גלגל חמישיהיכונו להתייקרות הליסינג: אפקט מחיר החלפים ומס השמן
גלגל חמישי
היכונו להתייקרות הליסינג: אפקט מחיר החלפים ומס השמן
בעיות השינוע, המחסור בשבבים, האספקה שמתאחרת - לכל אלו נוספה עוד מכה בדמות העלאת המס על שמני מנוע. המצוקה בשוק החלפים שכבר מייקרת את הביקור במוסך תתגלגל בקרוב למחיר מכוניות הליסינג
הטיפול במכונית שלכם עומד להתייקר. אבל הסיכוי שתרגישו את זה אינו גבוה. הסיבה היא שלא מדובר בהתייקרות משמעותית. ניקח למשל את מחירו של מסנן שמן: מסנן שמן עולה בין 50 שקלים למסנן תחליפי טוב ואולי 100 שקלים למסנן מקורי למכונית נוסעים פופולרית. מבדיקת כלכליסט מול כמה ספקי חלפים עולה שחודשיים האחרונים חלו התייקרויות, אבל עבור הישראלי הממוצע שאינו מבין דבר בחלקי חילוף, מדובר בשיעור של 10-5 אחוזים בחלקי החילוף הקטנים. כאשר אנו מגיעים אל המוסך מבוהלים מעצם המפגש עם המוסכניק, קשה לשים לב לעלויות של חלקי חילוף.
כעת עתיד ליפול על הנהגים הישראלים מס מוסך חדש. בעוד עשרה ימים עומד להיכנס תיקון לחוק ההסדרים תיקון קטן: מס נוסף על שמני מנוע שמחליפים בטיפול השנתי. מחישובים עבור כלכליסט עולה שמדובר פחות או יותר בהתייקרות של בערך חמישה שקלים לליטר של שמן מנוע איכותי. במנוע של מכונית משפחתית ממוצעת אפשר להכניס כחמישה ליטרים של שמן, ולכן מדובר בהתייקרות של כ-15 שקלים, אבל גם מע"מ יש להוסיף, המוסך ירצה ודאי עוד קצת לעצמו - ולכן זה יסתכם ב-30-20 שקלים למכונית משפחתית, וזה כמובן רק על השמן. נוסיף את המסנן שעולה כמה עשרות שקלים, נוסיף את המצתים שעולים מאות שקלים, ערכת בלמים שיכולה להגיע לאלף שקלים, יש גם רצועות. ובקיצור, אנחנו עלולים להשאיר מאות שקלים יותר אצל המוסכניק.
את נושא השמן אפשר להבין: מדינת ישראל רוצה מס. אבל מדוע החלפים מתייקרים? התשובות טמונות בייצור וגם בשינוע. מדינת ישראל מפרסמת מדד מחירי חלקי חילוף. המדד הזה לא מספר לנו כמה בדיוק עולה לטפל במכונית שלנו – אבל הוא כן נותן לנו אינדיקטורים שמלמדים מי המכוניות היקרות והזולות לטיפול ולתיקון. שלא במפתיע, מכוניות כמו דאצ'יה יותר זולות לתיקון, אבל נתון כזה לא ישכנע את מי שרוצה לרכוש קורולה היברידית לקנות את הדאצ'יה ולא את הטויוטה.
בחזרה לנושא מחירי החלפים: מדוע הם מתייקרים? קודם כל יש בעיית קורונה: עובדים ברחבי העולם חולים, מפעלים נסגרים אצל יצרני הרכב וגם אצל הספקים של יצרני הרכב והמשמעות היא שיש פחות ייצור. כאשר יש פחות יצור והדרישה נותרת קשיחה אז אפשר להעלות מחירים. כמובן, משבר השבבים העולמי משפיע גם: אבזרי מדיה כוללים שבבים, חיישני בקרת שמירת מרחק, GPS, אפילו פנסים של רכב – כולם נמצאים במלחמה הזאת על אספקת השבבים העולמית ויצרני חלקי החילוף נמצאים בסוף התור – אחרי יצרני הרכב, אחרי יצרני הקונסולות הביתיות ואחרי יצרני הטלויזיות.
ספקי החלפים אוגרים
בל נשכח עוד בעיה: כאשר המכוניות החדשות לא יורדות מפס הייצור, בעלי המכוניות הישנות לא זורקים אותן – הם ממשיכים לנסוע על מכוניות שהולכות ומזדקנות – וזה אומר שהן זקוקות ליותר חלקי חילוף. ועל זה יש להוסיף עוד בעיה - עלויות שינוע. מחירי השינוע הימי עבור כל הרכיבים עלו, לטענת יבואני הרכב, בשיעור ניכר וגם שוק החלפים מושפע מכך. נכון להיום אין מחסור ממשי בחלפים. רק אתמול דווח בכלכליסט על מחסור בסוללות למכוניות היברידיות, אך סוללות הן גדולות, דורשות שינוע מיוחד ולא כל יבואן ימהר להחזיק במלאי סוללות למכונית שלא בדיוק מתקלקלת – ובכל מקרה יכולה להמשיך לנסוע בכוח המנוע הלא-היברידי כאשר הסוללה "מתה".
העובדה שיש חלפים נובעת בעיקר מיכולת אגירה של ספקי החלפים בישראל ולא מהעובדה שהמשלוחים זורמים כל הזמן. ומעבר לכך, אם וכאשר אותם "מחסני חלפים" יידלדלו, אז בשוק החלפים בישראל תהיה בעיה, וייתכן שזה יקרה במהלך החודשים הקרובים. את המחיר המטפס מרגישים כעת.
למחירי החלפים יש גם "תופעות לוואי" ואלו יורגשו בעתיד בדרכים שכיום אינן נהירות למי שסתם קופץ למוסך לטיפול: מחירי הליסינג יעלו. חברות ליסינג סוגרות חוזים עם משתמשים בליסינג פרטי או תפעולי – והן אלה שמטפלות במכוניות. בין אם מדובר בטיפול איכותי או לא, אם החלפים מתייקרים אז גם הליסינג מתייקר. חברות הליסינג לא רוכשות חמישה ליטרים של שמן אלא אלפיים ליטרים, וגם הנחת כמות לא יכולה להסוות את הפגיעה שתיגרם – שתועבר ישירות לכיסו של מחזיק רכב הליסינג שישלם יותר על החוזה. מעבר לכך עלולה להיוותר בעיה נוספת, בטיחותית. מה יקרה אם בעלי מכוניות יעשו כפי שנהוג בישראל ויוותרו על טיפול בלמים, או החלפת פנס יקר? את התוצאות נדע בשנה הבאה אך כפי שהמצב נראה, יתכן שבקרוב נחוש באפקט הלא-נעים של כמה מאות שקלים במוסך שהופכים לבעיה הרבה יותר גדולה מכפי שחשבנו.