סגור
הרובוטקסי נחשף באירוע של טסלה בלוס אנג'לס, אתמול
הרובוטקסי נחשף באירוע של טסלה בלוס אנג'לס, אתמול (צילום: Tesla/Handout via REUTERS)

שני מקומות, ללא הגה וללא נהג: אלון מאסק חשף את הרובוטקסי

לאחר שנים של שמועות, חשפה הלילה טסלה את המונית החשמלית האוטונומית שלה, הכוללת שתי דלתות שנפתחות למעלה ושני מקומות ישיבה. מכיוון שלטענת מאסק, הרובוטקסי בטוח "פי 10 עד 20" מרכב עם נהג אנושי, אין בו הגה או דוושות. אבל רגע, אל תכינו עדיין את הארנק - הייצור צפוי רק ב-2026 או 2027 ותלוי בקבלת אישורים רגולטוריים

לאחר שנים של הבטחות ושמועות, טסלה חשפה הלילה באופן רשמי את הסייברקאב, הרכב האוטונומי המלא הראשון של טסלה. הפרטים העיקריים (והמועטים) אודות הסייברקאב נחשפו על ידי אלון מאסק באירוע WE ROBOT של היצרנית.
הסייברקאב, או ה"רובוטקסי" כפי שמאסק כינה אותו, הוא רכב חשמלי אוטונומי, שלטענת מאסק יהיה בטוח "פי 10 עד 20" מרכב בו נוהג נהג אנושי, ולכן אין בו הגה או דוושות. באופן מעניין, בסייברקאב שמצויד בשתי דלתות שנפתחות למעלה יש רק שני מקומות ישיבה מכיוון שלפי מאסק, רוב הנסיעות שידרשו שימוש ברכבים כאלה הן נסיעות עירוניות שבהן בכל מקרה לא יושבים ברכב יותר משני נוסעים.

ייצורו של הסייברקאב אמור, כך לפי מאסק, להתחיל ב-2026 אך ייתכן שיתבצע בפועל ב-2027, כשהפעילות צפויה להתחיל בקליפורניה ובטקסס. הפעלתו של הסייברקאב תלויה בקבלת אישורים רגולטוריים מהממשל האמריקאי. מחיר היעד, לפי מאסק, יהיה "פחות מ-30 אלף דולר".
לפי טסלה, הסייברקאב יהיה זמין לרכישה גם ללקוחות פרטיים וגם לגופים עסקיים, כלומר לחברות, כשלקוחות החברה יוכלו להזמין את השירות ולהשתמש ברכב למשך דקות ספורות, או אפילו יום שלם בהתאם לצרכיהם. מאסק וטסלה טרם חשפו פרטים אודות אופן השימוש, אך לפי מאסק, השימוש בשירות אמור להיות "זול יותר משימוש בתחבורה ציבורית".
לצד הסייברקאב, טסלה חשפה רכב נוסף: הרובו-וואן, רכב גדול ואוטונומי המיועד להסיע עד 20 נוסעים, או מטען. טסלה לא חשפה מידע אודות המפרט הטכני של הרובו וואן או התאריך הרשמי בו שיווקו צפוי להתחיל
בהנחה שטסלה תקבל את האישורים הרגולטוריים הנדרשים להפעלת הסייברקאב, מדובר בשינוי כיוון חשוב עבור טסלה. השנה היצרנית נאלצה לפטר 10% מכוח העבודה שלה ובפועל, פרט למכונית חשמלית עממית שלעת עתה היא רק בגדר שמועה (ולא הוכרזה רשמית, גם לא באירוע שהתקיים הלילה), לטסלה אין דגמים חדשים בקנה.
במקביל טסלה מתמודדת בשווקים רבים, במיוחד בסין, עם גל של יצרני רכב חשמלי סינים ובראשם BYD שכבר השתלטו על שוק הרכב הסיני ונערכים לכניסה לשוק הרכב האירופי, כך שטסלה חייבת להוכיח למשקיעים שיש לה יותר מעוד מכונית חשמלית חדשה, אלא רכב שהשוני שלו ממתחריו (שאגב אינם קיימים, אין יצרן רכב נוסף שמסוגל להציע כעת רכב שאפילו דומה לסייברקאב) הוא כה גדול, שעצם השימוש בו עשוי לשנות את התפיסה של מהי מכונית ומהו תפקידה בעולם התחבורתי.
עם זאת, יש להדגיש: עבור טסלה, הסייברקאב היא הימור. מדובר במוצר שבפועל יגיע לשוק בעוד שנתיים ויסתמך באופן מלא על יכולת נהיגה אוטונומית מלאה, עד לרמה שלא יזדקק לדוושות או הגה, מה שידרוש התגברות על משוכות רגולטוריות גבוהות, אולי הגבוהות ביותר שאי פעם הוצבו בפני טסלה. בפועל, מאסק ידוע ביכולותיו להגות מכוניות של "להיות או לחדול" כלומר מכוניות שאם הן יצליחו הן יהיו להיט ואם הן ייכשלו, הן יפגעו בחברה קשות. הצלחתה של הסייברטראק, אחד הרכבים השנויים ביותר במחלוקת של טסלה, מוכיחה זאת היטב. הסייברקאב, או הרובוטקסי ייקח את תפיסת ה"להיות או לחדול" למקום חדש ומרתק.