מתי התדמית של "הרכב הגברי המושלם" הולכת רחוק מדי?
מתי התדמית של "הרכב הגברי המושלם" הולכת רחוק מדי?
לורה שוואב, בכירה לשעבר ביצרנית הטנדרים האמריקאית ריוויאן, עם קילומטראז' מכובד בענף הרכב, תובעת את החברה בטענה שפוטרה על רקע אפליה. שוואב פרסמה מאמר חריף ובו היא מאשימה את החברה בתרבות ניהולית של "אחוקים" שממדרת נשים מהחלטות
האם יתכן מצב שבו תעשיית הרכב האמריקאית יצרה את "הרכב הגברי המושלם", אבל לקחה את הגבריות צעד אחד יותר מדי? הנושא עלה השבוע לכותרות לאחר שעובדת בכירה לשעבר ביצרנית הטנדרים האמריקאית ריוויואן פרסמה פוסט מפורט במיוחד שבו האשימה את ריוויאן ביצירת "BRO CULTURE" - או בתרגום לעברית: "תרבות של אחוקים" - ביטוי אמריקאי שמתאר בדרך כלל חברה שמבוססת על קוד התנהגות גברי וחוויות גבריות משותפות.
ואכן, עקרונית, ריוויאן היא יצרנית רכב שמייצרת את חלומו של כל גבר מודרני: טנדר, קשוח, בעל יכולת שטח בלתי מבוטלת שמאפשר שהייה בת כמה ימים בשטח. הטנדר של ריוויאן יכול, אם רוצים, להיות פלטפורמה מושלמת לציד, לדיג או לקמפינג ואפילו הנסיעה בו אל השטח אינה פוגעת בסביבה בכל הקשור לפליטת זיהום אוויר - מה שבהחלט לא ניתן לומר על רובם המכריע של רכבי השטח. השטיק של ריוויאן - רכב שטח עבור חובב השטח המודרני - בהחלט עובד היטב: החברה קיבלה כבר הזמנות מאמזון, גייסה מאות מיליוני דולרים מאמזון וגם מפורד ונמצאת, כך ניכר, בדרך הנכונה, תרתי משמע.
אבל המאמר הארוך והמפורט שפרסמה לורה שוואב, לשעבר ראש מחלקת השיווק והמכירות של ריוויאן, מבהיר שהתדמית הגברית חלחלה גם אל המנטליות הניהולית של החברה. שוואב עצמה רחוקה מלהיות אאוטסיידרית לענף הרכב העולמי: רשימת התפקידים שבהם כיהנה שוואב כוללת תואר נשיאת אסטון מרטין ארה"ב - מינוי נשי בכיר ראשון ביצרנית הרכב הבריטית - כמו גם תפקידי שיווק בכירים אחרים בלנד רובר-יגואר. אבל במקרה של ריוויאן, לפי תיאור שוואב, ניסיון של 20 שנה בענף הרכב שהביאה לריוויאן לא הספיק כדי לשנות את המנטליות הגברית הארגונית.
במאמר שפרסמה שוואב היא כותבת: "ריוויאן מתגאה בתרבות הארגונית שלה, ולכן היתי המומה כאשר הצטרפתי לחברה ונתקלתי כמעט מיידית ב"תרבות אחוקים" רעילה שמקטלגת נשים ותורמת ליצירת שגיאות ניהוליות. יומיים לאחר שהתלוננתי בנושא - פוטרתי". עוד כותבת שוואב: "התרבות בריוויאן היא תרבות שהונדסה בקפידה. ריוויאן דומה בהיבט זה להרבה יצרניות רכב, כלומר נשלטת על ידי גברים בצמרת (יש לציין אגב כי בראש ג'נרל מוטורס עומדת אישה, מארי בארה - ת"ה), אבל בניגוד ליצרניות האחרות, בריוויאן המנהלים היו נטולי ניסיון בענף הרכב" כותבת שוואב: "תרבות האחוקים השפיעה על האופן שבו החלטות התקבלו בחברה ולמרות 20 שנות ניסיון בענף הרכב, מודרתי מישיבות".
עוד מציינת שוואב, כי גם נשים אחרות בתפקידי מפתח בריוויאן מודרו מישיבות הנהלה. ריוויאן עצמה טרם הגיבה על פרסומיה של שוואב בטענה שהחברה נמצאת בהדממה תקשורתית", אך לפי פרסומים בארה"ב, שוואב הגישה אתמול (ה') תביעה נגד יצרנית הרכב בבית משפט בקליפורניה בטענה כי פוטרה על רקע אפליה.