סגור
פיגו 5008 מערכות בטיחות של מובילאיי
מערכת בטיחות של מובילאיי (אילוסטרציה)

בלעדי
למרות ההטבה בגובה אגרת הרישוי - צניחה בהתקנת מערכות בטיחות במכוניות משומשות

חמש שנים אחרי הרפורמה של משרד התחבורה, במסגרתה בעלי מכוניות משומשות שיתקינו מערכת בטיחות פאסיבית זכאים להטבה בסך של 1,500 שקל בגובה אגרת הרישוי - רבע מההטבות טרם נוצלו

מעל חמש שנים חלפו מאז שהוחלט על הענקת הטבות לנהגים שיתקינו ברכבם מערכות בטיחות ובמשרד התחבורה עדיין לא הצליחו למלא את מכסת ההתקנות, כך נודע ל"כלכליסט".
בשנת 2017 הודיע משרד התחבורה על מהלך שנועד להיטיב עם נהגים שיתקינו במכוניתם מערכות בטיחות פאסיביות, אשר מסוגלות להתריע בפני הנהג באמצעות צפצוף כאשר הוא סוטה מנתיב הנסיעה או מתקרב לרכב שמלפנים (כמו מערכות של מובון, מובילאיי, אייווקס וכד'). היקף הסובסידיה היה 180 מיליון שקל וכשפורסם המהלך, הודיע שר התחבורה דאז ישראל כץ כי יפעל להגדלת התקציב למימון התקנת מערכות נוספות. במסגרת מהלך זה, בעלי מכוניות משומשות משנת ייצור 2000 ומעלה המתקינים את המערכת זכאים להטבה בסך של 1,500 שקל בגובה אגרת הרישוי – כאשר ההטבה מחולקת לפעימות שבמסגרתן יוענק בכל פעם סכום הנחה בעלות הרישוי.
אלא שמאז התרחשו לא מעט שינויים, כולל גם התייקרויות של אגרות הרישוי וגם עלייה ניכרת במספר המכוניות בכבישי ישראל שבכל מקרה מגיעות כבר מן המפעל עם מערכות בטיחות אקטיביות המסוגלות לבלום את הרכב ואפילו להסיט את ההגה בשעת הצורך – מה שיצר ירידה הדרגתית במספר הישראלים שבחרו להתקין את מערכות הבטיחות הפאסיביות ולקבל הנחה בגובה אגרת הרישוי.
לפי נתוני משרד התחבורה, בשנת 2017 בוצעו 10,125 התקנות של מערכות בטיחות. בשנת 2018 זינק המספר ל לכ-33 אלף מערכות. ב-2019 ירד המספר לכ-24 אלף ובשנת 2020 ירד שוב לכ- 12 אלף. ב-2021 המשיכה הצניחה לכ-5,000 התקנות ואילו בשנה שעברה הותקנו בישראל רק 3,185 מערכות. יש לציין כי למרות הירידה, במשרד התחבורה עדיין יש מלאי של עשרות אלפי זיכויים – עד שהיקף ההתקנות יגיע ל- 120 אלף יחידות.
ממשרד התחבורה נמסר בנושא זה כי בשנת 2017 החליט משרד התחבורה להעניק הנחה של 1,500 שקל באגרת הרישוי לרכב שיותקנו בו מערכות בטיחות מצילות חיים. משרד התחבורה תקצב 120 אלף מערכות ועד כה נוצל 75% מהתקציב.