אין חדש תחת השמש: רוב המכירות של יצרניות הרכב הגדולות - ממנועים מזהמים
אין חדש תחת השמש: רוב המכירות של יצרניות הרכב הגדולות - ממנועים מזהמים
היצרניות מצהירות על מעבר לרכבים חשמליים, אך המצב בשטח עוד רחוק משם. לפי נתוני מחקר משותף של דלויט וארגון יצרני הרכב הגרמנים, 85% מהכנסות יצרניות הרכב מגיעים ממכירת מכוניות עם מערכת בעירה פנימית
בימים אלה, ולאור ההחמרה ההולכת וגוברת בתקנות איכות הסביבה באירופה, יצרניות הרכב הגדולות שוקדות על הצגת חזית מאוחדת במיוחד בפני המשקיעים - לפיה העתיד הוא חשמלי. על כך יעידו יגואר, מרצדס בנץ ואפילו בנטלי הבריטית, שהצהירו כולן כי העתיד הוא חשמלי וצפוי להגיע כבר במהלך העשור הנוכחי.
אולם בפועל המצב שונה ויצרניות הרכב יודעות זאת היטב. למרות ההצהרות הבומבסטיות, רוב יצרניות הרכב הגדולות לא באמת מציעות שפע של מכוניות חשמליות, ונתוני המכירות זעומים. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שיצרניות הרכב בעצמן מרוויחות לא מעט ממכירה של מכוניות מזהמות. כך עולה ממחקר משותף לדלויט ו-VDA - ארגון יצרני הרכב הגרמנים.
לפי הנתונים המובאים במחקר אשר הוצג השבוע, 85% מהכנסות יצרניות הרכב מגיעים ישירות ממכירת מכוניות בעלות טכנולוגיית בעירה פנימית (כלומר מנועים מזהמים). המחקר, אשר כולל עשרות ספקים בתעשיית הרכב הגרמנית (כלומר מי שמוכרים ליצרניות הרכב את החלפים שמהם נבנות המכוניות), מגלה כי 88% מן הספקים אינם מתכוננים ליישר קו עם הצהרות יצרניות הרכב הגדולות שלפיהן עד שנת 2030 הן יעברו לייצור של רכב חשמלי בלבד, מהסיבה הפשוטה שהטכנולוגיה לייצור בהיקף כה משמעותי של רכב חשמלי - או שאינה קיימת או שאינה רווחית.
80% מהספקים של תעשיית הרכב הגרמנית כן נערכים לאספקת רכיבים לרכב חשמלי, אך מדגישים כי במקביל ימשיכו לספק רכיבים גם לרכב מזהם.