ניתוחלהרוג את בולט: שברולט המתינה שנים לרגע שבו תוכל לחסל את הרכב החשמלי הכי חשוב שלה
ניתוח
להרוג את בולט: שברולט המתינה שנים לרגע שבו תוכל לחסל את הרכב החשמלי הכי חשוב שלה
לאורך שנים ג'נרל מוטורס לא רווה נחת משברולט בולט - המכונית החשמלית הראשונה שלה בייצור המוני, וגם זו שסיבכה אותה בגל של ריקולים. מדגמים שעלו באש במהלך טעינה, דרך ירידה מתמדת במכירות, ועד הופעת טסלה שחיסלה את הבולט כמעט ברגע שבו נולדה. כעת החליטה היצרנית לשלוח את הבולט החשמלית לגן עדן למכוניות - ונראה שהיא ממש לא תצטער על כך
ג'נרל מוטורס, החברה האם של שברולט, תפסיק השנה לייצר את שברולט בולט החשמלית, המכונית החשמלית הראשונה של שברולט בייצור שהוא באמת המוני, המכונית של שברולט שנושאת את דגל המהפכה החשמלית של היצרנית מאז 2016 - וגם המכונית החשמלית של שברולט שסיבכה את היצרנית בגל של ריקולים.
הבולט היא גם המכונית החשמלית ש-GM (כלומר ג'נרל מוטורס) פחדה "לחסל" בגלל שבעבר כבר "הרגה" מכונית חשמלית אחרת- ה-1-EV, וגם לדעת רבים המכונית החשמלית הראשונה של שברולט בייצור סדרתי. ויותר מהכול: המכונית החשמלית שדווקא לימדה את שברולט איך לא לייצר מכונית חשמלית.
כך, לפי הודעתה של מארי בארה, מנכ"לית ג'נרל מוטורס שנמסרה לתקשורת, יייצור הבולט במישיגן ארה"ב יופסק בסוף השנה מכיוון שהמפעל שבו הבולט מיוצרת צפוי לעבור תהליך של ארגון מחדש, לקראת ייצור של דגמים חשמליים אחרים של ג'נרל מוטורס - שברולט סילבראדו ו-GMC סיירה החשמליים. ההודעה על הפסקת ייצור הבולט נמסרה לתקשורת כבדרך אגב במהלך שיחה עם משקיעים והוצגה כצעד טבעי לנוכח העובדה שהמפעל של ג'נרל מוטורס פשוט יעבור לייצור של רכבים אחרים.
אבל במציאות, יצרני רכב לא מחסלים דגמים אם אין בכך צורך. הם לא ממיתים רבי מכר: הם מייצרים להם דור נוסף, אלא אם מתרחשים מקרים כמו של השברולט בולט, מכוניות שיותר מדי רגיש ומסוכן "להרוג" בגלל לקחי העבר. הסרט "מי הרג את המכונית החשמלית" בבימוי כריס פיין משנת 2006 עסק בהרחבה במכונית החשמלית הראשונה של ג'נרל מוטורס - ה-EV1 שהיצרנית חיסלה ואפילו דאגה להשמיד בלחץ חברות הדלק ויצר לג'נרל מוטורס בעיית יחסי ציבור משמעותית.
שברולט בולט עצמה הוצגה בשנת 2016 והמכירות בקליפורניה החלו באותה שנה. המכירות בשאר ארה"ב החלו שנה אחת מאוחר יותר. בניגוד ללא מעט מכוניות שיוצאות ממרכזי הפיתוח של ג'נרל מוטורס בארה"ב, הבולט פותחה דווקא בקוריאה, על ידי ג'נרל מוטורס וענקית האלקטרוניקה LG במטרה לספק לציבור מכונית חשמלית עממית, זמינה ולא מאוד יקרה במחיר של כ-30 אלף דולר (עדיין, מדובר במחיר שאינו זול). אפילו לישראלים היתה יד בפיתוחה של הבולט. מכיוון שבשעתו אופל היתה שייכת לג'נרל מוטורס, גרסה אירופית של הבולט - שנשאה סמל של אופל - הוצעה גם, והבולט שנחשבה בשעתו למכונית מהפכנית הצליחה לקטוף כמה פרסים בשנת הצגתה.
"על הנייר" שברולט בולט היתה אמורה להיות סיפור הצלחה: מכונית חשמלית ראשונה ליצרנית האמריקאית הענקית. בפועל, המצב היה שונה. הבולט עצמה הגיחה לאוויר העולם בתקופה שבה יצרני הרכב הגדולים לא באמת ידעו מה בכוונתם לעשות עם המכוניות החשמליות. הם לא ידעו (וחלקם עדיין לא יודעים) כיצד לייצר את המכוניות החשמליות באופן רווחי, הם לא ידעו מי קהל היעד שלהן, הם לא ידעו אפילו איזה סוג של מכוניות חשמליות הצרכנים בכלל ירצו.
לכן שברולט בחרה להתחיל בקטן - עם מכונית עירונית לא גדולה, ללא מסכי ענק או טכנולוגיות יוצאות דופן, אבל ככל הנראה עם הפסדים כבר בהתחלה: לפי פרסומים משנת 2016, שברולט שלא ממש התכוננה למבנה עלויות של רכב קטן אשר מצויד בסוללה חשמלית נאלצה להפסיד על כל בולט בין 7,000 ל–9,000 דולר. ואז, ב-20 בינואר 2017 התרחש מאורע ששברולט כנראה לא צפתה: דונלד טראמפ מונה לנשיא ארה"ב. זמן קצר לאחר השבעתו, החל טראמפ לשלוח מסרים לפיהם יצרני הרכב האמריקאים יכולים לנשום לרווחה: טראמפ אינו תומך ברכב החשמלי - עדיף בנזין ועדיף חזק וענקי.
יצרני הרכב האמריקאים מצידם הפנו משאבים לפיתוח של טנדרים, מכוניות ספורט, מכוניות מנהלים ולמכונית חשמלית קטנה שעולה 30 אלף דולר, כלומר יותר ממחיר של מכונית משפחתית (סובארו אאוטבק מאובזרת עלתה אז בארה"ב כ-25 אלף דולר), לא נשאר מקום. נתוני המכירות של שברולט בולט היו, בהיעדר מילה אחרת, עלובים: בשנת 2017, השנה בה נמכרו בארה"ב 17.2 מיליון מכוניות, הצליחה ג'נרל מוטורס למכור 23,876 מכוניות שברולט בולט.
בשנת 2018 המצב הידרדר: 18,019 בולט נמכרו. בשנת 2019 חלה הידרדרות נוספת: 16,418 מכוניות שברולט בולט בלבד נמסרו. במקביל, בארה"ב התרחש תהליך נוסף: באפריל 2016 יצרנית רכב אחרת שהתמחתה עד אז במכוניות יוקרה חשפה את החזון שלה: טסלה 3. מכונית עממית, חשמלית, טכנולוגית. צבר ההזמנות של טסלה, חודשים ספורים אחרי הצגת ה-3 עמד על מאות אלפי יחידות. טסלה הרגה את השברולט בולט כמעט ברגע שנולדה. בשנת 2020, כאשר האמריקאים החלו להתרגל לקונספט של מכוניות חשמליות, המכירות של הבולט החלו להתאושש, אם כי עדיין היוו אחוזון מסך המכירות בארצות הברית: ב-2020 הצליחה GM למכור 20,754 בולטים (באותה שנה נמכרו בארה"ב 14.5 מיליון מכוניות) אבל אז לקוחות שברולט החלו להתלונן על תופעה בעייתית: המכונית שיוצרו בשנים 2017 עד 2019 עולות באש במהלך טעינה, כלומר לא זו בלבד שהמכוניות מושמדות, לרוב בחורף האמריקאים מבצעים את הטעינה בחניה המקורה בבית, משמע גם הבית נשרף כליל.
שברולט האשימה את LG, LG האשימה את שברולט ובסוף LG נשאה בעלות הריקול. ואז למרבה המבוכה הגיע שוב ריקול נוסף. הפעם של כל הבולט שיוצרו ושווקו בעולם - שוב מחשש להתלקחות במהלך טעינה.
בנקודה זו האמריקאים הבינו: שברולט הישנה, הטובה והשמרנית שמתמחה במנועי בנזין עדיין אינה מצוידת בידע הנדרש ליצור רכב חשמלי. בשברולט הוחלט פשוט להפסיק לייצר את הבולט לכמה חודשים כדי "לבצע תיקונים". מהלך כזה בו יצרן רכב פשוט מפסיק לייצר מכונית לכמה חודשים הוא נדיר במיוחד ועשוי לנבוע כתוצאה ממלחמה או מגיפה עולמית, אבל כמעט אף פעם לא כתוצאה מכישלון. לשברולט פשוט לא השתלם יותר לייצר את הבולט, בכישלון אי אפשר להודות, אז הייצור פשוט הוקפא בלי מתן הסבר.
ואז שברולט חזרה לייצר את הבולט - ייתכן שיותר מסיבות תדמיתיות ופחות בגלל הרווחים שטמונים בייצור כל כך זניח (בשנת 2021 לאחר תמריצים ללקוחות הצליחה שברולט למכור 22,073 מכוניות. בשנת 2022 לאחר הנחות והטבות מכרה שברולט 38,120 בולט) - ואז שוב פעם הגיעו ריקולים: בדצמבר אשתקד התברר שקדם המותחן הפירוטכני של חגורות הבטיחות, כלומר החלק שמותח את החגורה במהלך תאונה, עלול להצית את שטיחי הרכב ולשרוף אותו בזמן תאונה. התדירות בה שמה של השברולט החשמלית עלה באותו הקשר עם להבות הפכה מטרידה.
בג'נרל מוטורס, החברה האם של שברולט, כך נדמה, רק חיכו להזדמנות לשלוח את הבולט לגן העדן של המכוניות וההסבה לייצור טנדרים חשמליים מגיעה בדיוק בזמן. אבל מעבר לכך- גם שוק המכוניות החשמליות השתנה באופן משמעותי: הצרכנים בארה"ב פשוט אינם מעוניינים במכוניות חשמליות קטנות. כיום שוק הרכב החשמלי בארה"ב מורכב ממכוניות כדוגמת מוסטאנג מאך E וטסלה 3 מחד- וטנדר פורד לייטנינג חשמלי מאידך. הרכבים הללו רחוקים מאוד מלהיות קטנים כמו הבולט. היקף הממשקים בהם (או כמו שאומרים בישראל, כמה המסך גדול) נרחב במיוחד והיקף האינטראקציה של הנהג עם הרכב באמצעות מערכות המולטימדיה השונות גורם לבולט להיראות חובבנית. וגם- הם רווחיים עבור היצרנים. וכך, הניסיון המשמעותי הראשון של ג'נרל מוטורס לייצר רכב חשמלי המוני ייזכר ככזה שהיה אומנם מהפכני, אבל בטח שלא מוצלח.