סגור
מכת"זית באיילון
מכת"זית באיילון (ארכיון) (צילום: AP)

חוסר ניסיון בייצור עלול להפוך מכת"זיות לקטלניות? למשטרה זה לא אכפת

בתגובה למכרז דיגום מכת"זיות שפרסמה המשטרה, הציג אחד הספקים את הבעייתיות בכך שניסיון קודם בייצור אינו מהווה תנאי סף: "האם המשטרה הייתה מוכנה לרכוש נשק אל-הרג אחר מיצרן ללא ניסיון מוכח?". על כך השיבה המשטרה: "בהליך קביעת הזוכה ניתן ניקוד על ניסיון". המשטרה הסכימה לבצע שינוי אחד במכרז - ביטול הדרישה למצלמות לזיהוי ביומטרי

לפני כחודשיים פרסמה משטרת ישראל מכרז חדש לדיגום מכת"זיות. הספקים שאלו שאלות והעירו הערות - וכעת מפרסמת המשטרה מספר עדכונים. אולם דבר אחד היא לא הסכימה לשנות, על אף שהוצגה בפניה הבעייתיות שלו - העובדה כי לא נדרש ניסיון קודם בייצור מכת"זית כתנאי סף למכרז.
"מערכת מכת"ז הינה מערכת מורכבת ומסובכת ביותר", כתב אחד הספקים למשטרה. "חוסר ידע והיעדר ניסיון קודם בייצור של מערכת מכת"ז בעלת ניסיון מבצעי מוכח עלול להפוך את המערכת לקטלנית ומסוכנת לחיי אדם בעת הפעלה. בתנאי הסף אין כלל דרישה להצגת ניסיון קודם בבניית רכב מכת"ז (האם המשטרה הייתה מוכנה לרכוש נשק אל-הרג אחר במכרז מיצרן ללא ניסיון קודם מוכח?). האם ניתן לשקול מבחינתכם כתנאי מוקדם להוכיח ניסיון קודם של מערכת שנמצאת בשימוש מבצעי (לפחות מערכת אחת!?)?". על כך השיבה המשטרה: "הבקשה נדחית. ניסיון קודם אינו מהווה תנאי סף למכרז. תשומת לב המציעים כי בהליך קביעת הזוכה ניתן ניקוד על ניסיון קודם בדיגום מכת"זיות".
ספק אחר הציג את הבעייתיות בכך שהשליטה על כמות גז הפלפל שישוגר על המפגינים תינתן בידי השוטר המפעיל את המכת"זית. המשטרה דחתה גם את הנקודה הזו, ואמרה כי שיקול הדעת יהיה בידי המפעיל.
שינוי אחד שהמשטרה כן הסכימה לבצע נוגע למצלמות שיותקנו על המכת"זית. במכרז המקורי הופיעה הדרישה להתקין מצלמות בעלות "יכולת צילום וזיהוי פני אדם באופן ברור ומיוצב עד למרחק של 166 מ' מהמכת"זית". כעת מוחקת המשטרה מדרישה זו את המילה "זיהוי" ומוסיפה הבהרה: "למען הסר ספק, אין המדובר במצלמות לזיהוי ביומטרי". הסיבה למחיקת סעיף הזיהוי הביומטרי נובעת מבעיות טכניות שהציגו ספקים למשטרה.