מחיריהם של כל חלקי החילוף שהם מוכרים. חיפוש בגוגל יניב שפע של תוצאות עבור כל יבואן רכב וכל מותג בישראל, כנדרש בחוק.
אבל מכאן הדברים מסתבכים, ואפילו מאוד. כדי למצוא את החלק הדרוש צריך להיות בעל כישורי מכונאות מתקדמים, שלא לדבר על לא מעט יכולות טכנולוגיות.
חיפוש מהיר של חלקי חילוף באתרים של יבואני הרכב יגלה שני סוגים של פירוט: הראשון דורש מק"ט (מספר קטלוגי) של החלק. הסיכוי שלצרכן הישראלי הממוצע, שאינו מבדיל בין מושב ומיסב, יהיה את המק"ט של החלק הנדרש - שואף לאפס. חלק מן היבואנים מציעים ללקוח לרשום את שמו של החלק, אבל גם כאן הסיכוי למצוא את החלק הנכון ללא ידע מוקדם שואף לאפס, זאת משום שצריך לדעת מה בדיוק לחפש. הסוג השני דורש חיפוש של החלק בתוך קובץ אקסל מתוך מאות אלפי חלקים, החל בבורג וכלה בסוללה לרכב חשמלי.
לטפל במכונית כמו שקונים בסופר
אין ספק שעבור הנהג הישראלי מדובר בעסק ביש: המחירים עולים ואנחנו לא יודעים ולא רוצים לדעת, עד שהטיפול במכונית המשפחתית מפתיע אותנו בחשבון של אלפי שקלים.
אז מה עושים? במהלך השנים האחרונות פורסמו אינספור "מדריכים" לחיסכון בעלויות הטיפולים ברכב – מדריכים שחוקים למדי שחלק מן העצות בהם קשות ליישום. אבל כעת, בשנת 2022, יש לשנות גישה ולהתייחס לתחזוקת הרכב כפי שאנו מתייחסים לקניות החודשיות. העקרונות אשר מאפשרים לנו לקנות מזון בזול צריכים להיות מיושמים גם למכונית: מעקב, מודעות, שקיפות ונגישות.
ראשית, המעקב - רובנו לא יודעים אילו חלקי חילוף מחליפים לנו במכונית בטיפול השנתי. לכן, כדאי להתחיל לשמור את חשבוניות המוסך שלנו במקום להתייחס אליהן כחשבון רפואי מניתוח שברצוננו לשכוח. חשבונית המוסך תאפשר לנו לדעת מה מחליפים בטיפול, בדיוק כפי שהקניות של השבוע שעבר אפשרו לנו לדעת כמה צנצנות קפה, כמה בקבוקי שתיה או כמה קופסאות חומוס צרכנו.
מעבר לכך, למי שאינו מסתפק בחשבונית, רוב יצרני הרכב מחזיקים באתרים אשר מפרטים בדיוק אילו חלקי חילוף נדרשים בכל טיפול. לחלופין, בתא הכפפות של כל מכונית שבעליה שמר את ספר הרכב ניתן למצוא טבלאות מפורטות של הרכיבים המדויקים אשר נדרשים לכל טיפול לרכב.
באשר לשקיפות, יבואני הרכב כאמור אינם מאפשרים ללקוחות לצפות באתרים שלהם בכל פריסת חלקי החילוף באופן גרפי וברור. אולם, יש מי שכן מאפשר זאת - כיום קיימים בישראל מספר אתרים גדולים אשר מיועדים ספציפית ללקוח המבולבל שאינו יודע כיצד נראה החלק שהוא צריך.
האתרים האלה בנויים על אותו עיקרון עליו בנויים האתרים של רשתות הקמעונאות הגדולות: ניתן לראות בהם כיצד נראה החלק, כמה הוא עולה, ויש אפילו מבצעים שבועיים. רוב הישראלים אינם מודעים לקיומם של אתרים כאלה, אבל יש גם אתרים מקוונים שכולם מכירים – אמאזון הוא דוגמה מצוינת לחנות מקוונת כזאת שבה ניתן למצוא חלק נאה מן החלפים במבצעי משלוח חינם לישראל. יש לציין כי על-פי החוק, מוסכים חייבים להתקין חלקי חילוף שהלקוח מביא איתו כל עוד הם אכן תקינים ומתאימים לרכב.
מה לגבי הנגישות? גם כאן הפתרון פשוט: באתרים המקוונים בישראל ניתן בחלק גדול מהמקרים להזין את מספר הרישוי של המכונית. האתר, אשר מחובר למאגרי משרד התחבורה, יציג את כל חלקי החילוף הרלוונטיים. גם במקרה של אמאזון קיים מנגנון התאמה לדגם רכב ספציפי, אם כי באמאזון התהליך עלול להיות יותר מורכב – גם בגלל שוני קל בין דגמים אמריקאים של מכוניות מסוימות לבין הנמכר בישראל, וגם בגלל שיש לשים לב היטב האם מדובר בחלק מותר ביבוא לפי משרד התחבורה.
השימוש באתרים מקוונים פותר גם את בעיית הנגישות: בחלק מן המקרים, משלוח חלקי החילוף יגיע אלינו הביתה, בדיוק כמו הקניות מהסופר המקוון.
העקרונות אשר עומדים מאחורי שיטה זו אינם עקרונות חדשים ואינם עקרונות מהפכניים. מדובר פשוט באימוץ של העקרונות אשר מובילים את תהליך הקנייה של הישראלים בתחומי חיים אחרים, תחומי חיים בהם אנו כן מצליחים לחסוך, כן מצליחים לייצר שינוי וכן מרגישים שפחות נדפקנו בחשבון.
ניתן רק לקוות שהנהגים בישראל ישכילו לנצל אותם, מכיוון שאם עד לפני שנה החשבון מהמוסך גרם לנו לכעס, כעת הוא כבר עלול לגרום לנו למצוקה. ואם הפתרון לא יגיע מכיוון הרגולטור או מכיוון יבואני הרכב והחלפים (וניכר שהוא אכן לא יגיע מהם) – אזי אם לא נדאג לעצמנו, לא יהיה מי שידאג לנו.