סגור

למי קראת גרוטאה? גם מחיריהן של המכוניות המשומשות הזולות עלו

תופעה ישראלית: המחירים של חלק מהמכוניות המשומשות גבוהים כיום יותר משהיו לפני שנתיים. ההתייקרות נגרמת בין היתר בשל היעדר חלופה תחבורתית מתאימה לשכבות חלשות, ובשל מחסור ברכבים קטנים

שוק המשומשות פותח את שנת 2022 עם תופעה שלא נראתה מעולם בענף הרכב הישראלי: מחיריהן של חלק מן המכוניות המשומשות יקרים כיום יותר משהיו לפני שנתיים בינואר 2020. כך עולה ממחירון המכוניות המשומשות הראשון של שנת 2022 אשר התפרסם לאחרונה.

מדובר במחירון המכוניות המשומשות של שמאי הרכב לוי יצחק, שהוא בפועל הסמכות העיקרית בכל הקשור למחירוני מכוניות אשר מתפרסמים בארץ. יש להדגיש כי בישראל קיימת חלופה – והיא אפילו רשמית מטעם המדינה – מחירון המכוניות העממי של משרד התחבורה. אולם, כפי שנחשף ב"כלכליסט", המחירון העממי של משרד התחבורה זוכה למרבה הצער לכתף קרה מציבור רוכשי המכוניות, והיקף הדיווחים שם על עסקאות מכירת רכב משומש הגיע בחודש שעבר לשפל.
2 צפייה בגלריה
מגרש של אוויס
מגרש של אוויס
מגרש מכוניות משומשות. בחלק מהדגמים המחירים עולים
(יובל חן)
למחירון הפתיחה של שנת 2022 יש חשיבות גבוהה, שכן צרכנים רבים ממתינים לו בשל הגעתן של מכוניות חדשות לישראל – מה שמייצר עסקאות מכירה של מכוניות משומשות. אבל השנה המכוניות החדשות בוששו להשתחרר עד השבוע הנוכחי. ובנוסף לכך, יבואני הרכב טרם פרסמו את רוב מחירוני המכוניות החדשות - שמהם נגזרים מחירי מכוניות משומשות, כך שלא ניתן לקבוע עדיין את מחירי ינואר אשר מושפעים על ידי מחירי הרכב החדש.
אבל, מחירון ינואר של 2022 מושפע השנה מגורמים אחרים, ובראשם הביקוש למכוניות משומשות. בפועל מדובר במחירון החשוב ביותר מכיוון שמדובר במחירון פתיחת שנה אשר מאפשר השוואה לפתיחת שנים עברו. וכאן כאמור ניכר אפקט נדיר: במקרים רבים מחירה של מכונית משומשת כיום, גבוה יותר ממחירה טרם הקורונה. הפעם האחרונה שבה תועד מצב כזה בישראל היתה במהלך האינפלציה של שנות השמונים.
המשומשות הקטנות מבוקשות יותר
עליות המחיר ניכרות בחלק ניכר מן הקבוצות ובחלק ניכר מסוגי הרכבים, אבל לא בכולם, ושיעור עליית המחיר בין השנים משתנה בהתאם למותג ולסוג הרכב. כך, ממחירון ינואר ניכר שההתייקרויות לא פסחו אפילו על המכוניות הזולות, אלה שעולות 20 אלף שקל ומטה. לדוגמה, מי שחפץ לפני שנתיים בהונדה ג'אז אוטומטית מודל 2002, מכונית קשישה למדי, שילם עבורה לפי המחירון 11 אלף שקל. אותה ג'אז מיושנת נסעה בכבישי ישראל שנתיים נוספות, גמאה אלפי קילומטרים – וכעת היא שווה 11,800 שקל לפי המחירון. מכוניות דייהטסו אינן משווקות בישראל זה שנים, אבל מי שקנה לפני שנתיים את הסיריון הקטנה נדרש לשלם 4,100 שקל עבור מודל 2000. אותה סיריון ישנה שווה כעת 4,400 שקל.
מגמת עליות המחירים של המכוניות הקטנות היא תופעה ייחודית להן, וניתן לחלק אותה לשני חלקים: המכוניות הישנות והמכוניות היותר חדשות. במקרה של המכוניות הישנות מדובר בביקוש גורף למכוניות זולות באשר הן. אבל במקרה של המכוניות היותר חדשות, מדובר בתופעה מעניינת אחרת. כיום כמעט ולא ניתן לרכוש בישראל מכוניות קטנות חדשות. היצע הדגמים הלך והצטמצם לקומץ של דגמים מובילים, לדוגמה - מבית קיה ושברולט. כתוצאה מכך נוצר ביקוש קשיח למכוניות משומשות קטנות אשר משתקף בשמירת ערך. למשל, בינואר 2020 מחירה של יונדאי i10 "אינסייט" מודל 2019 היה 58 אלף שקל. שנתיים לאחר מכן מחירה במחירון עדיין עומד על 58 אלף שקל. כלומר שנתיים בכבישי ישראל כלל לא השפיעו על המחיר של היונדאי הקטנה.


אבל ככל שהמחיר עולה ומתקרב למחירן של מכוניות חדשות מהניילון – ניכר שוני. לדוגמה אותה יונדאי i10 ברמת גימור בכירה יותר- "אינספייר" בעלת מנוע בנפח 1.25 ליטר מודל 2019, עלתה בשנת 2020 65 אלף שקל אבל כעת, שנתיים מאוחר יותר, מחירה הוא 57 אלף שקל.
היעדר חלופה תחבורתית לשכבות חלשות
אותה שמירת ערך אגדית שלא נראתה בישראל מאז שנות השמונים אינה נחלתן של המכוניות המשפחתיות – אלא אם מדובר במכוניות שמחירן נמוך מ-30 אלף שקל. לדוגמה, יונדאי אקסנט פמילי GL מודל 2006 ישנה היתה שווה לפני שנתיים 9,800 שקל וכיום היא שווה 10,200 שקל. יונדאי מטריקס, המיניוואן הקטן והנשכח של יונדאי, היה שווה 13 אלף שקל למודל 2008, וכעת הוא שווה 13,600 שקל. אבל, לדוגמה, יונדאי i25 אינספייר מודל 2015 היתה שווה 53 אלף שקל עד ינואר 2022' uמחירה הלך וירד והגיע עד 44,500 שקל.
תופעה זו מורגשת בקרב כל מותגי המכוניות המשפחתיות ללא יוצאים מן הכלל, החל בטויוטה וכלה בסקודה. גם רכבי הכביש-שטח מתנהגים באופן דומה וזאת למרות הפופולריות הגבוהה של הקטגוריה אשר נחשבה בעבר ליציבה יחסית. לדוגמה, מחיר יונדאי טוסון GL אריזונה מודל 2008 היה לפני שנתיים 20,400 שקל. כעת מחירו של אותו טוסון באותה רמת גימור הוא 21,600 שקל. אבל אם עולים במעלה סולם המחירים ובוחרים למשל ביונדאי IX 35 אינספייר בנזין אזי מגלים שרכב מודל 2010 שהיה שווה 45 אלף שקל בתחילת 2020 שווה כעת 39,500 שקל. וככל שעולים במעלה הסולם התמחירי הפערים מתחדדים. כלומר, המחיר הולך ויורד ביחס למחיר בשנת 2020.
ואולם, גם לקטגוריה זו יש יוצאי דופן מובהקים: רכבי שטח שמחיריהם זינקו בחלק מן הדגמים. לעובדה שדווקא מחיריהן של המכוניות הישנות עולים יש מספר השלכות על הציבור, ורובן אינן מבשרות טובות: ראשית, מכוניות זולות מתייקרות מכיוון שהן מייצגות היעדר חלופה תחבורתית ריאלית לשכבות חלשות. מי שבידיו מצויה הפרוטה אינו ממהר לרכוש יונדאי ישנה ב-15 אלף שקל.
אבל מעבר לכך, מכוניות ישנות הן פחות בטיחותיות. חלק מן המכוניות שלמעשה התייקרו ביחס למחיריהן בשנת 2020 מגיעות מעידן שבו ארבע כריות אוויר היו אביזר יוקרה השמור למכוניות מנהלים. מעבר לכך, מכוניות ישנות שהביקוש להן מזנק הן מכוניות שחלקן הגדול עומד בתקני זיהום שנקבעו עוד לפני שנת 2010 על כל המשתמע מכך. מטבע הדברים, גם מדובר במכוניות אשר מטופלות ב"תחזוקת שבר", כלומר תיקונים זולים בחלקי חילוף שאינם בהכרח איכותיים.