גלגל חמישיההתייקרויות מגיעות למוסכים: האם מחירי הטיפולים ידחפו אתכם לליסינג?
גלגל חמישי
ההתייקרויות מגיעות למוסכים: האם מחירי הטיפולים ידחפו אתכם לליסינג?
שינויים בטבלת התחזוקה של המכוניות הקטנות בעיקר, מובילים למסקנה אחת: הלקוחות הפרטיים מסבסדים את חלקי החילוף שקונות חברות הליסינג. האם החיסכון שהן משיגות יוביל לשינויים בהרגלי הצריכה אצל בעלי הרכב הפרטי?
בשבועות האחרונים נרשמו בענף הרכב הישראלי התייקרויות ובשבועות הקרובים יירשמו בענף הרכב הישראלי עוד התייקרויות - הפעם במוסך. את ההתייקרויות הללו קל בהרבה להפיל על הישראלים. מגיעים למוסך בדרך כלל מדי שנה ונדיר שמשווים את עלות הטיפול השנתי לזה שהיה בשנה שעברה. התייקרויות אלו יגיעו לשיאים חדשים בחודשים הקרובים. ב-1 בדצמבר ייכנס לתוקפו מהלך של רשות המסים שקובע הטלת בלו על שמני מנוע. כפי שנחשף בכלכליסט, יבואנים גדולים של שמנים כבר שלחו לספקיהם מכתבי התראה על עליות מחירים.
העליות שמשתקפות מהמכתבים משמעותיות - בין 50 אחוזים ל-90 אחוזים לליטר שמן מנוע. מדוע דווקא שמן המנוע הוא גורם כל כך קריטי? מכיוון שברוב המכוניות שאינן חשמליות, שמן המנוע מוחלף בכל טיפול קטן. רוב היצרנים ממליצים להחליף את שמן המנוע פעם בשנה או בשנתיים ויהי מה. הטיפול מבוסס בעיקרו על שמן מנוע חדש. כלומר, גם מי שיגיע למוסך כדי לבצע טיפול קטן של כמה מאות שקלים שכולל החלפת שמן מנוע ומסנן שמן יגלה שהעלויות יזנקו בקרוב, אם לא זינקו כבר.
אבל לא על שמן מנוע לבדו צועדת המכונית: יש גם מצתים, רצועות, בלמים, החלפת נוזלים ועוד אינספור חלקים שמחליפים בטיפול התקופתי. לחלקי חילוף כאלו יש בעיות אחרות שלא נוגעות בהכרח לרשות המסים: הם מגיעים ממפעלים שכמו כל תעשיית הרכב נפגעו על ידי הקורונה. מעבר לכך: עלויות השינוע הימי זינקו, מה שמייקר את החלפים. לא זו בלבד: גם הביקוש זינק. כאשר תעשיית הרכב העולמית מייצרת פחות, בעלי מכוניות מעדיפים להישאר עם הרכב הישן וזה אומר שהם זקוקים ליותר חלקי חילוף, סוג של ביצה ותרנגולת שבאה לידי ביטוי במוסך.
ההתייקרות של חלקי חילוף כאלה עדיין אינה מורגשת בענף הרכב הישראלי באופן ניכר משום שליבואני הרכב וליבואני החלפים יש "כרית ביטחון" - מלאי חלפים שהיבואנים אגרו. אבל חשוב להדגיש שאת החלפים היותר גדולים, אלה שלא בהכרח נמצאים במלאי של היבואנים על המדף, כבר מתחילים לייקר: משאבות גדולות, מצברים, כל מה שדורש שינוע ימי יקר וגם תופס הרבה מקום במחסן של היבואן ולא כדאי להחזיק - מתייקר או צפוי להתייקר.
שינויים בעלויות התחזוקה
כיצד נדע מה התייקר וכמה? אחרי הכול, יבואני הרכב מסתירים את הטבלאות של מחירי חלקי החילוף, שהם חייבים לפרסם, עמוק בתוך אתרי האינטרנט שלהם וכדי למצוא את הטבלאות האלה נדרשים כישורי בילוש מתקדמים. אבל יש עוד דרך לדעת האם מחירי חלקי החילוף השתנו, דרך פשוטה יותר שמדינת ישראל מעמידה לרשותו של כל רוכש רכב: משרד התחבורה הישראלי מפרסם מדי חודש או חודשיים באתר של משרד התחבורה את מדד עלויות הטיפול ברכב. זה כלי פשוט ויעיל למדי שמשקף לצרכנים את התנודות במחירי הטיפולים למכוניות. המדד מבוסס על דגימה של משרד התחבורה של כמה עשרות חלפים שנפוצים בטיפולים ויצירת השוואה של סל החלפים הממוצע. השיטה הזו עובדת היטב כבר כמה חודשים, וניתן לראות בדיוק כמה שינויים חלו במחירי סלי החלפים. במדד האחרון עלה שינוי מעניין: רק במכוניות הקטנות נרשמו תנודות מחירים משמעותיות. כפי שפורסם בכלכליסט, לפי הטבלה החדשה של משרד התחבורה, דאצ'יה כבר אינה המכונית הקטנה הכי זולה לתחזוקה בישראל.
כעת' המכונית הזולה ביותר לתחזוקה בישראל היא סוזוקי איגניס. הדאצ'יה ירדה למקום השני. פיג'ו 208 שהייתה המכונית השנייה בטבלה הקודמת הידרדרה אל המקום הרביעי וקיה פיקנטו, מכונית עירונית קטנה ופופולרית שהייתה במקום הרביעי, הידרדרה אל המקום החמישי. מדוע יש שינויים כאלו בטבלה? או שיבואן רכב הוזיל את עלות חלקי החילוף וכך הצליח לעלות מקום בטבלה, או שיבואן רכב הצליח להעלות את מחירי חלקי החילוף ולכן ירד מקום בטבלה.
ההיגיון הזה משום מה תקף רק לגבי סוג אחד של מכוניות: מכוניות המיני והסופר מיני שבהן נרשמו "חילופי שחקנים" שמעידים על כוחות השוק. אבל שוק הרכב הישראלי אינו שוק של מכוניות קטנות בלבד: יש לנו מכוניות משפחתיות, יש לנו כמובן את הקטגוריה המאוד פופולרית של רכבי הכביש שטח. בקטגוריות האלה לא תמצאו דרמה: המכונית הכי זולה לתחזוקה בישראל לפי משרד התחבורה היא מאזדה 3. כך היה גם בטבלה הקודמת. אחריה יונדאי אקסנט, שוב ללא שינוי. אחריה סקודה סקאלה, אפס שינויים. ומה עם הקטגוריה הכי פופולרית? בגזרת רכבי הכביש שטח יש שינויים קטנים מאוד: מאזדה CX30 היא עדיין הזולה ביותר לתחזוקה. אחריה נמצאות סוזוקי קרוס אובר וסקודה קאמיק שהתחלפו במקומות.
אז מה כן שונה בין המכוניות הקטנות למכוניות הגדולות? התשובה אינה נמצאת בכלל במפרט ההנדסי של המכונית אלא בקהל היעד. יש יבואני רכב שמייקרים את החלפים כדי להוזיל את מחירו של רכב
באוגוסט האחרון היה הקאמיק במקום השני ואילו סוזוקי קרוס אובר במקום השלישי. במקום הרביעי והחמישי, כמו באוגוסט האחרון, נמצאים שני דגמים של סיאט: אטקה וארונה, בהתאמה. נשאלת שאלה: האם מנוע של מכונית קטנה דורש אולי שמן זול ממנוע של מכונית משפחתית? התשובה שלילית. האם מנוע של רכב כביש שטח דורש אולי מצתים שיש בהם רכיבים כה שונים ממכוניות קטנות עד הם לא מתייקרים בכלל? התשובה היא שלא.
העקרונות ההנדסיים מאחורי מנוע בעירה פנימית של מכונית קטנה ומנוע בעירה פנימית של מכונית משפחתית זהים. ייתכן שרפידת הבלם שונה בין מכונית קטנה וגדולה, אבל הן מגיעות באותה ספינה ולרוב גם מאותו יצרן. אז מה כן שונה בין המכוניות הקטנות למכוניות הגדולות? התשובה אינה נמצאת בכלל במפרט ההנדסי של המכונית אלא בקהל היעד. בשנה שעברה רשות התחרות פרסמה סקירה על אודות שוק החלפים שבה נטען שיש יבואני רכב שמייקרים את החלפים כדי להוזיל את מחירו של רכב.
השינויים, או היעדר השינויים, בתמחורי החלפים מצביעים על עוד מגמה מעניינת: במכוניות הקטנות יש כאמור שינויים מעניינים, במשפחתיות אין שינויים וברכבי הכביש שטח יש מעט שינויים. כעת נבחן מי הם הלקוחות של המכוניות הללו – וכאן נגלה עובדה מעניינת: לפי הערכות בענף הרכב, המכוניות המשפחתיות נמכרות כיום בעיקר לציי רכב, כלומר לחברות הליסינג. רכבי כביש שטח נמכרים גם לציי הרכב וגם ללקוחות הפרטיים. והמכוניות הקטנות? בהן לא ממהרים לגעת בציי הרכב. כלומר: כאשר מדובר במכונית שנמכרת במובהק לציי הרכב, אין הרבה תנודות מחירי חלפים. כאשר מדובר במכונית שנמכרת בעיקר ללקוחות פרטיים, מחירי חלקי החילוף עולים ויורדים. כמובן, ייתכן שמדובר במקריות תמוהה, אבל קשה שלא לשים לב שהלקוחות הפרטיים הם אלה שמסבסדים את היציבות של שוק חלקי החילוף שקונות חברות הליסינג.
לפי הערכות, המכוניות המשפחתיות נמכרות כיום בעיקר לציי רכב, כלומר לחברות הליסינג. רכבי כביש שטח נמכרים גם לציי הרכב וגם ללקוחות הפרטיים. והמכוניות הקטנות? בהן לא ממהרים לגעת בציי הרכב
לעובדה זו, בין אם היא מקרית ובין אם היא מכוונת תהיה בקרוב "תופעת לוואי" מעניינת: כיום קשה מאוד להשיג מכוניות חדשות בגלל משבר השבבים העולמי והמאגר של הרכבים שנמצא בידי חברות הליסינג מדולדל במיוחד הן בכל הקשור במכוניות שבאמת הולכות לחוכרים (כלומר אוטו ליסינג) והן בכל הקשור למכוניות שמיועדות למי שקונה בתוכניות ליסינג פרטי או "יד ראשונה אפס קילומטר". אבל הפקק צפוי להשתחרר בשנה הבאה ואז ייתכן בהחלט שבחברות הליסינג ימהרו לספר לצרכנים שבניגוד לרכישה של מכונית קטנה מיבואן רכב, כזו שמחירי הטיפולים שלה רק הולכים ומתייקרים, עדיף לקחת בליסינג פרטי מכונית משפחתית וליהנות מתוכנית טיפול קבועה וזולה "הודות לחברת הליסינג", מה שיבטיח שמנגנון הסבסוד לכאורה ימשיך לפעול על הצד הטוב יותר.