סגור

בשל המחסור בשבבים: וולוו הודיעה על עצירת הייצור בשבדיה

יצרנית הרכב השבדית הודיעה על הפסקת הייצור למספר ימים במפעל שלה בגטנבורג - אך תמשיר לייצר כרגיל המפעליה בסין. במהלך השבועות האחרונים הודיעו סטלאנטיס, ג'נרל מוטורס ויצרניות אחרות על הפסקות דומות גם הן

וולוו השבדית מודיעה על הפסקת הייצור במפעלי היצרנית בגטנבורג. הסיבה לעצירה הזמנית, לפי וולוו, היא משבר השבבים העולמי שמונע ממנה להשלים הרכבת רכבים. וולוו היא כבר מזמן אינה חברה שבדית לחלוטין: היצרנית נמצאת כיום בבעלות ג'ילי הסינית ומייצרת רכבים בין היתר גם בסין (למשל וולוו 80S, שהפכה למכונית ה"מערבית" הראשונה שהגיעה לישראל מסין, עוד לפני ב.מ.וו iX3) - ואולם כאמור, הודעתה של וולוו תקפה לגבי המפעל השבדי. זאת ועוד: וולוו היא גם אחד המותגים הראשונים שהודיעו ללקוחות בישראל על מחסור בשבבים, שאילץ את היבואנית לייבא לארץ רכבים עם אבזור אלקטרוני חלקי.
לפי וולוו, היצור יופסק היום בערב ויתחיל מחדש "בהקדם, לפחות לפני השבוע הבא". וולוו היא אינה היצרנית היחידה שנאלצת לצמצם ולהפסיק יצור: במהלך השבועות האחרונים הודיעו סטלאנטיס, ג'נרל מוטורס ויצרניות אחרות על הפסקות דומות גם הן. הסיבה העיקרית למשבר השבבים היא דווקא תעשיית הבידור והגיימינג: השבבים שמשמשים קונסולות משחקים, טלוויזיות וסמארטפונים הם מעגלים אלקטרוניים פשוטים שמסוגלים להפעיל טלוויזיה - וגם מצלמת רוורס של מכונית.
1 צפייה בגלריה
מפעל מכוניות וולוו גטנבורג שבדיה
מפעל מכוניות וולוו גטנבורג שבדיה
מפעל וולוו בגטנבורג, שבדיה
(צילום: רויטרס)
עם פרוץ משבר הקורונה נרשם בעולם זינוק בדרישה לשבבים לטלוויזיות, קונסולות משחק ושאר "מעבירי זמן בסגר", ולתעשיית הרכב פשוט לא נותרו שבבים. תעשיית הרכב עובדת במתכונת של "ראשון נכנס ראשון יוצא", כלומר במפעלי הרכב הגדולים אין מלאים של חלפים שתופסים מקום. כאשר חלק נכנס למפעל מהספק, הוא מותקן תוך 24 שעות בפס יצור - והמשמעות היא שגם אם חסר שבב בשווי של פחות מדולר, פס היצור עוצר.
זאת ועוד: לעתים השבבים דווקא קיימים, אבל העובדים לא יכולים לייצר: ניסאן ארה"ב הודיעה היום כי תיאלץ להשבית את מפעליה בטנסי החל מה-16 באוגוסט ועד ה-23 בחודש מכיוון שבמפעל של ספקית שבבים במלזיה התגלתה התפרצות קורונה - ששלחה את כל העובדים לבידוד.