סגור
אולם תצוגה seres רכב סיני
אולם תצוגה של רכב חשמלי סיני. האם שיטת המיסוי תשתנה? (צילום: תומר הדר)

מס הקנייה על רכב חשמלי יזנק בינואר, אבל אף אחד לא יודע בכמה

מס הקנייה על רכב חשמלי היה אמור לעלות ל-45% בעוד חצי שנה במקביל להטלת מס נסועה, אך החקיקה בנושא טרם החלה ולא ידוע מה יהיה שיעור מס החדש. לכלכליסט נודע כי למשרד האוצר הוצגה הצעה לשינוי שיטת חישוב המס על רכב חדש, כך שהוא יחושב לפי מחיר המחירון הרשמי של המכונית. האוצר: "אנו בוחנים מעת לעת את מיסוי הרכב"

בשבוע שעבר פרסם ארגון יצרני רכבי הנוסעים בסין את נתוני היצוא של תעשיית הרכב הסינית במהלך החמישה החודשים הראשונים של 2024. ישראל זכתה ללא מעט אזכורים בדו"ח, ויש לכך כמה סיבות. ראשית, המדינות שאליהן סין מייצאת מכוניות אינן נמנות על המובילות שבמדינות המערב. שנית, הסינים התרגלו למצב שבו ישראל היא מעין "הכנה לאירופה", כלומר מדינה מערבית באופיה אבל אינה אירופה אנינת הטעם - ותושביה ירכשו כל מוצר סיני בלי לפשפש בקרביו ובלי לשאול שאלות טורדניות על איכות הרכבה, בטיחות או נסיעה חלקה.
אבל הדו"ח הסיני מציין דווקא את הירידה ביצוא לישראל. מה הסיבה לכך? לא רגיעה בהתעניינות הישראלית ברכב סיני אלא בעיקר בגלל משבר השילוח הימי והשבתת נמל אילת ומדיניות המיסוי של ישראל לגבי רכב חשמלי.
השבתת נמל אילת והתייקרות השילוח היא בעיה קיימת שיש לה פתרונות אם כי הם יקרים לצרכן. ובאשר למיסוי, כאן מדובר בבעיה אחרת. טכנית, מס הקנייה על מכוניות חדשות נקבע לפי סוג ההנעה ולפי רמת הזיהום. רוב סוגי ההנעה של מכוניות מתחילים עם מס קנייה נמוך יחסית, אבל הוא עולה בכל 1 בינואר עד שהוא מגיע לרמה המרבית שהיא 83%.
כך היה בעבר עם מכוניות היברידיות, כך היה עם פלאג אין היבריד שרק בינואר האחרון המס עליהן עלה ל 83%, וכך גם עם החשמליות. מס הקנייה על כל סוג כזה של רכב עולה מפני שבתחילה המדינה מתמרצת את הרכב החדש והנקי, מה שנקרא הטבת ינוקא, וכשהרכב נקלט בישראל הטבת המס נעלמת בהדרגה. מס הקנייה על רכב חשמלי עמד על 10% עד ינואר 2022. בינואר 2023 המס עלה ל-20%, ובינואר האחרון עלה ל- 35%. והוא עוד יעלה.
באשר להשפעה על היבוא, השיטה של יבואני הרכב פשוטה: הם מכניסים לישראל כמויות אדירות של מכוניות בדצמבר, משחררים אותן ממכס בדצמבר- ומוכרים אותן מינואר במחיר גבוה "מפני שהמס עלה". אחרי שהמלאי מדצמבר נגמר, היבוא פוחת, במיוחד לאור העלויות שמתווספות בגלל השילוח דרך הים התיכון. זו הסיבה שיצרני הרכב הסינים רואים כעת ירידה בהיקפי היצוא שלהם לישראל. היבואנים פשוט כבר רכשו את רוב הסחורה בדצמבר ומחכים למחצית השניה של 2024 כדי להתחיל להזמין סחורה שתגיע לכאן לקראת סוף השנה. אבל גם יבואני הרכב לא יודעים מה לעשות מבחינת היקפים וכמויות מפני שאף אחד לא יודע מה יהיה גובה מס הקנייה על החשמליות.

או מס נסועה או מס קנייה אסטרונומי

המתווה שלפיו מחושב מס הקנייה על המכוניות החדשות נקרא "מתווה המס הירוק". על כל סוגי המכוניות פרט לחשמליות כבר מוטל מס קניה של 83%. מתווה המס הירוק תקף עד חצות ביום האחרון של דצמבר הקרוב, חצי שנה בדיוק מהיום. חוק התקציב היה אמור לתת מענה לנושא, שכן במסגרת חוק התקציב היה אמור לעבור מתווה משולב הכולל מס נסועה על בעלי רכב חשמלי מינואר 2026 ובמקביל מס הקנייה על ימשיך לעלות בפעימות מדי ינואר. כלומר, בינואר 2025 המס על רכב חשמלי אמור לעלות ל-45%, בינואר 2026 לעלות ל-52%, ובינואר 2027 לעלות ל-60%. אבל ההצעה הזאת, שבה משולב מס נסועה עם עלייה הדרגתית במס הקנייה לרכב החשמלי, יצאה מתקציב 2024 ותלך לחקיקה נפרדת, שלא ברור מתי תתבצע, אם בכלל.
טועה מי מי שחושב שבזה עליית מס קנייה על רכב חשמלי התבטלה. למדינה יש מתווה מסודר שקובע שאם לא תהיה שום החלטה בנושא מס הקנייה על רכב חשמלי, ההטבה תסתיים אוטומטית בסוף השנה ומס הקנייה יעלה ל-83% על כל הרכבים החדשים שמונעים בחשמל. ובהתאם למדיניות המיסוי הירוק, רכב חשמלי יקבל הטבה של עד כ-16 אלף שקל מפני שהוא אינו פולט זיהום. ביחס למס קנייה של 35% שמוטל כיום, הרי מדובר במכה קשה מאוד שתזניק את מחירי הרכבים.
למעשה יש כאן מעין מקל וגזר: בלי הטלת מס נסועה מינואר 2026, אין מס קנייה מדורג על הרכב החשמלי. ואם אין מס קנייה מדורג הרי שמס יטוס ל-83%. בכל מקרה, רוכשי רכב חשמלי צפויים להיפגע ולעת עתה אין פתרון באופק.

שיטת חישוב הפוכה

במשרד האוצר מחפשים כסף ולכן יילחמו על כל שקל שיגיע משוק הרכב. זו הזדמנות מצוינת לבחינה של שיטת מיסוי רכב בישראל. מקורות שמקורבים לאוצר הציגו בפני כלכליסט תוכנית שהונחה על שולחן רשות המיסים ומשרד האוצר ובה המלצה לשינוי שיטת חישוב המס על רכב חדש, שאינה מבוססת על שינוי של גובה מס הקנייה אלא על שינוי של אופן החישוב. שיטת החישוב החדשה מבוססת על מחיר המחירון הרשמי של הרכב ולא על המחיר שהיבואן שילם (FOB) כפי שהיה נהוג עד כה. כיום על כל מכונית חדשה שמשווקת בישראל מוטל מס קנייה. המס משתנה בהתאם לסוג ההנעה של הרכב ולהיקף פליטת המזהמים שלו. לדוגמה: על רכב חשמלי מוטל מס קנייה בגובה 35%. על מכונית שאינה חשמלית מוטל מס קנייה של 83%. משיעור המס הזה מנוכים סכומים של עד כ-16 אלף שקל שנקבעים בהתאם להיקף פליטת המזהמים של הרכב. למיסי הקנייה האלה מתווספים עוד מיסים והיטלים כמו מס יוקרה, שמוטל על מכוניות חדשות שמחירן מעל 300 אלף שקל.
המשותף לכל מיסי הקנייה על כל סוגי המכוניות המשווקות בישראל הוא שהמס אמור מוטל על מחיר המכונית ה"נקי" - כלומר מחיר המכונית וההובלה מהיצרן. מחיר זה אינו קשור למחיר המכירה של המכונית לצרכן. אם לדוגמה יבואן ישראלי רוכש מכונית מיצרן הרכב בעשרת אלפים דולר ושולח אותה לישראל, מס הקניה יחול על אותם עשרת אלפים דולר פלוס משלוח, אך היבואן יכול למכור את המכונית ללקוחות בישראל גם תמורת 50 אלף דולר, בלי שהלקוחות ידעו כמה כסף המדינה הרוויחה בעסקה - וכמה יבואן הרכב הרוויח בעסקה.
השיטה החדשה שהוצגה לאחרונה למשרד האוצר פועלת בצורה שונה: גובה מס הקנייה שיוטל על כל מכונית יחושב בהתאם למחיר המחירון הרשמי של המכונית לצרכן. כלומר אם יבואן רכב תימחר את המכונית ב-50 אלף דולר, מחיר מחירון רשמי שצמוד לחלון הרכב, מס הקנייה (על כל סוגי הרכב, בנזין, היברידי או חשמלי) יחושב בהתאם למחיר המחירון הרשמי של המכונית- כנגזרת של מחיר המכונית לצרכן. להערכת גורמים המעורבים בנושא, מתווה החישוב החדש יביא לעלייה בהכנסות המדינה לאור מה שבמשרד האוצר הוגדר השנה כריווחיות גבוהה של יבואני הרכב (אלא אם יבואני הרכב יבחרו להוזיל את מחיריהן הרשמיים של מכוניות חדשות).
מצב כזה אמור גם לטפל במצב השורר כיום בשוק במסגרתו קיימת זהות גבוהה במחירי מכוניות מדגמים שונים, וגם לפעול לטובת יבואנים מקבילים. זאת מפני שהיתרון של יבואני הרכב הישירים שרוכשים את המכוניות ישירות מהיצרן במחירים יותר נמוכים יצטמצם אם הם ימשיכו לשמור על רמות מחיר גבוהות - שיעלו את גובה מיסי הקניה שהיבואנים יצטרכו לשלם למדינה. זאת, במקום שיבואני הרכב יוכלו לרכוש את המכוניות בזול, לשלם למדינה מיסי קנייה על מחירי רכישה זולים מהיצרן ולשלשל לכיסם את הפער אחרי מכירה של המכוניות לציבור הרחב ביוקר.
מרשות המיסים וממשרד האוצר נמסר במשותף: "משרד האוצר ורשות המסים בוחנים מעת לעת את מיסוי הרכב בהתאם למגמות בשוק וכן במטרה לעודד תחרות בשוק".