ת"א פקוקה? העירייה צמצמה את מספר הכלים השיתופיים ומסרבת להגדילו מחדש
ת"א פקוקה? העירייה צמצמה את מספר הכלים השיתופיים ומסרבת להגדילו מחדש
ב-2020 הורידה העירייה את מכסת הכלים הקורקינטים עקב הקורונה, ולא החזירה אותה לממדי 2019. המפעילים מוחים, אבל העירייה אומרת: "אנו מאזנים בין הצרכים של משתמשי הכלים השיתופיים לבין הצורך הגובר לשמור על סדר ציבורי"
בזמן שהמדינה מתכננת אגרות גודש במטרה להרחיק מכוניות מתל אביב, העירייה ווקא מורידה את מספר הכלים השיתופיים ברחובותיה.
לפני כ-4 שנים פרצו הקורקינטים השיתופיים לחייהם של תושבי תל אביב באמצעות בירד, ליים, WIND וספקיות קורקינט נוספות שחלקן פרשו בינתיים. בשל תאונות, חסימות, מדרכות ועוד - קבעה העירייה כללי הסדרה של הענף.
כללי ההסדרה קבעו בין היתר מכסת כלים שיתופיים לכל מפעיל. המכסה שנקבעה בשנת 2019 היתה 2,500 כלים לכל מפעיל, אבל המפעילים נהנו במהלך קיץ 2019 מהצלחה גדולה, מה שגרם לעירייה להעלות את המכסה ל-2,800 למפעיל. אבל במהלך מחציתה הראשונה של 2020 עקב הקורונה, הפעילות ירדה והעירייה קבעה מגבלה חדשה למפעילי הקורקינט: 2,200 כלים ברחבי העיר לכל מפעיל.
כעת, עם החזרה המחודשת של הישראלים לרחובות, קיום מצעד הגאווה והתיירות הפנימית של קיץ 2021, גילו מפעילי הקורקינט שהעירייה מסרבת להחזיר את מכסת הכלים הקודמת. בנוסף, בקרוב צפוי הביקוש לאמצעי תחבורה שיתופית אישיים, כאלה שמכונים "פתרון LAST MILE" ("מהרכב עד ליעד") לגדול ככל הנראה עקב הטלת אגרות גודש, אם וכאשר זו תתרחש, ומפעילי הקורקינט מצביעים כבר כעת על המגבלה הקיימת כמכשול.
יצוין כי הקורקנטים אינם הכלים השיתופיים היחידים: ליים השיקה לאחרונה צי אופניים שיתופיים בתל אביב, תל-אופן שחשפה אופניים חשמליים כבר לפני שנה, צפויה להיכנס עם דור חדש וקל יותר של אופניים חשמליים - והאופניים החשמליים נספרים על ידי עיריית תל אביב כחלק מהמכסה שמותרת לכל מפעיל, וגם כחלק ממכסת הכלים השיתופיים הכוללת בעיר (כלומר, הקאמבק של התל-אופן החשמלי עשוי לצמצם את מכסת הכלים השיתופיים שמותרים לכל השאר).
מעיריית תל אביב נמסר: "בשבועות האחרונים היקף השימוש בכלים השיתופיים עומד על כ- 30 אלף נסיעות ביממה, ממוצע של 4 נסיעות בכל כלי שיתופי ובפועל יש כ-7,500 כלים פרוסים בכל יום. בעצם ההסדרה העירייה מאזנת בין הצרכים של משתמשי הכלים השיתופיים שמבקשים פריסה וזמינות גבוהה לבין הצורך הגובר לשמור על סדר ציבורי ובטיחות כלל משתמשי הדרך בדגש על הולכי הרגל. הרגולציה שהעירייה הכתיבה מחייבת את החברות להזרים לנו נתוני זמן אמת לגבי מיקום וביקוש בכלים הפרוסים בעיר, אנו מנטרים ומנתחים את הנתונים ומעדכנים את מכסת הכלים על בסיס נתונים אלו".