סגור
עמדת הטענה לרכב חשמלי
עמדת הטענה לרכב חשמלי (צילום: ג'ינרג'י)

בלעדי
"מעדיפים בלי מגבלת טווח": עובדי המדינה לא ממהרים להצטייד במכוניות חשמליות

על פי נתונים שהגיעו לכלכליסט, מתחילת השנה רק 20 עובדי מדינה בחרו במכונית חשמלית סינית, לעומת מאות הצטיידויות במכוניות בנזין

תשעה חודשים חלפו מאז שהוצע לעובדי מדינה לקבל מכוניות חשמליות, אבל הם לא משתכנעים. כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט", לפיהם מתחילת השנה רק כ-20 עובדי מדינה בחרו במכוניות חשמליות, זאת לעומת מאות הצטיידויות במכוניות בנזין.
בשנת 2021 פרסם משרד האוצר את "תיחור 18", המתווה להצטיידות במכוניות חשמליות עבור עובדי מדינה. המתווה חולק לשש קטגוריות של הצטיידות במכוניות חשמליות שיועדו לשמש בין היתר את שירותי הכבאות, משטרת ישראל – וגם את עובדי המדינה.
בינואר האחרון הודיע האוצר כי ישראל בחרה ברכבים אשר ישמשו את עובדי המדינה, בהם יונדאי איוניק 5, קיה נירו, טויוטה BZ4X, ג'ילי ג'יאומטרי C, MG מארוול R ו-BYD דולפין ואטו 3. האומדן היה להצטיידות בהיקף של אלפי מכוניות על פני ארבע שנים. אחרי פרסום המכרז ב-2021 יצא מיזם שנועד להבטיח שהעובדים לא יחששו מבעיות טווח: הם קיבלו עמדות טעינה בבית וגם מנויים לשימוש בעמדות טעינה ציבוריות רגילות ומהירות, כמו גם עמדות טעינה במקומות העבודה. אבל כל אלה לא שכנעו את העובדים והיקף ההצטיידות ברכב חשמלי הוא מינורי. רק לשם המחשה: שיעור חדירת הרכב החשמלי בישראל עומד כיום על כ- 25% מתוך כלל המכירות, אבל לפי ההערכות, המדינה סיפקה השנה מעל 300 מכוניות לעובדים (שיעור ההצטיידות היה יחסית נמוך בגלל המלחמה) - פחות מ-8%.
"בציבור רוכשים מכוניות חשמליות בעיקר בגלל החיסכון הכספי ויש גם פשרה מסוימת באיכויות כשמדובר ברכב סיני שעליהן מוכנים להבליג בגלל החיסכון" מסביר גורם המקורב לנושא: "אבל בשוק ציי הרכב המצב שונה. העובדים משלמים על הדלק אבל לא ברמות שמשלמים אזרחים פרטיים. ומטבע הדברים הם יעדיפו רכב היברידי יפני או קוריאני ולא מכונית עם מגבלת טווח. זו בעיה שקיימת כיום לא רק בקרב עובדי המדינה, גם בחברות גדולות במשק לא קל לשכנע את העובד לקחת חשמלית סינית כשאפשר לקחת קורולה אלא אם דורשים את זה מהעובד במסגרת החלטה של החברה". יצוין כי למרות שיעור ההיענות הנמוך, לעת עתה במשרד האוצר לא קיימת היערכות כלשהי להעניק לעובדי מדינה תמריץ נוסף.