סגור

ניתוח כלכליסט
מסלול התנגשות: מה מצפה למירב מיכאלי במשרד התחבורה

השרה היוצאת, מירי רגב, עסקה בעיקר בניסיונות לפגוע בסמלים הוותיקים של ענף הרכב, כלומר היבואנים. מיכאלי לעומת זאת צריכה ומתעתדת להתמקד במשתמש הסופי - כלומר הנהגים בישראל. "מסלול ההתנגדות" המרכזי מולה יהיה מאות אלפי נהגי הליסינג

פחות מיממה חלפה מאז מינויה של מירב מיכאלי לתפקיד שרת התחבורה וענף הרכב הישראלי נושם לרווחה: מירי רגב ניסתה לטלטל את שוק הרכב החדש, שוק המוסכים וגם את שוק המכוניות המשומשות. בענף הרכב חיכו בסבלנות במשך 13 חודשים וכעת ממשיכים הלאה במלוא הקיטור לקראת חצי שנה מצוינת של מסירות רכב חדש.

מירב מיכאלי שונה מאוד ממירי רגב: רגב עסקה בעיקר בניסיונות לפגוע בסמלים הוותיקים של ענף הרכב, כלומר היבואנים. מיכאלי לעומת זאת צריכה ומתעתדת להתמקד במשתמש הסופי, כלומר הנהגים בישראל. בכל הקשור לעידן החדש במשרד התחבורה שאמור להתחיל השבוע, אחד הביטויים אשר סביר להניח שישמעו לא מעט הוא "צמצום התלות ברכב הפרטי", ביטוי שכל פוליטיקאי משופשף מכיר. בפועל צמצום של התלות ברכב הפרטי מורכב מכמה דברים: ראשית, העלאה של פחות מכוניות על הכביש. שנית, הצעת חלופות ראויות לרכב הפרטי ומעבר לכך - שכנוע של המשתמש לוותר על הרכב הפרטי, אם באמצעות מקל ואם באמצעות גזר.
1 צפייה בגלריה
מירב מיכאלי ב השבעת הממשלה
מירב מיכאלי ב השבעת הממשלה
מירב מיכאלי בהשבעת הממשלה
(AFP)
בכל מה שקשור בצמצום של כמויות המכוניות הפרטיות, ניתן רק לאחל לשרת התחבורה בהצלחה. את נושא הפקקים שמטריד את אזרחי ישראל סיקרנו ב"כלכליסט" לא פעם, כשהשורה התחתונה היא שפרט לעוד מגיפה או מלחמה, לא עלינו, מספר המכוניות שעולות על הכביש רק הולך וגדל ומעבר לכך, יבואני הרכב רק מוצאים תמריצים עבור הלקוחות לרכוש מכוניות, כפי שמוכיחה טסלה ואפילו יונדאי, שהיבואנית שלה מתגאה בפתיחתן של אלפי הזמנות לדגמי מכוניות חדשים שהציבור אפילו לא ראה - וכבר רוצה לשים יד.
באשר לחלופות ראויות לרכב הפרטי, כמובן ש"תחבורה ציבורית" הוא הביטוי הראשון שנמצא בז'רגון של כל פוליטיקאי, אבל מיכאלי ממוקדת במשימה שונה: תחבורה חכמה. לראיה, מיכאלי גם דרשה שמנהלת התחבורה החכמה תהיה כפופה לה. בהתחשב בעבודה שנעשתה עד כה בנושא התחבורה החכמה בישראל וההזנחה על ידי משרד ראש הממשלה שכללה את פיטוריה של דוקטור ענת בונשטיין אשר עמדה בראש המנהלת, מכאן אפשר רק לעלות, במיוחד אחרי הקורונה.
לכניסה של מיכאלי יש משקל חשוב עבור חברות שממתינות לבצע פרויקטים של תחבורה חכמה בתל אביב, החל משאטל של מובילאיי שאמור להתחיל לפעול בתל אביב בשנה הבאה וכלה בחברות כמו אלקטריאון שמקיימות בתל אביב ניסויים ב"חישמול" של כבישים לטובת אוטבוסים חשמליים שיסעו עליהם ללא טעינה מכבל. הבעיה היא שכל הפתרונות האלה יישומם יחל בעוד כמה שנים ולא כעת, כשיש פקקים. לכן תידרש התמקדות בפתרונות תחבורה חכמה שיש להם היתכנות יותר גבוהה ליישום אמיתי בחיי היום יום של מאות אלפי ישראלים, החל מאפליקציות חכמות ועד לכל מה שקשור בשיתופי רכב בין עמיתים במקום עבודה. כמובן, "רכב חשמלי", "רכב אוטונומי" ו"רכב מקושר" הם ביטויים שכל פוליטיקאי אוהב להכניס ללכסיקון, ראה ערך שרת התחבורה היוצאת. הבעיה היא שלא משנה איך יקראו להן, הם עדיין רכבים שתופסים מקום, עומדים בפקק ולמרות היוקרה הלאומית והטפיחה העצמית על השכם של הסטארט אפ ניישן - זה לא באמת משנה הרבה לעומס בכביש.

צמצום התלות ברכב הפרטי

אבל מעבר לכל אלה, "מסלול ההתנגדות" האמיתי שאליו תצטרך מיכאלי להתכונן יהיה מול מאות אלפי מחזיקי רכב ליסינג. הם משלמים מדי חודש שווי שימוש בסך 2.48% מעלות הרכב כחדש. כלומר אם פלוני מרוויח 20 אלף שקל בחודש ובחר במכונית ליסינג אשר שווה 150 אלף שקל כשהיא חדשה, אזי לשכר הברוטו של אותו פלוני יתווסף כל חודש סכום שהוא 2.48% מתוך 150 אלף שקל - לצורך חישוב מס. נתוני הלמ"ס שמתפרסמים מדי שנה תמיד חושפים את אותה מגמה אשר קיימת פחות או יותר מאז שמחזיקי רכב צמוד בישראל קיבלו בפעם הראשונה מפתחות למאזדה לאנטיס חדשה: הנסועה (כלומר קילומטראז') השנתית של מי שמחזיק מכונית ליסינג היא לרוב פי שניים ממי שמחזיק רכב רגיל בבעלות פרטית.
שווי השימוש למחזיקי רכב צמוד נחשב במשך שנים לפרה קדושה שאסור לגעת בה. שר האוצר האחרון שניסה היה יאיר לפיד, שהתקפל במהרה לאחר שארגוני המעסיקים איימו שמיטב המוחות של קהילת ההייטק יירדו מהארץ אם ידרשו לשלם יותר עבור המכונית החדישה שעומדת בחניה - ולפיד התקפל. מעבר לכך, כמובן שכל מהלך שיביא לירידה בשימוש במכוניות וכתוצאה מכך לירידה ברכישת מכוניות יהיה כזה שיפגע בהכנסותיה של מדינה שהפכה למכורה להכנסות מענף הרכב – מדינה אשר הפכה את ענף הרכב לכלי מילוי קופה ציבורית שנשלף כאשר המצב הכלכלי קשה ומן הסתם, כלי שבמשרד האוצר יקפידו לשמור על שלמותו, תקינותו והיקף פעילותו, כך שבכל הקשור בענף הרכב הישראלי, לשרת התחבורה החדשה צפויות מלחמות לא פשוטות לא רק מול המעסיקים אלא גם מול משרד האוצר.