סגור
רכב דאצ'יה סנדרו
רכב דאצ'יה סנדרו (צילום: יצרן)

אירופה: רומניה קטנה ועממית כבשה את השוק במחצית הראשונה של 2024

מעל 143 אלף מכוניות מדגם דאצ'יה סנדרו נמכרו באירופה, מה שהופך את המכונית החסכונית לנמכרת ביותר ביבשת. מדובר בעלייה של 16% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במקום השני פולקסווגן גולף ושלישית נמצאת רנו קליאו. ומה לגבי מכוניות חשמליות - הן משתרכות הרחק מאחור

המכונית הנמכרת ביותר באירופה במחצית הראשונה של 2024 היא "לואו קוסט" תוצרת רומניה ששווקה בישראל בעבר ואינה משווקת עוד - דאצ'יה סנדרו, כך, לפי נתוני JATO DYNAMICS המתמחה באיסוף מידע על ענף הרכב.
במחצית הראשונה של השנה נמכרו באירופה 143,596 מכוניות מסוג דאצ'יה סנדרו, מה שהופך את המכונית החסכונית לנמכרת ביותר ביבשת. עבור דאצ'יה מדובר בעליה של 16% ביחס למחצית הראשונה של אשתקד. במקום השני נמצאת פולקסווגן גולף עם 126,993 יחידות - עלייה של 43% ביחס לאשתקד. במקום השלישי נמצאת הקליאו של רנו, עם 114,623 מסירות – עלייה של 15% ביחס לאשתקד.
אחריהן נמצאים פולקסווגן טי רוק עם 11,381 מסירות, נתון כמעט זהה למחצית הראשונה של אשתקד ובמקום החמישי פיג'ו 208, עם107,097 מסירות, עלייה של אחוז אחד ביחס למסירות הדגם אשתקד.
קשה שלא לשים לב לעובדה מעניינת: במחצית הראשונה של 2023, המכונית הנמכרת ביותר באירופה היתה טסלה מודל Y עם מעל 125 אלף יחידות. השנה טסלה מודל Y ירדה למקום השמיני בטבלת המסירות עם 101,181 מסירות - ירידה של 26% ביחס לאשתקד. למעשה, כאשר בודקים את נתוני המסירות של JATO DYNAMICS קשה שלא לשים לב שפרט לטסלה מודל Y , בעשרת המקומות הראשונים באירופה לא ניתן למצוא מכונית חשמלית. למעשה, גם ב-20 המקומות הראשונים לא ניתן למצוא מכונית חשמלית (אם כי יש רכבים כמו פיג'ו 2008 שחלק מגרסאותיהם הן חשמליות).
הנתונים כן מנתחים את מסירותיהן של המכוניות החשמליות המשווקות באירופה: מודל Y כאמור המובילה. במקום השני אחריה בפער ניכר נמצאת טסלה נוספת: ה 3 ממנה נמסרו 58,400 יחידות - עלייה של 37% ביחס לחציון הראשון של 2023. ובמקום השלישי ברשימת הרכב החשמלי נמצאת ה 30 EX של וולוו עם 36,980 יחידות (לא ניתן להשוות לשנה שעברה אז הוולוו לא שווקה). לפי נתוני הארגון, ה-4 של MG נמצאת במקום החמישי עם 31,922 מסירות, עלייה של 4% ביחס לאשתקד ובמקום החמישי נמצאת ה 3 ID של פולקסווגן שאינה משווקת בישראל, עם 29,146 מסירות – ירידה משמעותית של 30% ביחס לאשתקד.
בתוך כך, רוב יצרני הרכב האירופים במגמת ירידה: מסירות סקודה אניאק ירדו ב- 2%, מסירות וולוו 40EX ירדו ב- 5%.
עשרת המקומות הראשונים במסירות רכב חשמלי באירופה אינן כוללות כמעט מותגים סינים. MG היא היחידה שמכוניותיה זוכות להצלחה באירופה - והשם MG הוא שם שעבור אירופים רבים עדיין נושא בניחוח בריטי.
בתוך כך, קשה לפספס שבאירופה כבר לא כל כך רוצים מכוניות חשמליות. ההייפ של השנה שעברה דעך משמעותית והטעם האירופי נדד בכיוון מה שמוכח וישן. עובדתית: דאצ'יה סנדרו, פולקסווגן גולף, רנו קליאו ופולקסווגן טי רוק אינם דגמים חדשים. רובם חוגגים לא מעט שנים על הכביש. מה גרם לאירופים לרדת מהחשמליות? פרסומים באירופה מתייחסים לצמצום של סובדיסיות, ל"התפכחות" מרכב חשמלי שנובעת מן העובדה שהטעם האירופי שם דגש על מה שנחשב יותר "מסורתי" בתפיסה של רכב (כלומר באירופה שמים דגש על איכות נסיעה ולא על כמה כסף הרכב חוסך בתחנת הדלק) ועם מחסור בתשתית טעינה מתאימה שגורמת לנהגים באירופה להעדיף רכב שיהיה להם יותר יקר אבל גם פחות גוזל זמן בטעינות.
לירידה הזאת בביקוש לדגמים חשמליים של יצרני הרכב האירופים תהיה השפעה במוקדם או במאוחר על שוק הרכב הישראלי. למרות שכיום הנוכחות של יצרני הרכב האירופים בשוק הרכב החשמלי בישראל יחסית דלה במונחים של נתח שוק, עדיין ניתן לרכוש בישראל סקודה אניאק, פולקסווגן 4 ID, פיג'ו 2008 חשמלי ודגמים נוספים. בהיעדר ביקוש באירופה ייתכן שדגמים אלה יהיו יותר אטרקטיביים לצרכנים בישראל, לפחות כאשר יבואני הרכב יצטרכו בקרוב להצטייד במכוניות חדשות לפני עליית מס הקניה.